מדור מאמרים| דף 12 | פורום אוצר התורה מדור מאמרים| דף 12 | פורום אוצר התורה

מדור מאמרים

מסורה הגדולה יחזקאל פרק לח פסוק יב מונה כ"ו פסוקים בתנ"ך שיש בהם את כל כ"ב אותיות התורה הקדושה בתוספת הערות "בן למסורה" מנאי הצעיר באלפי ישראל @געגועים חד מן כ"ו פסוקים בקריאה דאית בהון כל א"ב. וסימנך זה הדבר אשר צוה לקטו ממנו א) (שמות טז, טז). או הנסה אלהים לבוא ב) (דברים ד, לד). ידוע תדעו כי לא יוסף ה' ג) דיהושע (כג, יג). ויצא אחד השדה ללקוט אורות ד) (מלכים ב' ד, לט). ואלישע ישב בביתו ה) (שם ו, לב). ויבאו המצרעים האלה בקצה המחנה ו) (שם ז, ח). על כן חרה אף ה' בעמו ז) (ישעיה ה, כה). המתקדשים והמטהרים אל הגנות ח) (שם סו, יז). כה אמר ה' עשו משפט ט) (ירמיה כב, ג). ובאו הכשדים הנלחמים י) (שם לב, כט). הלא כגעת בה רוח הקדים יא) (יחזקאל יז, י). לשלול שלל ולבוז בז יב) (שם לח, יב). ונשמדו במות יג) (הושע י, ח). ועתה יוסיפו לחטוא ויעשו להם יד)...
כללי ההנהגות בספק ממון חלק ד' - עדים מאמרים קודמים בסדרה יסודותיהם של משפטי הממון חלק א' - סדרת מאמרים כללי ההנהגות בספק ממון - חלק ב' - סדרת מאמרים ההנהגות בספק ממון - הודאת בעל דין - חלק ג' - סדרת מאמרים עדים: הנה הדברים עתיקים בשם רבותינו מעתיקי השמועה להעמיד ב' צדדים בהגדרת העדים, דהנה הרמב"ם [פ"ז ופ"ח מיסוה"ת וכן משמע בפכ"ד מסנהדרין ה"א] כתב דהגזיה"כ הוא ד"על פי שים עדים יקום דבר" אינו כוח נאמנות בעצם העדים, וכמש"כ שם שנצטוונו "לחתוך הדין" על פי שני עדים, ואף על גב שאין אנו יודעים אם העידו אמת או שקר, ולפי דבריו וזהו המחוור בפשיטות דס"ל דאין להעדים כוח נאמנות מצד עצמם [דאי נימא דהתורה נתנה נאמנות להעדים עצמם, לא היה שייך לומר ד"אין העדים יודעים אם העידו אמת או שקר" דהרי כל ענין העדים הוא שאנו מאמינים להם שהם אומרים אמת] ועל כרחך...
שמחת פורים וגדר עד דלא ידע מהי השמחה בפורים??? >>> האם מותר להשתכר??? >>> 'עד דלא ידע' גדר המצוה או פטור??? >>> האם יכול לאכול סעודת פורים בלילה??? >>> האם צריך לשתות דוקא יין??? >>> שכח על הניסים בברכת המזון בפורים משולש??? >>> האם פטור מתלמוד תורה??? >>> האם קודם המשתה או קודם השמחה??? לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה. כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאוֹיְבֵיהֶם וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים. וְקִבֵּל הַיְּהוּדִים אֵת אֲשֶׁר הֵחֵלּוּ לַעֲשׂוֹת וְאֵת אֲשֶׁר כָּתַב...
בעלי חיים לפי סדר האל"ף בי"ת חלק א' - אַדְנֵי הַשָּׂדֶה, אַיָּלָה חלק ב' - אַרְיֵה, בַּת יַעֲנָה חלק ג' - גָמָל, גראוי, דְּבוֹרִים, דָּגִים חלק ד' - דוֹב, דוּכִיפַת, זְאֵב, זְבוּב חלק ה' - חוֹל, חֲזִיר, חֲמוֹר, חֲסִידָה חלק ו' - חָתוּל, יוֹנָה, כֶּלֶב חלק ז' - נָחָשׁ, נֶשֶׁר חלק ח' - סוּס, סַלָּמַנְדְּרָא, עוֹרֵב, עַיִט, עַכְבָּר חלק ט' - עַקְרָב, עָרוֹד, עוֹרֵב, פולה, פיאו, פִּיל חלק י' - פִּיל חלק י"א - פָּרָה, צָבוּעַ, צִפְעוֹנִי, קאלאנדרין, קאסטורו, קוֺף, רוספו, שׁוּעָל חלק י"ב שׁוּעָל [חלק ב'] מעשה הלויתן והשועל/ איזה מוסר השכל נלמד מהשועל/ ה] הענין עפ"י מעשה אחת הובאה בספרים [1] וזה תוארה. מעשה היה שיום אחד לויתן מלך הדגים שמע שהשועל הוא פקח הרבה כמאמר רז"ל פקח שבחיות שועל, ושלח אחריו דגים גדולים וצוה אותם לגנוב את דעתו...
כללי ההנהגות בספק ממון חלק ג' - הודאת בעל דין בהמשך לפרק ב' בסדרה "כללי ההנהגות בספק ממון - פתיח". מכאן והלאה נתחיל לפרט את הדינים שמצינו בפועל אחר שנוצר ספק בהממון. המאמרים הקרובים יעסקו באופני התבררות המציאות, והיינו שהתבררה מציאות הממון ההיסטורית על פי כל מיני ראיות והוכחות לצורת ואופן השתלשלות העניינים. הודאת בעל דין: יש בזה מח' הקצה"ח והמהריב"ל [קצה"ח סי' לד ס"ד] אי הוי מדין "נאמנות" שאדם נאמן בדיניו או שהיא מדין "התחיבות" חדשה שלא היה קודם, והוכיח הקצה"ח [שם] כנגד דב' המהריב"ל ונקט דלא שייך לומר דהוא מדין "התחיבות" והביא לכך מס' הוכחות. א. הא דפריך בב"מ [ג:] מה לפיו שכן אינו בהכחשה ובהזמה וכ"ו ולכאורה לפי דב' המהריב"ל פשיטא דאין הכחשה והזמה דהא הוי כמתנה והתחיבות חדשה וצ"ב מאי קפריך. ב. הא ז"ב דהאומר להד"מ ואח"כ באו עדים דאינו...
האם נבנה בעבר בית המקדש השלישי ועל ידי מי? ע"י בר כוכבא; יש טענה של החוקרים אשר בית המקדש נבנה בפעם השלישית ע"י שמעון בן כוזיבא מלך ישראל בזמן חורבן ביתר. הראיות שלהם הן. א) המבואר בש"ס בג' מקומות על ר"י כה"ג. ומאידך יוסיפון לא מזכירו כלל. כדי לתרץ קו' זו מניחים הן שישמש בכה"ג בזמן בית המקדש השלישי. על ראיה גדולה זו לכאו' לא צריכה תשובה. א. כיון דיוסיפון לא מנה עוד ב' כה"ג. אפשר דר"י כה"ג הינו ר"י בן פאבי אשר מוזכר פעמיים ברשימה של יוסיפון. ב. מדוע ר"י התמנה לכה"ג ולא ר"א בן עזריה אשר היה מיוחס לעזרא הסופר, ונשיא. ב) עוד מביאים ראיה מהירוש' תענית פ"ג ה"ט [דף טז,ב מדפ"ו] דגרסי' שם 'א"ר יודן גיריא הדין חונה המעגל בר בריה דחוני המעגל הוה סמיך לחרבן בית מוקדשא נפק לטורא לגבי פעליי עד דו תמן נחת מיטרא עאל ליה למערתא מן יתיב נם ודמך ליה...
אנשים רגשיים בפורים ובהכנות אליו (אם אינך נמנה על אלו - אין כאן מקומך!) הנה ימים באים! הנה הנה כבר מגיע חג הפורים, עוד פחות משבוע ואנו עומדים ומתחילים לשמוע את ה'ויהי בימי אחשורוש'. בעיני רוחי אני כבר רואה את עצמי נכנס לבית המדרש, עם עוד הרבה מתפללים. כמובן שאני מגיע מוקדם – לתפוס ולשמור את מקומי, כדאי לא להיכנס בעת הלחץ. הביהמ"ד מתמלא בעוד ועוד אנשים – ילדים מחופשים, בחורים עם תרבושים, והאברכים – זה עם גרביים לבנות במקום שחורות, זה עם גרביים שחורות במקום לבנות. ואני עומד ובוהה בכל אחד ואחד – מרוב איום שאני מרגיש, אני מתחיל לפסול אותם בלבי ולהצדיק את עצמי בכך שאני שמרן ורוחני, לא מתחפש ולא עושה שטויות, כי אני כל השנה טבעי – לדעתי ולתירוצי, ואין אני צריך את השטויות בשביל להשתחרר ולהיות טבעי. ועוד הסבר אני מתרץ לעצמי: שאיני צריך...
האם אפשר להפוך את הלימון ללימונדה? האם יש סיכוי שאהפוך את החוויות הקשות שאני עובר בפורים לחוויות מועילות, מקרבות ומעשירות? כן. יש סיכוי להמתיק את הכל, ולהתקרב על ידן אל ה' ואל עצמנו! אבל כדי שנבין איך לעשות זאת ונדע את הדרך להמתקת הרגשות הקשים, נחזור לתחילת בריאתו של העולם – לפני 5785 שנים... מה היה אז? לא היה דבר מלבד השם. היה ברור שה' אחד ושמו אחד, וזהו. האר"י הקדוש מגלה לנו כי התרחש רגע שבו עלה ברצון ה' לברוא עולם! מהו עולם? – מלשון 'העלמה' – להעלים. עלה ברצונו ית' להעלים את עצמו – פשוטו כמשמעו. ה' רצה לברוא עולם שבו לא רואים ולא מרגישים אותו. אז היכן הוא, אתם שואלים? הוא נמצא, אך בהעלמה – בהסתרה – לא רואים אותו, לא מרגישים אותו ולא חווים אותו באופן גלוי. לשם מה? פשוט מאוד – כדי שנגלה אותו מתוך ובתוך ההסתר הזה. כלומר, שנגלה...
חזור
חלק עליון