מותר לשקר למדינה?| דף 3 | פורום אוצר התורה מותר לשקר למדינה?| דף 3 | פורום אוצר התורה

מותר לשקר למדינה?

עוד לפני ההתייחסות ההלכתית והשאלת רב שצריך פה, זה בכלל משתלם?
לדעתי כל העקיצות / רמאויות /העלמות / שקרים / ניפוחים / סיבובים - מזיקים לטווח הארוך גם לאדם המרמה באופן אישי וגם לציבור שלנו בכללותו.
אעיד מעדות אישית על מקרה שארע עמי שהיתי זקוק לאישור לטיפולים עבור אחד מבני משפחתי, וכשהגענו נאמר לנו: 'באתם לקבל כסף מהמדינה'... ולמרות כל האסמכתאות לא אושר לנו וכשביררנו התברר כחי מכיוון שאנ"ש אכן מתנהלים באופן כזה גם אלו המגיע להם באמת כבר לא מקבלים, כך שאכן אלו המרמים קודחים חור בספינה של כולנו...
 
שכל השתדלות שיש בה סרך של ספק ראוי ומתאים שיאמר האדם לעצמו "אני מחמיר".
זה ציטוט מאפשיהו? או שזה דברי עצמו.

נוסף על כך, אם הוא סובר כדברי המתירים, הרי שאין לו בה סרך ספק של איסור, וא"כ למה שזה לא ייחשב בגדרי השתדלות?



תלמד חובת הלבבות שער הביטחון מה שכותב בגדר ההשתדלות
המלצה טובה, ויישר כחך על כך.

רק שכיון שלמדתי את הנ"ל כמה וכמה פעמים, איני חושב שלהיות אברך כולל, זה השתדלות יותר ראויה מהנושא המדובר.

ומשכך, הרי שלכאורה יש לדון, שלאברך כולל, זה ייחשב להשתדלות הראויה.
 
זה ציטוט מאפשיהו? או שזה דברי עצמו.

נוסף על כך, אם הוא סובר כדברי המתירים, הרי שאין לו בה סרך ספק של איסור, וא"כ למה שזה לא ייחשב בגדרי השתדלות?
עיין הודעה אחת לפני כן.
 
מפני שבכל מקרה זה יגרום לחילול השם, זה איסור גמור.
ולענ"ד גם מצד שמתלמדים לשקר ובאים לזלזל באיסור שקר, זה איסור גמור
כדי שיהיה מותר, צריך שימלאו כל התנאים ושלא תהיה בעיה גם מצד גזל וגם מצד התלמדות לשקר וגם מצד חילול השם. וממפני שבכל מקרה יש כאן חילול השם (וגם התלמדות לשקר וזלזול באיסור שקר) אסור לעשות זאת ולכן מי שעושה זאת בסופו של דבר עובר גם על גזל כי לקח מה שאסור לא לקחת.
 
גם אם ברמה ההלכתית מותר לגזול מהמדינה - ברמה המוסרית והערכית זהו איסור גמור.
מי שמתגורר במדינה מסוימת לא יכול ליהנות מהפעילות שלה - החל מצבא וכלה בריצוף רחובות - ולגזול ממנה כסף.
פשוט וקל.
 
גם אם ברמה ההלכתית מותר לגזול מהמדינה - ברמה המוסרית והערכית זהו איסור גמור.
מי שמתגורר במדינה מסוימת לא יכול ליהנות מהפעילות שלה - החל מצבא וכלה בריצוף רחובות - ולגזול ממנה כסף.
פשוט וקל.
בכל מקרה אין אפשרות להיתר הלכתי מפני שמה שיכול לגרום חילול השם, אסור לגמרי ואין אפשרות להיתר.
 
שמעתי מהגרב"צ קוק שליט"א בשם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שהשיב על שאלות בסגנון הזה "האם החפץ חיים היה עושה זאת"?

אמנם שמעתי לפני כעשרים שנה מא' מזקני וגדולי ההוראה שליט"א הוראה מיוחדת לגבי ביטוח לאומי,
שמכיון שקיצצו את קיצבאות הילדים שלא כדין ועשקו בכך את החרדים ששילמו בט"ל במשך כל השנים,
לכן יש היתר לעשות תרגילים בכדי להגדיל את הסכום של החל"ד,
אבל הוא הדגיש מאוד מאוד שבשום פנים ואופן אסור לשקר, וכל הנידון הוא רק באופן שאין סרך שקר.


לא שמעתי ממנו מה דעתו כלפי הנושא שלכאורה אין זו ההשתדלות הראויה,
ואולי הסברא היא שיש בכך משום "מציל מן הארי", שהכסף של בט"ל הוא בעצם כסף של כלל הציבור,
ולכן ראוי שאכן זה ישמש לצרכים הראויים של בני תורה, ולא שהכסף שנלקח מהציבור החרדי ישמש לקצבת זקני עם הארץ.
 
שמעתי מהגרב"צ קוק שליט"א בשם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שהשיב על שאלות בסגנון הזה "האם החפץ חיים היה עושה זאת"?

אמנם שמעתי לפני כעשרים שנה מא' מזקני וגדולי ההוראה שליט"א הוראה מיוחדת לגבי ביטוח לאומי,
שמכיון שקיצצו את קיצבאות הילדים שלא כדין ועשקו בכך את החרדים ששילמו בט"ל במשך כל השנים,
לכן יש היתר לעשות תרגילים בכדי להגדיל את הסכום של החל"ד,
אבל הוא הדגיש מאוד מאוד שבשום פנים ואופן אסור לשקר, וכל הנידון הוא רק באופן שאין סרך שקר.


לא שמעתי ממנו מה דעתו כלפי הנושא שלכאורה אין זו ההשתדלות הראויה,
ואולי הסברא היא שיש בכך משום "מציל מן הארי", שהכסף של בט"ל הוא בעצם כסף של כלל הציבור,
ולכן ראוי שאכן זה ישמש לצרכים הראויים של בני תורה, ולא שהכסף שנלקח מהציבור החרדי ישמש לקצבת זקני עם הארץ.
סברה זו צע"ג.
אם זה כסף שלך מותר לקחתו (רק באופן שלא נשקר/לא נחלל את ה'/לא נשחית את הנפש וכו)
אם זה לא כסף שלך היכן מצינו שמותר לגנוב ע"מ שהכסף לא ישמש את זקני עמי הארץ?
 
יצא לי להתעסק עם אנשים שמרמים בצורה קבועה בביטוח לאומי, או במקומות אחרים בהיתר של רב של כספי מדינה,
ולצערי הרב, אני נוכח שאינם נזהרים בממון של אחר ויש להם הרבה מורה היתר לעצמם ואינם נזהרים בממון. (איני מכליל ח"ו)
ולעומתם כאלה שלא הורו לעצמם את היתר כספי המדינה, יש להם זהירות יותר מהם בממון.
וממילא גם אם לפי התורה זה מותר, בוודאי שיש בכך, משום מיגדר מילתא.
וע"ז אמרו חז"ל רובן בגזל...
 
מצד איסור גזל.
קודם צריך לדעת למי שייך 'הכסף של המדינה', האם הוא שייך לרשות הציבור, קופה ציבורית שאנו מכנים אותה 'קופת המדינה. או אולי זה בכלל שייך למי ששילם את הכסף, כלומר כל מי ששילם מיסים הכסף בעצם נגזל ממנו ושייך לו. או דילמא דאין שייך לשום אדם אלא ממון הפקר הוא.
וכל צד שהזכרתי יש דעה כזו בין הרבנים.
להסוברים שהוא כסף ציבורי אזי יש אומרים דאז דין הכסף לילך למי שיותר מגיע לו ע''פ אמות המידה הראויות, וכיון שכעת גזלנים ושודדים הם הגזברים שלא כדין, ממילא צריך לדון כל פעם לגופו אם באמת לכאן ראוי שילך הכסף [אך בדרך כלל כיון שבלא זה הכסף לא ילך למטרה יותר טובה שרי, ודו''ק].
לסוברים שזה שייך למי שנגזל ממנו פשיטא שאין לקחת מזה שלא כדין, אבל אפשר לקחת כנגד המיסים ששילמת, וצריך לזכור לכשיבוא אליהו ויחזירו המעות לכל הנגזלים ע''י המדינה, לקזז חלק זה.
לסוברים שהוא הפקר ל''ש כלל איסור גזל.
צריך לחשוב על זה שבכסף יעשו שימושים אסורים ודוק.
 
התשובה היא לא על פן המוסרי, אך, א' יש להעיר שהמון כספי מדינה נלקחים בחזקה גם ללא שום הסכמה ורצון, [כמו ביטוח לאומי שיש ששילמו ושהיו צריכים לקבל לא ראו מזה נחת], ועוד כהנה שגנבו אותם בלי סוף ואין שום סיבה שישלמו,
וכן יש את העניין שהמון פעמים הכספים מגיעים למקומות אסורים, ואפ' בעיריות חרדיות [כמו בטבריה שהיה חילולי שבת], וכנ"ל בכל מיני תח"צ,
ושאף אחד לא יספר סיפורים שיש שיווין ואיזו שהיא הגיון בחלוקת כספים היום, - כולנו יודעים את המציאות ואת השחיתויות, אז אומנם יכול להיות שזה מדבר שקר אך צריך לשקול טוב מאד אי"ז מול חילולי שבת ואנשים נוכלים שגונבים לנו פי כמה וכמה ממה שאנחנו חושבים.
וכל מה שמפרסמים בשם רבנים, צריך לדעת שהם פשוט מפחדים לענות, וגם אם הם עונים זה בהבטחות על שתיקה [מניסיון אישי], גם בעניין המבחינים בסמינרים וכדו',
פשוט וברור שר' עמרם פריד לא יכול גם אם הוא רוצה מאד לפרסם שמותר לגנב, כי הוא יודע טוב מאד מה הוא יקבל על זה ודו"ק.
 
הגרי"ש אסר משום ספק דינא דמלכותא.
(מלבד הבעיה של 'לימדו לשונם', שאשר לראותה בחוש..)
עיין בהל' של דינא דמלכותא, וצע"ג מ"ש, אין הסכמה של א"א מהציבור על דינא דמלכותא, יהודים מומרים...
 
אני עוקב אחרי האשכול מהיום בו נפתח.
הייתי בטוח שהוא יימחק על ידי המנהלים.
כל יום אני מופתע שהוא עדיין "נוסע".
ודי בהערה זו.
נרשמת במוצאי שבת.
ודי בהערה זו.
 
חזור
חלק עליון