רות - אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו - ביאור בכוונת ר' חסא | חמש מגילות רות - אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו - ביאור בכוונת ר' חסא | חמש מגילות

רות אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו - ביאור בכוונת ר' חסא (2 צופים)

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,436
תודות
3,040
נקודות
485
וּתְהִי מַשְׂכֻּרְתֵּךְ שְׁלֵמָה וכו' אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו

במדרש רבה א"ר חסא אשר באת לחסות תחת כנפיו. עכ"ל.

וכבר תמהו על זה בספרים.

ואפשר כוונתו לפימ"ש בילקוט ראובני פ' וישב שרות היה לה נשמה ישראלית, דהיינו שהיתה בעבר בגלגולה הקודם ישראלית ועתה נתגלגלה בגוף מואבית. ואי' שבכוונה סיבב מסבב כל הסיבות שיצא דוד באופן כזה כדי להסתיר מהמקטרגים נשמה גבוהה כזו. והנה אי' שקודם שהנשמה יורדת לעולם שואלים אותה מה רצונה להיות בעוה"ז והיא בוחרת את כל מהלך ימי חייה מרצונה. ואי' ברוקח אשר באת לחסות ב' במסורה ואידך טוב לחסות בה'.

ואפשר הרמז בזה שטוב לחסות בה' דהיינו להיוולד מיד יהודי חוסה תחת כנפיו, אבל רות כאשר שאלו אותה האם חפצה לרדת בבית יהודי לחסות בה' כאשר היתה מקודם, או לרדת בבית של עגלון מלך מואב כדי להסתיר את דוד מהמקטרגים, העדיפה לבחור במסירות נפש גדול לרדת בבית גוי, ועל זה ברכה בועז ותהי משכורתך שלמה לפי שבאת לחסות דהיינו שהסכמת להיוולד גויה ולבוא משם לחסות תחת כנפיו.

ועל זה אולי התכוין ר' חסא אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת, על דרך שדרשו בפסוק אשר שברת יישר כחך ששברת, כך כאן אמר לה בועז לרות אשר באת לחסות יישר כחך שבחרת לבוא לחסות כנ"ל.

ובילקוט אמרו ותהי משכורתך שְׁלֵמָה אותיות שְׁלֹמֹה שיצא ממנה שלמה המלך, ואפשר שזה מידה כנגד מידה לפי שהיא בחרה במסירות נפש להיוולד בבית גוי לכן תזכה שיצא ממנה שלמה המלך שגם אותו השי"ת ישאל במה בוחר אם בעושר או בחכמה וידע לבחור בחכמה כמו שהיא ידעה לבחור, ולכן דרשו חז"ל (שבת קיג:) על רות את הפסוק תן לחכם ויחכם עוד, וגם אמרו דבר "חכמה" ראה בה.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון