ספרי תורת הנפש המבוססים על התוה"ק| דף 4 | פורום אוצר התורה ספרי תורת הנפש המבוססים על התוה"ק| דף 4 | פורום אוצר התורה

ספרי תורת הנפש המבוססים על התוה"ק

כמדומה שנעצר פעם בעוון זה.
בתחילת 1996 הורה ראש הממשלה שמעון פרס מתוקף תפקידו כשר הביטחון, על מעצרו של הרב גינזבורג, בטענה כי הטיף לנקמה בערבים ויש חשש שהדברים יובילו למעשים בידי תלמידיו. הוא שהה במעצר מנהלי במשך חודשיים, שלאחריהם ביטל בית המשפט העליון את צו המעצר, וקבע כי הוא לא שידל למעשי עבירה קונקרטיים ולא הוכחה סכנה בדרגה של ודאות קרובה, שדבריו עלולים להביא את תלמידיו לפגוע בערבים.
 
ישנם כמה ספרים שיצאו מר' שלמה הופמן זצ''ל והוא מעמיק בחכמת הנפש על בסיס חז''ל תעי' שם ותרווה נחת.

האם קראת את הספר או שאתה רק יודע לומר 'תעין שם ותרוה נחת'?

כמובן שהוא נוגע בסוגיות שציינת, שאגב לא נוגעים בהכרח לעולם הפיסכולוגיה כמו אנורקסיה שזו מחלה פיאכטרית)

על סמך מה כתבת 'כמובן שהוא נוגע בסוגיות שציינת'?
אתה יודע להפנות לעמוד בספר שבו מדובר על נושאים אלו?
 
יצויין שיש כמה וכמה ספרים שנוהגים -
עומק המושג אמר:
לקחת כל מיני חצאי ציטוטים מחז"ל ולהסביר אותם באנכרוניזם ע"פ מושגים מהפסיכולוגיה המודרנית, ואז להגדיר את זה כתורת הנפש ע"פ התורה
וצריך להבדיל ביניהם לבין ספרים שבאמת מיוסדים על התורה
 
האם קראת את הספר או שאתה רק יודע לומר 'תעין שם ותרוה נחת'?
קראתי רבות.
שנית, על סמך מה כתבת 'כמובן שהוא נוגע בסוגיות שציינת'?
אתה יודע להפנות לעמוד בספר שבו מדובר על נושאים אלו?
ישנם כמה חיבורים שיצאו ממנו יש את הספר מודעות והתמודדות ששם יש על נושא ההתמכרויות אך יש עוד חוברות של וועדים שכתב הרב מאיר שמחה שטיין ששם יש על שאר הנושאים שציינת (למעט אנורקסיה שקשורה לעניין בבחינת שמיטה להר סיני)
 
אתה כותב זאת מידיעה?

כוונתי לשאול האם תוכל לתת ולו ציטוט אחד שעוסק בנושאים שונים בפסיכולוגיה?

מה היהדות אומרת על הנושא של 'התמכרויות'?

האם יש כיוון מה התורה אומרת על 'אנורקסיה'?

מה רבותינו אומרים על 'נרקיסיזם'?

כל אחד מאלו הוא נושא רציני ביותר, ובאמת שאני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל להיכנס אליו במבט תורני.

כמובן, שמכיון שמדובר בנושאים כבדי משקל, לא מספיק לזרוק איזה חצי ציטוט מדברי חז"ל.
בליקוטי מוהר"ן, יש דברים בענייני הנפש (כולל לפחות חלק מאלו שהזכרת) ע"פ התורה ודברי חז"ל (דהיינו ע"פ הפירוש והמהלך שלו בהם).
אך לענ"ד א"א להגדירו כעוסק בפסיכולוגיה, כי דבריו אינם מיוסדים רק על 'הבנה עמוקה בנפש האדם', אלא הם תורות המפרשות פסוקים ומאמרי חז"ל. אלא שמי שסובל מחלאי הנפש (התמכרויות, כפייתיות, דיכאון, ערך עצמי ירוד ועוד הרבה) יכול למצוא בתורתו עצה ורפואה לנפשו, אך לא עצה ורפואה פסיכולוגית המבוססת על הבנה בנפש האדם, אלא עצה ורפואה מהתורה ע"פ פירושו.
 
רפרפתי בין בתרי האשכול ונדהמתי לגלות שעד כה לא הוזכר האור ישראל המפורסם מכתב ו', כוחות מאירים וכוחות כהים. מודע ותת מודע. (ע"פ ר' ישראל אומר את זה מסברא דנפשיה).
 
רפרפתי בין בתרי האשכול ונדהמתי לגלות שעד כה לא הוזכר האור ישראל המפורסם מכתב ו', כוחות מאירים וכוחות כהים. מודע ותת מודע.

יש דיון מאוד מעניין האם זה לקח מזה, ומי הראשון.
אני כשלעצמי סבור שיש רעיונות שהסתובבו בעולם כ'חומר גלם',
והיו מדוברים בשעתו בהרבה מקומות.
הרבה מהתיאוריות וההגדרות הפסיכולוגיות המוכרות כיום,
עברו תהליך של למידה ובירור עד שהגיע למה שאנחנו מכירים.
כמו שאמריקה היתה על כדור הארץ לפני שגילו אותה,
כך התת מודע היה לפני שנתנו לו את השם הזה.
ולכן קשה לומר מי היה 'הראשון'.

יש כיום רבנים שמשמשים יועצים ומרצים בענייני שלום בית,
שמלבישים גישות חדשות של זוגיות (אימגו, מובחנות) על מדרשי חז"ל.
יש גם כאלו שמצהירים שכל דבריהם רק מחז"ל ורבותינו בעלי המוסר.
מה אעשה ולא תמצא בספרי המוסר את הדברים שהם אומרים.

יותר מזה,
אני לא כל כך מאמין שאותם מרצים חשבו מעצמם על אותם רעיונות ובאותם ניסוחים.
מרצה אחד מוכר וחשוב שמצהיר על כך שדבריו הם רק מחז"ל על טהרת הקודש,
טען לי שאמנם הוא לא פתח שום ספר של חול, אך הודה ששמע ממי שקרא...

בינתיים, לא מצאתי אף אחד שמצא בחז"ל הדרכה או אפילו פתח לגישה נכונה על פי חז"ל
לנושאים הכבדים שמובאים כיום לטיפול אצל מטפלים מקצועיים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים.

וכמו שלא מצאתי שום פתח איך לגשת ע"פ חז"ל לנושא של 'עין עצלה' 'אפנדיציט' וחמור מזה 'טרשת נפוצה',
כך לא מצאתי פתח לנושאים שהזכרתי 'התמכרויות' 'אנורקסיה' ו'נרקיסיזם', ויש עוד נושאים רבים כאלו.
 
יש דיון מאוד מעניין האם זה לקח מזה, ומי הראשון.
נכון. ראיתי זאת בעבר. מדמים למש"כ פרויד, אבל לא היה לי פנאי.. לחפש (כי כמו שכתבו כאן.. "זה לא על רגל אחת וצריך זמן. מסתמא אהיה פנוי לזה רק אחרי פסח... :)
 
נכון. ראיתי זאת בעבר. מדמים למש"כ פרויד, אבל לא היה לי פנאי.. לחפש (כי כמו שכתבו כאן.. "זה לא על רגל אחת וצריך זמן. מסתמא אהיה פנוי לזה רק אחרי פסח... :)
הרב @נדיב לב אני עכשיו רואה מה שכתבו לעיל. וצדקת במה שכתבת.
ומי שחושב שעל רגל אחת דרך כמה מראי מקומות יש לו איזה אינדיקאציה טועה. זה נושאים עמוקים הדורשים הרבה דיוק ומתינות. אולי לתועלת אחרים אעלה אחר פסח.
 
בינתיים, לא מצאתי אף אחד שמצא בחז"ל הדרכה או אפילו פתח לגישה נכונה על פי חז"ל
אתה מחפש דוקא בדברי חז"ל מפורשים? או שיהיה מספיק עבורך דברי גדולים מאוחרים יותר בביאור דבריהם.
אני מאמין לך שלא מצאת, אבל אני כן מצאתי וציינתי לעיל. העניין הוא שאתה בוודאי לא מצפה שעולם המושגים והשפה יהיו אותו עולם המושגים והשפה של הפסיכולגיה.
מלבד זאת, הפסיכולוגיה עוסקת רק ברובד של העולם הזה. ואילו ביהדות מטפלים בשורש הדברים הרוחני.
לדוגמא, אף פסיכולוג לא יגיד שהמצב הנפשי נובע בשרשו מפגמי העוונות למיניהם. וממילא גם הטיפול לעולם לא עוסק ברובד הזה.
לרפאות את הנפש על פי התורה, כולל להכיר בזה שיש עולם רוחני, ושלמצוות ועבירות יש השפעה אמיתית על הנפש.
 
נערך לאחרונה:
קראתי אותם מזמן, זכור לי שהוא כן מתבסס על התורה.
אך ייתכן שמרוב הזמן שעבר אני טועה.
ר' אהרן פרידמן הוא פסיכולוג. רק שהוא נזהר שלא לסתור את התורה. לא הייתי לוקח אותו כדוגמא.
דווקא ר' משה בויאר "הנפש היהודית", הגם שעולם המושגים יתכן שלקוח גם מהפסיכולגיה - דרכי התיקון שלו מיוסדים יותר על ספרי קבלה וחסידות.
 
העתק דברי הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל (פניני חיזוק - לימוד המוסר עמ' 35):

כל הפסיכולוגיה נמצאת בספרי המוסר, וכגון בחובות הלבבות, שמסביר באריכות איך היצר הרע מפתה, ונוגע בכל כוחות הנפש, מה מושך ומה מעניין, מה שאוהבים ומה ששונאים, אחרי מה הנפש נמשכת ואחרי מה אינה נמשכת, וזוהי חכמה שאין לשער, חכמת הנפש שיש בספרי המוסר, גם במסילת ישרים, ובכל ספרי המוסר.
החובות הלבבות בשער ייחוד המעשה מבאר כל מיני פיתויים וחשבונות שהיצר הרע מפתה בהם את הצדיקים, בדברים שהם עלולים להיכשל בהם מחמת צדקותם. ויש שם הרבה חשבונות ופיתויים פסיכולוגיים על פי חכמת הנפש, שהפסיכולוגים הגדולים בעולם בודאי היו מתפעלים אם היו יודעים מזה, וכמו שידוע כי פסיכולוגים רבים התפעלו מפיקחותו של הסבא מסלבודקא, איך שהוא מבין דברים יותר ממה שהם מבינים.
והדרך להשיג את כל זה היא מהתורה ומאמרי חז"ל שיש בהם חכמת הנפש שאין לתאר, והחובות הלבבות בעצמו מביא פסוקים ומאמרי חז"ל כמקורות לדבריו. וכן אמר מו"ר הגה"צ רא"א דסלר זצ"ל כי בדברי חז"ל ובראשונים רואים חכמת הנפש עמוקה מאד שגם הפסיכולוגים הגדולים ביותר אינם יודעים עד כדי כך.

כל אחד יכול לבחור ספר מוסר שהוא מרגיש שמעורר אותו, אך לא ללמוד רק באופן כללי על כוחות הנפש, כיצד היצר הרע משפיע וכדומה, כי בינתיים עובר הזמן והיצר הרע שולט עליו! אלא ללמוד בעיקר מה שנוגע למעשה, לידע את העבודה המוטלת עליו כעת, וכיצד להתחזק למעשה באהבה וביראה.
יש ספרים שמבארים את חכמת הנפש, אבל היצר הרע יותר חזק מחכמת הנפש, וצריכים יראת שמים כדי להתגבר עליו, ורק מי שכבר הגיע לדרגה של עבודה מאהבה, ומבקש לדעת כיצד מתקדמים הלאה, לזה יש ספרים שנותנים דרך להתקדם הלאה מתוך אהבה, אבל אנחנו צריכים בעיקר ספרי מוסר של יראה, כמו מסילת ישרים, חובות הלבבות, שערי תשובה, ארחות צדיקים, נפש החיים, ושאר ספרי היראה.
 
חזור
חלק עליון