ידוע שנחלקו רש"י ור"ת אי שודא דדייני הכוונה לבדוק מה האמת -רש"י
או שמה שירצה הדיין יעשה. -שיטת רבינו תם [-כתובות, קידושין עד ובבא בתרא ל"ה]
והרא"ש הביאו בחזקת סימן כ"ג וכן בכתובות פרק עשירי.
ומשכך, תמה הש"ך -בסימן ר"מ סק"ד - מדוע הטור פסק כרש"י ולא כאביו הרא"ש והניח בצ"ע.
ואוי"ל.
דהנה בפרק המוכר את הבית [סב:] ישנו ספק במיצר מג' כיוונים, וסלקא בספק ואמרינן שודא דדייני.
וביאר הרא"ש שם סוף סעיף ב' שהטעם שלא אמרינן בספק זה הממע"ה כי ע"י שיבדוק הדיין לעומק אולי יראה שאין כלל ספק אלא בודאי שמכר לו.
וא"כ יוצא שלהרא"ש שודא מתפרש בב' פנים: או מה שירצה יעשה, או שינסה להגיע לחקר האמת.
ולפ"ז אין קושיות הר"ת קשות מגיטין ומקידושין, יען יתכן שכ"פ זה בצורה אחרת ואין מקום לקושיות התוס' -ודו"ק.
או שמה שירצה הדיין יעשה. -שיטת רבינו תם [-כתובות, קידושין עד ובבא בתרא ל"ה]
והרא"ש הביאו בחזקת סימן כ"ג וכן בכתובות פרק עשירי.
ומשכך, תמה הש"ך -בסימן ר"מ סק"ד - מדוע הטור פסק כרש"י ולא כאביו הרא"ש והניח בצ"ע.
ואוי"ל.
דהנה בפרק המוכר את הבית [סב:] ישנו ספק במיצר מג' כיוונים, וסלקא בספק ואמרינן שודא דדייני.
וביאר הרא"ש שם סוף סעיף ב' שהטעם שלא אמרינן בספק זה הממע"ה כי ע"י שיבדוק הדיין לעומק אולי יראה שאין כלל ספק אלא בודאי שמכר לו.
וא"כ יוצא שלהרא"ש שודא מתפרש בב' פנים: או מה שירצה יעשה, או שינסה להגיע לחקר האמת.
ולפ"ז אין קושיות הר"ת קשות מגיטין ומקידושין, יען יתכן שכ"פ זה בצורה אחרת ואין מקום לקושיות התוס' -ודו"ק.