פסח, חודש ניסן - למה בתורה נקרא חג המצות, ובלשון העם חג הפסח? | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - למה בתורה נקרא חג המצות, ובלשון העם חג הפסח? | ענייני דיומא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,427
תודות
2,965
נקודות
305
"והנה יש להבין, שאנו קורין את יום טוב, המכונה בתורה בשם חג המצות, אנו קורין אותו פסח, והיכן רמז זה בתורה לקרוא יום טוב זה בשם פסח, והלא בכל התורה נקרא יום טוב זה בשם חג המצות?. והנה כתיב (שיר השירים ו, ג), 'אני לדודי ודודי לי', היינו, שאנו מספרים שבחו של הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא מספר שבח של ישראל. וכן הוא שאנו מניחין תפילין וכתיב בהן שבח של הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא מניח תפילין שכתוב בהן שבח ישראל… כדאמרינן בגמרא (ברכות ו), תפילין דמארי עלמא מה כתיב בהו מי כעמך ישראל כו'… ונמצא תמיד אנו מספרים שבח השם יתברך והשם יתברך מספר שבח ישראל. והנה חג המצות נקרא על שבח ישראל. ועיין ברש"י על פסוק ויאפו את הבצק עוגות מצות גו' וגם צדה גו'. ועיין ברש"י מגיד שבחן של ישראל כו', שמפורש בקבלה זכרתי לך כו', עיין שם. ונמצא נקרא חג המצות על שם שבח ישראל, שאפו את הבצק עוגות מצות. ולזה בתורה נקרא יום טוב זה בשם 'חג המצות', כביכול השם יתברך מספר שבח של ישראל. ואנו קורין היום טוב בשם 'פסח' על שם שבח השם יתברך, 'ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פסח כו", שהוא שבח השם יתברך, על דרך הפסוק אני לדודי ודודי לי".

מקור: קדושת לוי בפרשת בא.
 
"והנה יש להבין, שאנו קורין את יום טוב, המכונה בתורה בשם חג המצות, אנו קורין אותו פסח, והיכן רמז זה בתורה לקרוא יום טוב זה בשם פסח, והלא בכל התורה נקרא יום טוב זה בשם חג המצות?. והנה כתיב (שיר השירים ו, ג), 'אני לדודי ודודי לי', היינו, שאנו מספרים שבחו של הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא מספר שבח של ישראל. וכן הוא שאנו מניחין תפילין וכתיב בהן שבח של הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא מניח תפילין שכתוב בהן שבח ישראל… כדאמרינן בגמרא (ברכות ו), תפילין דמארי עלמא מה כתיב בהו מי כעמך ישראל כו'… ונמצא תמיד אנו מספרים שבח השם יתברך והשם יתברך מספר שבח ישראל. והנה חג המצות נקרא על שבח ישראל. ועיין ברש"י על פסוק ויאפו את הבצק עוגות מצות גו' וגם צדה גו'. ועיין ברש"י מגיד שבחן של ישראל כו', שמפורש בקבלה זכרתי לך כו', עיין שם. ונמצא נקרא חג המצות על שם שבח ישראל, שאפו את הבצק עוגות מצות. ולזה בתורה נקרא יום טוב זה בשם 'חג המצות', כביכול השם יתברך מספר שבח של ישראל. ואנו קורין היום טוב בשם 'פסח' על שם שבח השם יתברך, 'ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פסח כו", שהוא שבח השם יתברך, על דרך הפסוק אני לדודי ודודי לי".

מקור: קדושת לוי בפרשת בא.
הובא כן בשם ר' לוי יצחק גם בתוס' חדשים ריש פסחים, וכ' שם עוד טעם דהתורה ניתנה במדבר, ובמדבר שם פסח מורה על גנותן שלא הקריבו, והשי"ת אוהב את ישראל ומאהבתו אותן ובחמלתו לא רצה לספר בגנותן, אך אחר שעברו המ' שנה אז נקרא פסח ע"ש הנס שפסח וכו' עיי"ש.
 

הודעות מומלצות

רבי ישראל שלום יוסף פרידמן (י"ג בתשרי תרט"ז -...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון