- הודעות
- 177
- תודות
- 555
- נקודות
- 116
ועשו את האפוד. יובן על דרך שאמרו רז"ל שהאפוד מכפר על עבודת גילולים, וזהו כוונת הפסוק ופתחת עליהם שמות בני ישראל שהם השבטים שהם התיקון של עבודת גילולים, כמו שאמרו השבטים ליעקב קודם פטירתו מן העולם כשם שאין בלבך אלא אחד כך אין בלבנו אלא אחד. ואמרו רז"ל בברכות גם אלה תשכחנה מה שאמרו אלה אלהיך ישראל, אבל ואנכי לא אשכחך מה שקבלו עליהם אנכי ה' אלהיך לא אשכחך. והנה כשישראל חוטאים ח"ו יש לפניו כביכול בחינת שכחה. וזה שכתוב על שתי כתפיו לזכרון שלא יהיה שכחה לפניו יתברך כיון שיש סליחת העון ממילא יהיה זכרון לפניו יתברך.