חידה בתלמוד וחז"ל - יהודי הנולד מנכרית | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - יהודי הנולד מנכרית | אוצר החידות

חידה בתלמוד וחז"ל יהודי הנולד מנכרית (3 צופים)

פִּתָרוֹן
פתרון: לדעת רש"י בשלהי פ"ק דיבמות (טז: ד"ה מעשרת שבטים הוא) איכא מ"ד דכה"ג הולד ממזר יהודי
ועיין תוס' שם (ד"ה עובד כוכבים) שהוא כמ"ד גוי ועבד הבא על בת ישראל הולד ממזר
רמב"ן על התורה [סוף פרשת אמור] הביא בשם חכמי צרפת, דקודם מתן תורה הלכו אחר הזכר, [כלומר יהודי שבא על הנכרית הוולד יהודי]
וז"ל: והצרפתים אומרים כי טעם הגרות מפני שהיה קודם מתן תורה, והיה משפטו לילך אחר הזכר ממה שאמרו (יבמות עח ב) באומות הלך אחר הזכר.
 
רמב"ן על התורה [סוף פרשת אמור] הביא בשם חכמי צרפת, דקודם מתן תורה הלכו אחר הזכר, [כלומר יהודי שבא על הנכרית הוולד יהודי]
וז"ל: והצרפתים אומרים כי טעם הגרות מפני שהיה קודם מתן תורה, והיה משפטו לילך אחר הזכר ממה שאמרו (יבמות עח ב) באומות הלך אחר הזכר.
כוונתי כמובן אחר מת"ת
 
איך יתכן שנכרית תוליד ולד יהודי מבטן ומלידה (ולא טבלה האם ולא עשתה שום מעשה יהדות)?
(לדעת א' מהראשונים)
יל"ע בקטן שמטבילים אותו על דעת בית דין [-כתובות יא .]
יכול למחות כשאומרים לו בפעם הראשונה.
ומעתה אם לא נודע לה, עד שהולידה ולד ואו-אז סיפרו לה ועשתה מחאה שאינה רוצה בזה.
האם גוי' והולד יתכן שנשאר יהודי בהיות ובשעת ההריון והלידה היה מצב של יהדות [-מכאן ולהבא למפרע?]
 
נערך לאחרונה:
יל"ע בקטן שמטבילים אותו על דעת בית דין [-כתובות יא .]
יכול למחות כשאומרים לו בפעם הראשונה.
ומעתה אם לא נודע לה, עד שהולידה ולד ואו-אז סיפרו לה ועשתה מחאה שאינה רוצה בזה.
האם גוי' והולד יתכן שנשאר יהודי בהיות ובשעת ההריון והלידה היה מצב של יהדות [-מכאן ולהבא למפרע?]
לא מסתבר כן,
ובכל מקרה אי"ז שייך לנידוננו שכן כתבתי:
ולא טבלה האם
 
יל"ע גר עמלקי - מי נימא באומות הלך אחר הזכר, ומיגו דחאיל עלי' שם עמלקי -שחייבים להרגו אפי' אחר הגירות, מי נימא שעי"ז מתייחס אחר אביו אף לגירות וצ"ע, מסברא נר' שליתא.
 
יל"ע גר עמלקי - מי נימא באומות הלך אחר הזכר, ומיגו דחאיל עלי' שם עמלקי -שחייבים להרגו אפי' אחר הגירות, מי נימא שעי"ז מתייחס אחר אביו אף לגירות וצ"ע, מסברא נר' שליתא.
מיגו כח טענה?
וגם מנא ליה דחאיל עליה שם עמלק, דכיון שהוא גוי אינו מתייחס אחר אביו.
וגם מש"כ דגר עמלקי חייבים להורגו, לכאו' זה חידוש, (וכמדומה דנו בזה באחרונים).
 
יל"ע גר עמלקי - מי נימא באומות הלך אחר הזכר, ומיגו דחאיל עלי' שם עמלקי -שחייבים להרגו אפי' אחר הגירות, מי נימא שעי"ז מתייחס אחר אביו אף לגירות וצ"ע, מסברא נר' שליתא.
מה פתאום???
ולד נכרית כמותה!

ואגב, בפשטות אין חייבים להרוג העמלקי אחר הגירות, עי' רמב"ם
 
מה פתאום???
ולד נכרית כמותה!

ואגב, בפשטות אין חייבים להרוג העמלקי אחר הגירות, עי' רמב"ם
מיגו כח טענה?
וגם מנא ליה דחאיל עליה שם עמלק, דכיון שהוא גוי אינו מתייחס אחר אביו.
וגם מש"כ דגר עמלקי חייבים להורגו, לכאו' זה חידוש, (וכמדומה דנו בזה באחרונים).
ידעתי שזה נסיון קלוש.
ולמעשה לעניין להרוג מצינו שדוד המלך הרג גר עמלקי -זה שהודיעו על מיתת שאול -ועי' אבני נזר סימן תק"ט [-כמדומני] דבר נחמד בזה.
 
רמז: איירי, כמובן, כשהאב יהודי
והיא נכרית
ואם היתה שפחה לא היה הולד יהודי
אולי לפי הראשונים שעכו"ם הבא על בת ישראל הולד כשר פי' שהוא גוי ואם יתגיר הוא כשר
ולמ"ד ממזר הכוונה שהוא יהודי
 
אולי לפי הראשונים שעכו"ם הבא על בת ישראל הולד כשר פי' שהוא גוי ואם יתגיר הוא כשר
ולמ"ד ממזר הכוונה שהוא יהודי

החידה היא :"יהודי הנולד מנכרית".
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון