בבלי - פסוקים שלא היו בגירסת רש"י בגמ' | ים התלמוד בבלי - פסוקים שלא היו בגירסת רש"י בגמ' | ים התלמוד
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,659
תודות
4,222
נקודות
485
"נזרקה מפי חבורה"

באשכול זה תעלו פסוקים (וחלקי פסוקים) שלא היו בגירסת רש"י בגמ', ואצלינו זה כתוב בגמ'
עדיף לציין מי מעיר זאת

כגון רש"י בסוכה נב.
כי יפלא בעיני וגו'. סיפיה דקרא גם בעיני יפלא. (מרעית העין)
 
סנהדרין מג:
תנו רבנן נא אין נא אלא לשון בקשה וברש"י שים נא כבוד - נא בקשה. עכ"ל.

עי מנורת המאור [הנר השני כלל ב חלק ב פרק ששי (מג)] שגרס בסוגיין תנו רבנן שים נא כבוד אין נא אלא לשון בקשה ע"כ. ומשמע שזה גירסתו בגמ' ואולי זה גם גי' רש"י שהפסוק שים נא כבוד הוא בתוך הברייתא. שו"ר בס"ד שזה גירסת ילקוט שמעוני יהושע יח:ד וז"ל, ת"ר שים נא כבוד לה' אין נא אלא לשון בקשה וגו'

ב) אמנם גם אם נאמר שרש"י גרס כילקוט שמעוני מ"מ עדיין אינו מבואר מה הוסיף רש"י במה שכתב נא בקשה. ועי' מנחת בכורים לרבי רפאל מיוחס זצ"ל שכתב על פרש"י וז"ל, ק"ל דהיינו מ"ש בש"ס אין נא אלא לשון בקשה ואפשר דק"ל לרש"י אם נא היינו בבקשה ממך כו' היכי אתי לשון שים קודם נא לכך כתב ז"ל שים נא כבוד נא בקשה כאילו אמר נא שים כבוד ודוק, ע"כ.

ג) ועי' יד דוד שכתב שנראה שרש"י לא גרס בגמ' אין נא אלא לשון בקשה דאם לא כן מה חידש. אמנם עכשיו שזכינו לראות שילקוט שמעוני גרס ת"ר שים נא כבוד וגם גרס אין נא אלא לשון בקשה לענ"ד קשה לומר שרש"י גרס כילקוט שמעוני בחדא ול"ג כמותו באידך.

ד) עכ"פ צריכים לעשות איזה הג"ה ברש"י ואולי י"ל שהגירסא הנכונה ברש"י היא "שים נא כבוד לה' אין נא אלא לשון בקשה" כילקוט ואין באמת פסיק באמצע דברי רש"י אלא כוונת רש"י לפרט הנוסח השלם של הגירסא לאפוקי מגי' דידן, וטעו המדפיסים וחשבו שרש"י בא לפרש ש"נא" הוא לשון בקשה, לכן השמיטו המדפיסים כמה מילים מן הגירסא הנכונה ברש"י וצ"ע.
 
סנהדרין צב.
מנקבין אותו ככברה, כתיב הכא יקבוהו לאום וכתיב התם ויקב חור בדלתו

יקבוהו, מנקבים אותו, לשון ויקוב חור בדלתו (רש"י)


כתיב הכא יקבוהו לאום וכתיב התם ויקב חור בדלתו, ליתא בכת"י, ונראה שלא היה גם לפני רש"י (דקדוקי סופרים)
 
רש"י סנהדרין קיא.
פי שנים בה יכרתו. ויגועו והשלישית יותר בה:
(אא"כ הוא דיבור אחד עם - אמר ר"ל)
 

הודעות מומלצות

היו אלו ימי טרום הגאולה, העם היהודי עמד בפני...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון