פסוקים שלא נמצאים בשום מקום| דף 2 | פורום אוצר התורה פסוקים שלא נמצאים בשום מקום| דף 2 | פורום אוצר התורה

פסוקים שלא נמצאים בשום מקום

"ישועת ה' כהרף עין"
אינו פסוק. ולא ראיתיו מובא כפסוק.
אך מקורו בספרים, וקדום הוא.
מדרש לקח טוב אסתר ד, יז; חרב פיפיות ליאיר בן שבתי פרק ח'
ובמדרש שמואל אבות פ"ה מ"ד ועוד - תשועת ה' כהרף עין
ובספורנו בראשית מא, יד: כדרך כל תשועת ה' שנעשית כמו רגע כאמרו (ישעיה נו א) כי קרובה ישועתי לבא
וראה מנחה ליהודה ע' 28
 
מדרש לקח טוב אסתר ד, יז; חרב פיפיות ליאיר בן שבתי פרק ח'
ובמדרש שמואל אבות פ"ה מ"ד ועוד - תשועת ה' כהרף עין
ובספורנו בראשית מא, יד: כדרך כל תשועת ה' שנעשית כמו רגע כאמרו (ישעיה נו א) כי קרובה ישועתי לבא
וראה מנחה ליהודה ע' 28
כבודו ודאי מודע לעובדה שאין מדובר במדרש...
ובינתיים רנ''ג זה המקור הכי קדום שהובא
 
בעירובין יח: אלא מעתה גבי אלקנה דכתיב וילך אלקנה אחרי אשתו וכו' עיין במהרש"ל שכתב וז"ל נ"ב שבוש הוא שאין פסוק זה בכל המקרא ולא גרסינן ליה תוס' בפרק הרואה ושם הארכתי
בלת"ק
 
כבר בש"ס מצינו שינוי לשונות של פסוקים, עי' ברכות ס"ד ע"א ובהגהות ר"ש טויבעאש שם.
ועי' מש"כ בשו"ת בית הלוי בהקדמה לח"א וז"ל שם ולדעתי זה הטעם דנמצא בגמרא איזה פסוקים בשינוי הלשון ממה שהוא כתוב כמו ונתן הכסף וקם לו משום דדברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם ע"פ וכשהיו דורשים הפסוק היו אומרים אותו מן הכתב ולפעמים כשלא היה מצוי להם הספר במקום ההוא היו אומרים הפסוק בשינוי קצת רק שיבואר בו כוונת הדרשה ואפתח בכבוד אכסניא של תורה.
 
תוספות מגילה ג.
וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העמק - לא כתיב בהאי קרא כן אלא כשצר על יריחו כתיב וילן בלילה ההוא בתוך העם וכשצר על העי כתיב וילך בלילה ההוא בתוך העמק ודרך הש"ס הוא לקצר הפסוקים ולערבם יחד כמו ונתן הכסף וקם לו (ערכין דף לג.):
 
"לב מלכים ושרים ביד ד'" אין לזה מקור
הפסוק המקורי במשלי (כא,א) הוא "לב מלך ביד ד'"
כבר הוזכר
"לב מלכים ושרים ביד ה'".
אין כזה פסוק, הפסוק (משלי כא, א): "פַּלְגֵי־מַ֣יִם לֶב־מֶ֭לֶךְ בְּיַד־ה֑' עַֽל־כָּל־אֲשֶׁ֖ר יַחְפֹּ֣ץ יַטֶּֽנּוּ".
ונדון בזה, בהמשך ההודעות בתחילת האשכול.
 
תניא נמי הכי רבי נתן אומר מנין שאין הקב"ה מואס בתפלתן של רבים שנאמר הן אל כביר ולא ימאס וכתיב פדה בשלום נפשי מקרב לי וגו' (ברכות ח.)
תודה רבה.
למדתי ברכות כו"כ פעמים בחיי.
עדיין לא כתוב בשום מקום את ה'פסוק';
והן קל כביר לא ימאס תפילת רבים
אלא 'הן קל כביר ולא ימאס' אומר רש"י 'תפילת הרבים לא ימאס'.
כך זכור לי בע"פ אין לי כח לבדוק בפנים, אתה מוזמן.
 
...באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד אמרי רבנן היכי נעביד נאמרוהו לא אמרו משה רבינו לא נאמרוהו אמרו יעקב התקינו שיהו אומרים אותו בחשאי...(פסחים נו')
 
חזור
חלק עליון