עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה| דף 3 | פורום אוצר התורה עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה| דף 3 | פורום אוצר התורה

עסקת חטופים, כן או לא? - בראי ההלכה

מה המקור לכך שיש להשתדל להביא כל יהודי לקבר ישראל?
הרי ראינו שכ"כ הרבה שנים השקיעו משאבים בזה.
כמדומה שיש בזה עשה ול"ת.
עשה - 'כבוד המת'.
ל"ת - 'לא תלין את נבלתו וכו'' [ורק להזכיר שזה הולך על יהודי שעבר על עבירה המחייבת מיתה והוצא להורג בתליה על ידי בית דין] ומבו' טעמו משום [כדפירש"י שם] "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו" וכ"ש ליהודי כשר.
 
ל"ת - 'לא תלין את נבלתו וכו'' [ורק להזכיר שזה הולך על יהודי שעבר על עבירה המחייבת מיתה והוצא להורג בתליה על ידי בית דין] ומבו' טעמו משום [כדפירש"י שם] "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו" וכ"ש ליהודי כשר.
לכאורה זה רק שיהיה דיוקנו תלוי, האם זה גם כשאינו תלוי? איני יודע בזה אשמח להעשיר ידיעות מהיודעים.
 
הגאון ר' מנדל שפרן מסר ע"ז שיעור בישיבת פני מנחם שבראשותו נראה לי שיש את זה בקול הלשון.
 
כמדומה שיש בזה עשה ול"ת.
עשה - 'כבוד המת'.
ל"ת - 'לא תלין את נבלתו וכו'' [ורק להזכיר שזה הולך על יהודי שעבר על עבירה המחייבת מיתה והוצא להורג בתליה על ידי בית דין] ומבו' טעמו משום [כדפירש"י שם] "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו" וכ"ש ליהודי כשר.
לכאורה זה רק שיהיה דיוקנו תלוי, האם זה גם כשאינו תלוי? איני יודע בזה אשמח להעשיר ידיעות מהיודעים
הרמב''ם בסה''מ [עשין רלא] 'שצונו לקבור הרוגי בי''ד ביום שייהרגו, והוא אמרו יתעלה כי קבור תקברנו ביום ההוא, ולשון ספרי כי קבור תקברנו מצות עשה, והוא הדין בשאר מתים, כלו' שיקבר כל מת מישראל ביום מותו' עי''ש עוד.
והרמב''ן בשורש א' תמה על הר''מ שמנה את זה למצוה בפנ''ע עי''ש, וכמבו' בסוטה די''ד ע''א דהוא מצד הילוך אחר מידותיו של מקום.
ועי' ב''מ ל ב והודעת להם את הדרך ילכו בה, בה זו קבורה.
ויש להאריך בזה טובא.
 
חזור
חלק עליון