בחוקותי - על מה הולך לשון שמירה? | ויקרא | פורום אוצר התורה בחוקותי - על מה הולך לשון שמירה? | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
רש"י בפר' אמור (כב, לא) כתב, ושמרתם - זו המשנה.
וכן נכתב בפרשת אמור שכן משמע ברש"י פר' אחרי (יח, ה) על הפסוק "ללכת בהם".
והנה זה לשון הפסוק באחרי "את משפטי תעשו ואת חוקותי תשמרו ללכת בהם", וכתב רש"י על ללכת בהם, אל תפטר מתוכם, שלא תאמר למדתי חכמת ישראל אלך ואלמד חכמת האומות.
ולכאורה יתכן שאכן תשמרו הולך על קיום המצוות, כמו שמשמע קצת מרש"י ד"ה ואת חוקותי תשמרו,
ורק המילים ללכת בהם מוסיפים לימוד, כמו אם בחוקותי תלכו.

ובפרשתינו (כו, ג) פירש רש"י שבחוקותי תלכו ע"כ הולך על לימוד התורה כי "את מצוותי תשמרו ועשיתם אותם" הולך על קיום המצוות,
ולכאורה מדוע לא נאמר כמש"כ הספורנו שתשמרו הולך על הלימוד, וכרש"י באמור.
ויתכן שכיון שנאמר דבר מוקדם לשמירה, עדיף לפרש שבחוקותי זה הלימוד, והשמירה ז ה כמש"כ הרא"ם שישמרו בליבם בשעת הלימוד לעשות את כל האמור בה.

וצריך תלמוד בזה.
 
ויתכן שכיון שנאמר דבר מוקדם לשמירה, עדיף לפרש שבחוקותי זה הלימוד,
וקיום ודאי כתוב ב"ועשיתם אותם",
והשמירה ז ה כמש"כ הרא"ם שישמרו בליבם בשעת הלימוד לעשות את כל האמור בה.
רק אולי היה מקום לפרש ששמירה זה בלאוין, כמו שמצאנו בשמור וזכור.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון