פסח, חודש ניסן - סיום ההגדה בלשון ארמית מדוע? | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - סיום ההגדה בלשון ארמית מדוע? | ענייני דיומא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
מה הטעם שבחרו לסיים את ההגדה בפיוט חד גדיא בלשון ארמית?
אכן לא גילה לנו הטעם מדוע בחר בעל ההגדה לסדר המאמר זה בלשון תרגום דוקא, ולא בלה"ק כמו שחיבר כל הגדה, חוץ מן הפתיחה כהא לחמא עניא, והרבה טעמים נאמרו בזה, וכולם לא יצדקו כאן במאמר התמוה הלזה וכו' ומסתמא אמר זאת כל איש בביתו כלשונו שהיה מבין, ולא כיוון בזה כי אם לעורר לבבו ולהעלות ירושלים על ראש שמחתו וכו' ומסתמא היה זאת בלשון ארמית, שכן היו מדברים אז ההמון כידוע, לכן תקנוהו לדורות באותו הלשון, למען נזכר בראש שמחתינו יום צאתינו מירושלים, ונתפלל לה' יתברך לעשות עמנו להטיב לנו באחריתנו על גאולתינו ועל פדות נפשנו, אלו תוכן דברי בעל מעשי ה' ז"ל הנ"ל עם תוספת ביאור משלנו, ודבריו מתקו לחכי, ועד"ז אומר אני גם מאמר הנ"ל שאנו בו, שלדעתי אין ספק שנתקן על אופן הנ"ל, ולקונן על אכילת פסחים ועליית ישראל ברגל לירושלים בימים הללו, וקצת נחמה בבטחון ישוב ה' וניחם לקבץ נדחים מד' כנפות הארץ וכו'. [הגדה - חתם סופר]​
 

הודעות מומלצות

מקרה שהזכר אסור כי אין בו סימנים והנקבה תהא מותרת?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון