הדברי יואל מסאטמר היה בז לסיפורי צדיקים.
ידוע המשפט שלו: מי שמאמין הוא שוטה, מי שאינו מאמין הוא כופר, צריך להאמין שזה יכול היה להיות.
נכנס אליו פעם אחד האדמורי"ם [אומרים שזה היה הדברי שמואל מסלונים זיע"א, אבל יש הטוענים שהסטורית זה לא ייתכן], וסיפר לו מופת מאחד מאבותיו.
אמר לו הדברי יואל: אספר לך מעשה. היה פעם 2 קבוצות של גבורים שנלחמו זו בזו, הקרב היה כ"כ קשה, עד שלבסוף כולם נהרגו, לא נשאר אפי' אחד.
וסיים הדברי יואל: מי סיפר את הסיפור הזה ?
ענה לו אותו צדיק:
המשכילים !
הדברי יואל החוויר, שתק כמה דקות, ואמר לו: קיבלתי.
זו היתה הפעם האחרונה שהדברי יואל לעג על סיפורי צדיקים.
בכנות, איני יודע אם המעשה הזה גופא היה, אם לאו.
אבל המסר הוא [והמסר בודאי נכון, לענ"ד], שתמיד יש לחקור את עצמנו מה עומד מאחורי הדברים, איזה נגיעה גורמת לנו [או לאנשים אחרים] לרצות לטעון כך.
במילים אחרות: איזה צד זה משרת, את צד הקדושה או את צד הס"א [אין משהו אחר ! זה או זה, או זה]
והרבה פעמים מה שדוחף אנשים לבוז, זה תירוץ להיות קרירים, כי אם א"א להאמין לסיפורים, אז לא כ"כ חייבים להתייחס בחרדת קודש לדיבורים של אותם צדיקים, כי מהיכ"ת שזה בכלל נאמר ?
ואז ממשיכים עם זה עוד למעלה בקודש, רח"ל, ונכנס בוז [סמוי, שלא שמים לב אליו, ועכ"פ - קרירות], לכל היידישקייט.
ביודעי ומכירי קאמינא. לא אחד ולא שנים.
הח"ח זיע"א אמר, שבעולם האמת לא ישאלו יהודי אם היה מתנגד או חסיד, וכו'. ישאלו אותו: איזה סוג יהודי היית: רותח, חם, פושר, או קר [ביידיש זה כמובן יותר טוב..]
אז אני מציע לכל אחד להתבונן בעצמו, בכנות, כשהוא לא ליד המחשב, וכשהוא בכלל לא בין אנשים, וכשהנייד שלו כבוי: האם הדיבורים האלה מחממים אותו, או מקררים.