בקופא דמחטא
משתמש רשום
- הודעות
- 42
- תודות
- 81
- נקודות
- 18
יש בידי הרבה טעויות, אך לא התנגדתי לשום דבר ממה שכתב מר.טעות גדול בידכם.
אכן בהחלט יש בתורה הקדושה את חכמת הנפש.
יש בידי הרבה טעויות, אך לא התנגדתי לשום דבר ממה שכתב מר.טעות גדול בידכם.
אז למה התכוונת?יש בידי הרבה טעויות, אך לא התנגדתי לשום דבר ממה שכתב מר.
אכן בהחלט יש בתורה הקדושה את חכמת הנפש.
התכוונתי למה שכתבתי:אז למה התכוונת?
מי למשל?התכוונתי למה שכתבתי:
רוב ככל הספרים האמורים כאן קשורים לתורה רק מהיות מחבריהם יהודים אורתודוקסיים.
כדי לכתוב תורת הנפש ע"פ התורה צריך להכיר אותה. לא פחות ממי שכותב ספר ע"פ מתודה אנושית, להבדיל.
ניסוח לא ברור.התכוונתי למה שכתבתי:
רוב ככל הספרים האמורים כאן קשורים לתורה רק מהיות מחבריהם יהודים אורתודוקסיים.
כדי לכתוב תורת הנפש ע"פ התורה צריך להכיר אותה. לא פחות ממי שכותב ספר ע"פ מתודה אנושית, להבדיל.
זה לא נכון, 1. הרבה מהפסיכולוגיה סותרת את היהדות, פרויד למשל זה כפירה מוחלטת. והתפיסה היהודית הדתית למבנה האדם נר''ן וכו' משליכה באופן ישיר על ניתוח נפש האדם.התכוונתי למה שכתבתי:
רוב ככל הספרים האמורים כאן קשורים לתורה רק מהיות מחבריהם יהודים אורתודוקסיים.
כדי לכתוב תורת הנפש ע"פ התורה צריך להכיר אותה. לא פחות ממי שכותב ספר ע"פ מתודה אנושית, להבדיל.
זה קצת דומה לתורת הפילוספיה ש"עד שבא קאנט וביארה לא היתה מובנת כלל", והוסיף החזו"א, "ועד בכלל"...נשלח לי עלון בו מעיד אדם ששמע מסבו את התיחסותו של החזון איש ללימוד הפסיכולוגיה, הדברים מענינים ביותר:
לגבי פרויד הפסיכואנליזה כבר מזמן נחשבת כמיושנת ולא רלוונטית, הפסיכלוגיה המקובלת כיום לא מתייחסים כלל להזיותיו החולניים של פרויד.זה לא נכון, 1. הרבה מהפסיכולוגיה סותרת את היהדות, פרויד למשל זה כפירה מוחלטת. והתפיסה היהודית הדתית למבנה האדם נר''ן וכו' משליכה באופן ישיר על ניתוח נפש האדם.
2. תורת הנפש היהודית כוללת בתוכה גם התייחסות נפשית לקיום וחיבור לתורה והמצוות. (סוגיות כמו סיפוק רוחני התמודדות דתית ועוד.)
3. ביהדות יש רובדים מסוימים של תורת הנפש שאין בפסיכולגיה המודרנית, והדוגמא הראשונה שעולה לי בראש זה תורת ר' נחמן ,אך יש עוד. ופשוט
למה אתה חושב כך?מה זה 'תורת הנפש ע"פ התורה'? היכן התורה עוסקת בתורת הנפש?
אני מעריך שהכוונה לקחת כל מיני חצאי ציטוטים מחז"ל ולהסביר אותם באנכרוניזם ע"פ מושגים מהפסיכולוגיה המודרנית, ואז להגדיר את זה כתורת הנפש ע"פ התורה, אני פחות מתחבר, אבל אם יש מישהו שזה עושה לו את זה - בהצלחה.
כעת יאמרו לי שכל החכמות כולם כלולות בתורה, וע"ז אענה מכמה כיוונים: א) הא מנא לן? אני לא רואה שום סיבה להניח זאת. ב) גם אם כן - אין לנו שום גישה אל הרובד הזה בתורה, ג) האם חז"ל עצמם הוציאו את המאמרים שלהם העוסקים בחכמת הנפש מדרשות מפסוקים? הרושם הכללי הוא לא כזה, הדברים אמורים מסברתם של חכמים.
אני לא יודע על מה כבודו נשען, אבל שיטת C.B.T בנויה על בסיס תורתו של פרויד (עם הוספות ותיקונים של פרנקל) והיא אחת משיטות הטיפול הכי מקובלות בציבוריות וודאי שבציבור החרדילגבי פרויד הפסיכואנליזה כבר מזמן נחשבת כמיושנת ולא רלוונטית, הפסיכלוגיה המקובלת כיום לא מתייחסים כלל להזיותיו החולניים של פרויד.
כמעט על כל נושא שנדון בפסיכולוגיה יש מרבותינו דברים ברורים כיצד היהדות רואה אותם.
מידיעה ברורה.
ישנם כמה ספרים שיצאו מר' שלמה הופמן זצ''ל והוא מעמיק בחכמת הנפש על בסיס חז''ל תעי' שם ותרווה נחת. (כמובן שהוא נוגע בסוגיות שציינת, שאגב לא נוגעים בהכרח לעולם הפיסכולוגיה כמו אנורקסיה שזו מחלה פיאכטרית)אתה כותב זאת מידיעה?
כוונתי לשאול האם תוכל לתת ולו ציטוט אחד שעוסק בנושאים שונים בפסיכולוגיה?
מה היהדות אומרת על הנושא של 'התמכרויות'?
האם יש כיוון מה התורה אומרת על 'אנורקסיה'?
מה רבותינו אומרים על 'נרקיסיזם'?
כל אחד מאלו הוא נושא רציני ביותר, ובאמת שאני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל להיכנס אליו במבט תורני.
כמובן, שמכיון שמדובר בנושאים כבדי משקל, לא מספיק לזרוק איזה חצי ציטוט מדברי חז"ל.