עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה | פורום אוצר התורה עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה | פורום אוצר התורה

עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה

זורע בדמעה

משתמש חדש
הודעות
4
תודות
18
נקודות
5
כידוע, דעת תורה בעסקת החטופים העכשווית מעומעמת מאוד. עם זאת, בעסקה של גלעד שליט היו גדולים שתמכו. כיום ברור שהעסקה מסוכנת יותר, ויתכן שבראיה לאחור גם את מחירה של עסקת שליט לא היה נכון לשלם.
עפ״י הסוגיות של אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן, האם העסקה נכונה או לא?
תוס' (גיטין נ״ח) פוסק שבמקום סכנה שאני (או כשחכם...), אולם מהיכן המקור שזה גובר גם על שחרור הגובל בסכנת נפשות מעצם השחרור ולא רק מרצון עתידי לחטוף, ואולי לא דמי לפדיון בכסף. יודגש, שאי״ז כביקורת על דעת גדו״י שנאמרה אלא רצון להבין את הסוגיה והמקורות
 
אני חושב שיש לדון כאן משתי זוויות נוספות
א. האם הם מוגדרים בסכנה כמו במקרה של תוס' בתינוק, שדם יהודי היה הפקר, והיה בסכנת הריגה סתם. ואילו כאן הם לא סתם הורגים אותם אלא רק אם מתקרבים לשחררם, ויתכן שבמשך הזמן תיווצר הזדמנות טובה יותר לשחררם.
ב. האם יש היתר כללי לשחרר רוצח, האם אין בכך משום "לא תעמוד על דם רעיך"?
 
לכאורה הנידון אינו מצד יותר מכדי דמיהן, שהרי אין דרך לשער כמה שווה כל מחבל ביחס לבן ישראל.
לדעתי צריך לדון, האם ההרוגים שייהרגו רח"ל בגלל המחבלים שמשוחררים כעת - שזה כמעט בוודאות יקרה - חייהם קודמים לחייהם של החטופים, או שמכיוון שכרגע הם עדיין אינם בסכנה והחטופים שרויים בסכנה מיידית - חיי החטופים קודמים.
ואיני בר סמכא להכריע בזה.
 
אני לא חושב שיש כאן דיון בכלל, אני לא שמעתי עד כעת דעה אחת מובנת שהתירה לשחרר, [ולכן אני מאוד כועס על נציגנו בכנסת שעשו נגד התורה בלי שיהיה מושב רשמי של רבנים שנוכל לדעת באמת האם התיעצו או לא].
אבל בכל אופן אני מעלה כאן בשביל הידע, קובץ שלם שיש תחת ידי שאספתי בענין זה.
 

קבצים מצורפים

כנ"ל.
 

קבצים מצורפים

בשו"ת מהרשד"ם סי' שמד מביא סיפור של סוחרים יהודים שנשבו על ידי ליסטים, ולאחמ"כ חלק מהליסטים נתפסו על ידי הממשלה, ורצו לעשות עסקה לשחרר את הסוחרים תמורת הליסטים, ואומר שם שכיון שהסוחרים נמצאים בסכנת נפשות חובה לעשות את העסקה.
ולא מזכיר שם כלל שאותם ליסטים שישתחררו ישובו ויתפסו עוד סוחרים שיהיו בסכנת חיים. ורואים שלא חשש לזה.ויש לדחות.
 
לכאורה הנידון אינו מצד יותר מכדי דמיהן, שהרי אין דרך לשער כמה שווה כל מחבל ביחס לבן ישראל.
הסיבה שאין פודין יותר מכדי דמיהן היא משום שזה יעודד אותם לשבות עוד וממילא זהו גם הגדר כמה מותר לשלם עבורם
 
יש תשובה שכתב רבי עובדיה יוסף לגבי ענין זה בעת שנחטפו לאנטבה, התשובה ביביע אומר ח"י חו"מ סי' ו'
וכן זכורני שבעת שנחטף מטוסו של הגר"י הוטנר שלח רבי משה פיינשטיין מכתב לרה"מ על כך שיש לעשות הכל לשחררם.
 
נערך לאחרונה:
כמדומני שדעת הר"ש גורן, הרב הצבאי הראשון של צה"ל, (כמה שאפשר לסמוך....)
שאע"פ שאין פודים יותר מכדי דמיהן, מכ"מ לשבויי צה"ל יש עדיפות קודמת משום שהם שליחי ציבור (עי' בספרו תורת המדינה עמ' 435-436)
וכדעה זו כתב
הרב שאול ישראלי בספרו חוות בנימין כ"א עמ' 90 אמנם טעמו שונה,
וכתב משום שיש הסכמה וחובה בלתי כתובה בין המדינה לחייל שידאגו לו בכל מקרה

וצ"ע מקורותיהם (אם בכלל יש מה לדון)
 
נערך לאחרונה:
כמדומני שדעת הר"ש גורן, הרב הצבאי הראשון של צה"ל, (כמה שאפשר לסמוך....)

שאע"פ שאין פודים יותר מכדי דמיהן, מכ"מ לשבויי צה"ל יש עדיפות קודמת משום שהם שליחי ציבור (עי' בספרו תורת המדינה עמ' 435-436)
וכדעה זו כתב
הרב שאול ישראלי בספרו חוות בנימין כ"א עמ' 90 אמנם טעמו שונה,
וכתב משום שיש הסכמה וחובה בלתי כתובה בין המדינה לחייל שידאגו לו בכל מקרה

וצ"ע מקורותיהם (אם בכלל יש מה לדון)
הבדל עצום בין ב' בעלי הדעות שהזכרת. אחד אין מקומו בביהמ''ד והשני ת''ח מבית מדרש אחר...
בכל מקרה אפשר לדון בטענות לגופן בלי הזכרת שמות וד''ל.
 
?????????????????????????
אם הוזכר אותו האיש במקום שאין ראוי שיוזכר ראוי להביא את יחס החזו"א אליו עוד בבחרותו שנחשב עילוי ומתמיד אך גדולי ישראל ראו את הנולד.... ובעצם ראו את העומד למול עיניהם בעיני התורה שלהם.

דבריו על גורן.png
 

קבצים מצורפים

חזור
חלק עליון