'חבר מועצת', תואר רבני או תואר פוליטי? | אספקלריה תורנית 'חבר מועצת', תואר רבני או תואר פוליטי? | אספקלריה תורנית

'חבר מועצת', תואר רבני או תואר פוליטי? (8 צופים)

MMH

משתמש חדש
הודעות
19
תודות
48
נקודות
13
אני רואה שיש שמוסיפים לרבנים מסויימים את התואר 'חבר מועצת גדולי / חכמי התורה',
אך בכל פעם אני תמה מה ההגדרה האמיתית של התואר הזה?

הרי לא מדובר בתואר רבני כמו 'מרא דאתרא' 'דיין' 'מו"צ', או 'ראש ישיבה' 'ר"מ', וכן 'מוהל' 'שו"ב' וכל כה"ג.
אלא במי שהמפלגה (חשובה וקדושה ככל שתהיה, אך בסופו של דבר מדובר בגוף פוליטי) ענדה אותו כתר לראשה.

אין הרי שום חשיבות מבחינה תורנית, לרב פלוני שנקרא 'חבר מועצת' לעומת זה שאינו נקרא כזה.
(הדברים אמורים בפרט, כאשר תואר כזה עובר מאב לבנו, אך אינני רוצה לעסוק בכך)
ולכו ממש מגוחך בעיני להוסיף את התואר הזה,
תחת שם של רב שחשיבותו היא מחמת תורתו,
ובוודאי שלא להוסיפו לבלאנק רשמי.

המעניין הוא שלא כותבים כך: חבר מועצת חכמי / גדולי התורה של אגו"י / דגה"ת / ש"ס,
דבר שמדגיש את העניין המפלגתי,

אלא כותבים סתם 'חבר מועצת גדולי התורה',
כאילו שהתואר הזה מסמל איזה שהוא דבר ביחס לתורה...
בעוד שמדובר בהנהגה של גוף פוליטי.

תתארו לעצמכם שיש בנין שבו ניהול הועד בית עובר כל שנה משכן לשכן,
והנה השנה הגיע התור של משפחת מרן שליט"א,
האם מישהו יחשוב שצריך להוסיף לתוארו של מרן את התואר יו"ר ועד הבית?

עכשיו תקפצו ותשאלו: אבל מה ההשוואה בין ניהול ועד בית לניהול מפלגה???
נשאיר את זה בשאלה.
אבל הרי עצם התמיהה על שאלתי,
מצביעה על כך שאנחנו רוחשים למנגנון המפלגתי ערך רב מידי.

נסיים בחידה, שדורשת ידע בהיסטוריה.
מי מגדו"י שלא היו 'חברי המועצת',
והם אלו שהיו המילה הראשונה והאחרונה,
בהנהגת הציבור ובהנהגת המפלגות החרדיות?.
 
נסיים בחידה, שדורשת ידע בהיסטוריה.
מי מגדו"י שלא היו 'חברי המועצת',
והם אלו שהיו המילה הראשונה והאחרונה,
בהנהגת הציבור ובהנהגת המפלגות החרדיות?.
מרן החזון איש ?
 
נסיים בחידה, שדורשת ידע בהיסטוריה.
מי מגדו"י שלא היו 'חברי המועצת',
והם אלו שהיו המילה הראשונה והאחרונה,
בהנהגת הציבור ובהנהגת המפלגות החרדיות?.
אכן צודק @והב בסופה:
מרן החזון איש
ויש להוסיף:

הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע
הסטייפלר זי"ע
הרב אלישיב זי"ע [אם עי היה חבר סמלי]
 
לגוף שאלת פותח האשכול, מהו עדיפות שם הקהילה בו מכהן "כדוגמא אב"ד ק"ק סאטמאר", אב"ד ק"ק אור החיים וכו'. תכתוב סתם "רב ואב"ד"...
 
חבר מועצת בדרך כלל הוא ראש ישיבה חשוב שמרביץ תורה לאלפים במשך עשרות שנים. ולא ברור מה התלונה שלך נגד אנשים ששקועים עשרים וארבע שעות בעסק התורה ובחינוך הדור הבא.
 
היום גם התואר 'ראש הישיבה' נהפך לפוליטי.
רואים כאלה שרוצים להתקדם, פותחים ישיבה, בשביל התואר.
(כמובן איני מכליל, ורבים מהם עושים לש"ש להרבות תורה, אך יש שזה בעבור התואר והקידום).
 
לגוף שאלת פותח האשכול, מהו עדיפות שם הקהילה בו מכהן "כדוגמא אב"ד ק"ק סאטמאר", אב"ד ק"ק אור החיים וכו'. תכתוב סתם "רב ואב"ד"...

אתה צודק מאוד!

וכמו שכותבים 'אב"ד ק"ק סאטמאר',
כדי שיהיה ברור שלא מדובר במי שאב"דותו מלא כל הארץ,
אלא במי שמכהן בקהילתו, וכבודו במקומו.
כך אני רואה יותר טעם לכתוב 'חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל'.

לא ברור מה התלונה שלך נגד אנשים ששקועים עשרים וארבע שעות בעסק התורה ובחינוך הדור הבא.

ברור שאין לי שום תלונה עליהם אלא על אלו שכותבים עליהם כך.
 
בזמנו לפני הקמת דגל התורה, לרב שך מאד הפריע שאצל האדמורי''ם גם החברות במועצת עוברת בירושה.
פעם כשהיה רוב נגד דעתו התבטא ''מה אעשה שגור וסאדיגור הם 2 ולא 1'', כשכמובן לא התכווין דוקא לאלו אלא לרעיון של הירושה בחברות.
פעם כשמישהו שאל שאלה בלימוד שלא מצאה חן בעיניו אמר לו ''אתה יכול להיות במועצת''.
פעם בכינוס המועצת הר''י שהיו שם דיברו בלימוד, והיה אחד האדמורי''ם שרצה להצטרף לשיחה, וכשאחד מהם הזכיר ''מרדכי'' שאל האדמו''ר באידיש ''מה המשפחה שלו?'', והדבר הפריע לרב שך מאד, וזה אחד הסיבות שהקים מועצת חדשה בדגל עם כללים ברורים את מי לצרף.
 
פעם כשחזר הרב שך מכינוס מועצגה"ת
מלמל לעצמו "כת של מלאכים, כת של מלאכים" ויהי הדבר לפלא
בהזדמנות אחרת הבינו כוונתו על פי ביאור שאמר
בדברי הגמרא בסנהדרין

"אמר רב יהודה, אמר רב:
בשעה שביקש הקב"ה לברוא את האדם ברא כת אחת של מלאכי השרת. אמר להם, "רצונכם נעשה אדם בצלמנו?" אמרו לפניו, "ריבונו של עולם, מה מעשיו?"
אמר להן, כך וכך מעשיו. אמרו לפניו, "ריבונו של עולם, מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ?"
הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם. וכן כת שנייה.
כת שלישית אמרו לפניו, "ריבונו של עולם, ראשונים שאמרו לפניך מה הועילו? כל העולם כולו שלך הוא. כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך – עשֵׂה".


שאל מרן מה טענה היתה כלפי ב' כתות ראשונות, עד ששרפן קוב"ה כיון ששאלם ה' לדעתם וכן עשו?
אלא שה' שאל וכמו שהורונו חז"ל ללמדנו ענוה שגדול נמלך בקטן, אך המלאכים היו צריכים לדעת מקומם ולהבין ששאלום מפני הענוה
 
פעם בכינוס המועצת הר''י שהיו שם דיברו בלימוד, והיה אחד האדמורי''ם שרצה להצטרף לשיחה, וכשאחד מהם הזכיר ''מרדכי'' שאל האדמו''ר באידיש ''מה המשפחה שלו?''
נראה לך ישישב במועצת דאז מישהו שלא ידע על ה"מרדכי"?
והדבר הפריע לרב שך מאד, וזה אחד הסיבות שהקים מועצת חדשה בדגל עם כללים ברורים את מי לצרף.
מה הם ה"כללים הברורים"?
 
נראה לך ישישב במועצת דאז מישהו שלא ידע על ה"מרדכי"?

מה הם ה"כללים הברורים"?
בגלל הנקודה שציינתי שאצל האדמורי''ם גם החברות במועצת עוברת בירושה, לא חייב להיות שהאדמו''ר החדש והצעיר כזה ת''ח גדול.
איני יודע בדיוק את הכללים, כלל אחד ידוע שכולם יהיו מעל גיל 70. (אבל היה גם יוצא מהכלל, נ''ל ר' נתן צבי פינקל שאמרו שראוי למרות גילו).
 
הדבר הפריע לרב שך מאד, וזה אחד הסיבות שהקים מועצת חדשה בדגל עם כללים ברורים את מי לצרף.

מה הם ה"כללים הברורים"?

איני יודע בדיוק את הכללים, כלל אחד ידוע שכולם יהיו מעל גיל 70. (אבל היה גם יוצא מהכלל, נ''ל ר' נתן צבי פינקל שאמרו שראוי למרות גילו).

אולי יותר פשוט לומר שלא היו כללים?... הרב שך בחר ע"פ שיקול דעתו.

הרי לא שמעת מהרב שך שהיו כללים, ק"ו שלא שמעת שהכללים יהיו 'ברורים'...

בא נאמר את הדבר שכנראה נכון בחלקו,

המועצת צריכה להכיל בתוכה רבנים שיהיו מייצגים של החרדים הליטאים, שהיו מקובצים סביב ישיבות גדולות מסוימות.

באופן כזה היה ברור שצריך ראש ישיבה מישיבות מיר וחברון.

כל השאלה היא את מי מבין רה"י למנות.

בשביל זה הרב שך שקל בדעתו מי מתאים לתפקיד.

הוא לא ניסח לעצמו כללים, ואח"כ בחר על פיהם מי מתאים...

אלא להיפך, הוא בחר את מי שהיה נראה לו לנכון, ואנחנו עושים את המכנה המשותף מבין הרבנים (מעל גיל 70).

ובחזרה לנושא האשכול.

בישיבת מיר אף אחד לא חשב שרנ"צ פינקל זצ"ל גדול מרה"י זה או אחר.

ואף אחד שם לא חשב שהתואר חבר מועצגה"ת מוסיף ליוקרתו של רנ"צ.

הבינו שהוא מתאים למינוי הזה מכמה סיבות, ובזה הסתיים הענין.

(דבר נוסף, מי שמכיר את הרוח בישיבה הזו (ונזכיר, זה נקרא ישיבה אך לא מדובר רק בבחורים!)
יודע שבמיר לא חשבו ולא חושבים שמה שרנ"צ אומר זה קודש קודשים,
ולא אחת עשו ועושים נגד דעתו, וכמובן ידעו לבוא ולדרוש כסף גם עבור זה...)
 
בגלל הנקודה שציינתי שאצל האדמורי''ם גם החברות במועצת עוברת בירושה, לא חייב להיות שהאדמו''ר החדש והצעיר כזה ת''ח גדול.
איני יודע בדיוק את הכללים, כלל אחד ידוע שכולם יהיו מעל גיל 70. (אבל היה גם יוצא מהכלל, נ''ל ר' נתן צבי פינקל שאמרו שראוי למרות גילו).
כנ"ל באגו"י רק שצריך גיל ארבעים.

נ.ב לכן האדמור מסדיגורא לא נכנס במקום אביו.
 
נסיים בחידה, שדורשת ידע בהיסטוריה.
מי מגדו"י שלא היו 'חברי המועצת',
והם אלו שהיו המילה הראשונה והאחרונה,
בהנהגת הציבור ובהנהגת המפלגות החרדיות?.
לא צריך היסטוריה הגר"ד לנדו
 
איני יודע בדיוק את הכללים, כלל אחד ידוע שכולם יהיו מעל גיל 70. (אבל היה גם יוצא מהכלל, נ''ל ר' נתן צבי פינקל שאמרו שראוי למרות גילו).
האדמו"ר מבעלזא התמנה כחבר במועצת של הרב שך בגיל 41
כנ"ל באגו"י רק שצריך גיל ארבעים.
האדמו"ר הנ"ל, התמנה כחבר המועצת בהיותו פחות מבן שלושים
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון