אדר - ה' אדר. חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא הרה"ק רבי שמואל אבא מסלאוויטא זצ"ל | יומא דהילולא אדר - ה' אדר. חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא הרה"ק רבי שמואל אבא מסלאוויטא זצ"ל | יומא דהילולא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

שמעון הגלילי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
231
תודות
795
נקודות
116
ה' אדר

רבי שמואל אבא מסלאוויטא זצוק"ל

תקמד - תרכד

ואם כל המועדים יהיו בטלים ימי הפורים לא נבטלים (יוצר לשבת זכור).
הקושיא ידועה, חדא, איך יתכן דהמועדים יהיו ח"ו בטלים, הלא כולם כתובים בתורה הקדושה שהיא נצחיית. ותו, דאמר דימי הפורים הם יותר טובים וגדולים מכל המועדים, ואיך יתכן זה, א' הלא פורים הוא רק דרבנן ואיך אם כן יהיה מילתא דרבנן לנצח נצחים יותר ממועדים שהם כולם כתובים בתורתנו הקדושה. ב' ואם תמצא לומר שענין דרבנן יהיה יותר גדול במהות ובאיכות מדברים שהם דאורייתא, קשה, למה דוקא נקט פורים, הלא גם חנוכה הוא דרבנן.

והענין בזה הוא כך, דהנה כל עניני המועדים מורים על עניני חוץ לדרך הטבע, לאשר היו בהם ניסי ניסים ושידוד המערכות, כי בפסח היו ניסי ניסים חוץ לדרך הטבע, היינו העשר מכות שהיו רק במצרים ולא בישראל, וכמאמר הרמב"ם ז"ל שהיו ניסים גמורים בלי ספק, כן העברת בני ישראל בחרבה והמצריים נטבעו, עיין בהרמב"ם ז"ל בפירושו למסכת אבות פרק ה' (משנה ד') עיי"ש באריכות. וכן סוכות שהוליך הקב"ה את ישראל בשבעה ענני כבוד, וכן שבועות שנתגלה הקב"ה על הר סיני וכל העם ראו אז דברים נוראים ונסיים, וכן חנוכה דוק ותשכח.

אבל בפורים לא היה נס חוץ לדרך הטבע, כי היתה הישועה אז בדרך הטבע, וכמאמרם ז"ל (מגילה טו, ב) מה ראתה אסתר שזימנה להמן עיי"ש כמה טעמים על זה בפשיטות. וזה כוונת המאמר הנ"ל שאם ח"ו יהיה עת וכל המועדים יהיו בטלים שלא יהיה הדור כדאי ליעשות להם ניסים חוץ לדרך הטבע, אבל וימי הפורים לא יהיו בטלים פירוש, שיהיה להם אז ישועות בדרך הטבע. וזה 'וימי הפורים' היינו ניסים בדרך הטבע שהיו בימי הפורים זה לא יבטל ח"ו לעולם. ועכ"פ יעשה עמהם ניסים בדרך הטבע, ויגן ויסוכך עליהם כנשר יעיר קנו ויצילם מכל רע, אכי"ר.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון