כוונת ומעשה המצוה מה עדיף? | בית המדרש | פורום אוצר התורה כוונת ומעשה המצוה מה עדיף? | בית המדרש | פורום אוצר התורה

כוונת ומעשה המצוה מה עדיף? (1 צופה)

ספרייה תורנית

משתמש רשום
gemgem
הודעות
58
תודות
105
נקודות
18
שאלה בסיסית שכל יהודי צריך לשאול את עצמו.
מה עדיף מעשה המצוה או הכונה במצוה?
זאת אומרת אף על פי שמעשה בלא כונה במצות דרבנן ויש הסוברים גם בדאורייתא יד"ח אבל כל שעושה תרוייהו מה שכר גדול מבין השניים?
 
מזכיר שאלה שילד שאל את אמו- מי מבין הילדים את אוהבת טפי.
וברצינות- מעשה הוא הכרחי, בלי זה אין כאן מציאות של מצווה,
אבל כמו שכ' הרמח"ל בדרך ה' ועוד רבים- כמה שהמעשה נעשה בכוונה טפי- אזי ממשיך ע"ע יותר דביקות ויותר אור.
 
תלוי באיזה הקשר ההמשכה וההארה של המצווה נמשכת רק במעשה בפועל ולא עוזרות כל הכוונות אם לא קיים המצווה בפועל, לענין השכר מבואר בזוה"ק שאלו שעבודתם הייתה בדחילו ורחימו ורעותא דלבא הרי שהשכר על הכוונה נעלית יותר כי אותם נשמות משכנם בעולם הבריאה והמעשה בלבד שרשה בעולם היצירה הרי שהכוונה נעלית יותר.
 
וברצינות- מעשה הוא הכרחי, בלי זה אין כאן מציאות של מצווה,
אבל כמו שכ' הרמח"ל בדרך ה' ועוד רבים- כמה שהמעשה נעשה בכוונה טפי- אזי ממשיך ע"ע יותר דביקות ויותר אור.
הוי אומר, המעשה הוא העיקר.
 
שאלה בסיסית שכל יהודי צריך לשאול את עצמו.
מה עדיף מעשה המצוה או הכונה במצוה?
זאת אומרת אף על פי שמעשה בלא כונה במצות דרבנן ויש הסוברים גם בדאורייתא יד"ח אבל כל שעושה תרוייהו מה שכר גדול מבין השניים?
מנין לך שהאחד עיקר והשני טפל?
ושמא שניהם עיקרים?
דומה הדבר למי שישאל מהו העיקר אם האוכל או השתיה.
ואם כונתך לשאול מה מעכב לקיום המצוה בפועל לעניין לצאת ידי חובה, חושבני שהתשובה ברורה.
אשמח לביאור.
 

הודעות מומלצות

אמרו חז"ל: "אַסְיָא דְמַגָן בְמַגָן - מַגָן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
חדש - בלוגים תורניים למשתמשים!
לרשימת הבלוגים ופתיחת בלוג משלך >>>
זוכה חמישי בהגרלה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>