הכאת תלמידים בדורנו | חינוך הבנים| דף 4 | פורום אוצר התורה הכאת תלמידים בדורנו | חינוך הבנים| דף 4 | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
דבר אחד לא ברור מה החילוק בין הכאה לפליק
מה זה פליק ומה זה הכאה
פליק - מכה אחת קצרה וממוקדת, כואבת אבל לא מזיקה [כגון על הגב, במקום הישיבה, וכד'].
הכאה - השם ירחם... אוסף מכות, סטירות, אגרופים, בעיטות, מכל הבא ליד
הכרתי מישהו שכמעט שלא היכה את ילדיו בפועל, אבל על הכותל היה תלוי שוט לתזכורת...
 
שלמה המלך אומר חושך שבטו שונא בנו ואוהבו שיחרו מוסר

מה הסיפור הזה
גם אם נניח שפעם מכות זה היה מקובל יותר ופחות פוגע נפשית בילד
גם אם נניח שפעם לאנשים ולילדים היה יותר כח סבל גם פיזי וגם נפשי ולכן זה לא היה כ"כ גרוע להכות
ממילא המכות היו פועלים את פעולתם המדויקת (שעדיין לא ברורה די הצורך מה היא הפעולה אותה יוצרים המכות) ולאידך גיסא לא היו מייצרים תופעות לואי מזיקות כמו היום
ולכן השתמשו בכלי חינוכי זה
גם אם נניח שכל זה נכון
הרי עדיין שום דבר פה לא מובן
שהרי אנשים שהשתמשו בכוחותיהם "לחנך" ועשו זאת שלא כהוגן, היה גם פעם. כמעשה דחזקיהו ובניו וכמסופר בגמ' על "ההוא מקרי דרדקי דהוי פשע בינוקי" (בכורות מו. עיי"ש ברש"י)
וא"כ נמצא שהכאה היא שיטה מסוכנת גם אם תוצאותיה בדרך כלל טובות
והרי את מקל הנועם המפורסם גם אז ידעו. ולמה הוצרכו לשיטה המטורללת של מכות שמגיעות לידי סכנה כמבואר שם
למה לא הבחינו בתוצאות החינוך הפדגוגי (וכמעשה דאדוניה שלא עצבו אביו) המרבה לרומם ולשבח ולהחמיא ובעיקר מרבה עצמאות אצל הילד דבר שגורם לו לקחת אחריות אישית על מעשיו ולגדול ע"י כך ולהתבגר ולהפוך לאדם חושב
שהרי אין הגיון ומקור להניח שפעם אנשים לא היו מושפעים לטובה מהמילה הטובה והמחמיאה כמובא ביבמות סג: "ועבורי מיעברא במילה"
וכן בעוד מקומות וכן פעל אדוניה אצל המון העם ע"י המילה הטובה
משא"כ בשיטה הקדומה שרק גרמה לילד לעשות כי הוא מפחד מאביו וברגע אשר פרק עול אביו מעליו הנה הוא כעגל לא לומד אינו חושב על מעשיו כי מעולם לא לומד לחשוב אלא לעשות אינו לוקח אחריות כי מעולם היא לא ניתנה עליו תמיד עשה רק בכפיה וכו' וכו' (והמצקצקים יביאו ראיה לתוצאות הרסנות שיטה זו מבנו של חזקיהו שהתחנך בשיטה הישנה וראה מה יצא ממנו)

למעשה גם בלי לבחון את תוצאות שיטת החינוך המערבית לעומת השיטה הלא מערבית שבשטח זה לא נראה כ"כ בר השוואה
יל"ע שגם אם תוצאותיה היו שוות לתוצאה של השיטה "הישנה"
עדין תשאר השאלה בעינה
מה עבר על שלמה המלך: בהעדיפו שיטה כואבת ואכזרית ומלאת יצרים לא טובים המתפרצים לעין החניכים. לעומת שיטה שמביאה את אותם תוצאות (וי"א אפ' יותר טובות) והיא שיטה נעימה היא דרך אשר תשמח לראות את הילד שמח וטוב לב היא דרך שחוסכת את תופעת הלוואי הנפוצה המולידה אצל המחנך מידת אכזריות וכמבואר היא דרך ושיטה שתמיד היו אמורים לעבוד

בקיצור
מה פירוש ד' שלמה המלך

נ.ב. מי שלא יודע לשון הקודש אולי כדאי שלא יביא ממנה ראיות שפועלות נגדו
בלשון הקודש מוסר זה לא ארון ספרים לזכרון תנועה מסוימת (שאפשר ע"פ זה להסביר את הפסוק שאוהבו לומד איתו בשפתיים דולקות)
אלא מוסר זה פועל יוצא של שורש יסר
ובקיצור מוסר פרושו ייסורים שהאחד מיסר את השני כדי ללמדו
יש מוסר לשור כדי ללמד אותו ללכת בדרך הנכונה
ויש מוסר לבן אשר אביו אוהבו
ושניהם הוא הכאה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
זה ממש הגזמה לבוא לבחור בן עשרים ולתת לו סטירה?
סטירה? הלוואי, אתה אפילו לא מתקרב

מה נסגר עם שלמה המלך
שלמה המלך אומר חושך שבטו שונא בנו ואוהבו שיחרו מוסר
ומי אמר לך שפירוש 'שבטו' היינו שלוקח מקל עץ עם ברזלים בקצה וחובט בכל הכח בפרצופו של בנו?
גם בפליק קטן ומרגיע ומיישר מקיימים את זה
ואהבת הילד רק מתעצמת, לאחר שהרגיעו אותו
ומי אמר לך ש'מוסר' הוא בעיטה בגב עם נעל ממוסמרת?
אולי הוא מילה מייסרת, כגון - מה שעשית זה שטות וכסילות, אל תעשה את זה שוב.
 
ומי אמר לך שפירוש 'שבטו' היינו שלוקח מקל עץ עם ברזלים בקצה וחובט בכל הכח בפרצופו של בנו?
גם בפליק קטן ומרגיע ומיישר מקיימים את זה
ואהבת הילד רק מתעצמת, לאחר שהרגיעו אותו
ומי אמר לך ש'מוסר' הוא בעיטה בגב עם נעל ממוסמרת?
אולי הוא מילה מייסרת, כגון - מה שעשית זה שטות וכסילות, אל תעשה את זה שוב.
הבאתי לעיל את דבריו של רבי שלמה וולבה שאכן כך מפרש את הפסוק 'שבט' הוא תוכחה ואין הכרח שזהו מקל חובלים..
 
ומי אמר לך שפירוש 'שבטו' היינו שלוקח מקל עץ עם ברזלים בקצה וחובט בכל הכח בפרצופו של בנו?
גם בפליק קטן ומרגיע ומיישר מקיימים את זה
איפה ראית במה שכתבתי שמדובר על מקל עץ עם ברזלים בקצה/נעל ממוסמרת
אני רק הגבתי על ההקצנה לכיון של אפס הכאה
בכל אופן
שבט בלשה"ק זה מקל
נכון שמי שיאמר שמדובר על קיסם שיניים לא תהיה לי הוכחה נגדו
אבל ברור שהכונה בפסוקים במשלי מדברים על הכאה כואבת
מסתבר שלא אכזרית

אבל כל הנרתעים והמרתיעים מהאפשרות להכות ילד שמתנהג שלא כראוי לא מסכימים להסביר ולענות על השאלה שלי
מה היה רע לשלמה המלך בשיטת הגזר שהוא מדבר כל הזמן רק על שיטת המקל
כל ההודעות שלך הם לא קשורות לשאלה שלי
כי אני מסכים איתך שיש מכות מחנכות ויש מכות נוקמות
וברור שמי שנוקם הוא לא מחנך
ומי שמחנך בודק כל ילד לגופו וכל עניין לגופו
ולכן תאורים של אנשים לא הגונים שניצלו את המצב שהיה מקובל להכות ופרקו את ייצריהם הרעים על ה"חניכים" ברור שהם עברינים
אבל לכן מה זה קשור לעצם העניין
השאלה היא לא האם יש אנשים עברינים
כי התשובה היא כן
ופעם כמו היום ובכל תקופה הם משתוללים כפי שהתרבות המקומית והזמנית מרשה להם
השאלה היא האם אנשים הגונים ושקולים אמורים להשתמש בכלי הענישה לחינוך או לא (וכדוגמא הצורה אותה אתה מתאר שאתה מחנך בעצמך)
וע"ז נצטרך לענות שאם פעם אנשים חכמים לא תעדפו את שיטת ה"בטובות" וכן נקטו באמצעי ענישה ככלי בחינוך
נצטרך לעמול קשה לפרוך את חכמתם לפני שנפסול את מסקנותיהם
 
לא ממש הבנתי את כוונתך, אבל כמדומה שאין לנו שום ויכוח
אגב, בדיוק היום סיפר לי האבא ההוא עם השוט, שבנו אהובו מכנה אותו בשמות גנאי 'מפגר' וכד' [הוא הרוויח את זה ביושר!]
 
לדעתי הדרך הנכונה בכל הנושא הזה
זה כמו שכתב ר יואל שילה ואם יש לך עוד מה להוסיף בעניין זה
מנסיון אישי שלך או הילדים זה יהיה תועלת גדולה

שמעתי ממחנך גדול שהוא אוחז שמכה שאמא נותנת הילד מקבל את זה הרבה יותר בקלות
ממכה שאבא נותן
 
לענ"ד אמא לא נותנת מכות זהו סתירה למהות תפקידה לאמא יש תפקיד מאוד ברור בחלק של האהבה ולא בחלק של מורא ובודאי על כזה סוג של מורא
צריך ביאור למעשה מה קורה ברוב הבתים

לא קראתי את כל השרשור,
אבי ומורי,
איש חינוך שנים רבות אמר לי פעם שבימינו התלמידים יותר מסכנים מפעם,
שפעם ילד היה חוטף מכות וככה זה נגמר,
היום הנשק היחיד של רבה זה פה, ובזה הוא יכול פשוט לרצוח ילדים, ומכיוון שאין לו נשק אחר אז הרבה משתמש עם הפה עד תום.
המשפט הזה נכון מאוד
אבל זה יכול להיות גם בהכאה בעייתי
וגם בפה
והיסוד זה מה המטרה של אבא או של המחנך
שתהם יכול להיות טובים ושתהם יכולים להיות מאוד מאוד גרועים
 
הרב שלמה זלמן אוירעבאך, ר׳ חיים קנייבסקי: כן להכות.
הרב אלישיב, ר׳ חיים פנחס שיינברג: לא להכות
(הובא בספר מלאכת ה׳ בסופו - תשובות והנהגות).
ממש לא שייך בזה מחלוקת הפוסקים... כל מקרה לגופו.
 
לא קראתי את כל השרשור,
אבי ומורי,
איש חינוך שנים רבות אמר לי פעם שבימינו התלמידים יותר מסכנים מפעם,
שפעם ילד היה חוטף מכות וככה זה נגמר,
היום הנשק היחיד של רבה זה פה, ובזה הוא יכול פשוט לרצוח ילדים, ומכיוון שאין לו נשק אחר אז הרבה משתמש עם הפה עד תום.
 
היום הנשק היחיד של רבה זה פה, ובזה הוא יכול פשוט לרצוח ילדים, ומכיוון שאין לו נשק אחר אז הרבה משתמש עם הפה עד תום.

והיום גם הפתרון נמצא בפה...!

הרבה מאלו שהיו נחשבים 'עצלנים',
כך קראו לזה בילדותי,
יכלו להיות מהמצליחים, אילו... היו לוקחים ריטלין.
 
והיום גם הפתרון נמצא בפה...!

הרבה מאלו שהיו נחשבים 'עצלנים',
כך קראו לזה בילדותי,
יכלו להיות מהמצליחים, אילו... היו לוקחים ריטלין.
לא תמיד נכון.
נושא בפנ"ע.
ר' מיילך בידרמן אמר פעם, שאם בדורו היה ריטלין לא היה היום מיילך בידרמן.
 

הודעות מומלצות

שאלות ע"פ סדר האל"ף בי"ת

באות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
חדש - בלוגים תורניים למשתמשים!
לרשימת הבלוגים ופתיחת בלוג משלך >>>
זוכה חמישי בהגרלה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>