געגועים
תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות





חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
- הודעות
- 1,755
- תודות
- 4,570
- נקודות
- 485
בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר, אֵיזֶהוּ חָכָם, הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קיט, צט) מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְוֹתֶיךָ שִׂיחָה לִּי. אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז, לב) טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר, וּמשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר. אֵיזֶהוּ עָשִׁיר, הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קכח, ב) יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. אַשְׁרֶיךָ, בָּעוֹלָם הַזֶּה. וְטוֹב לָךְ, לָעוֹלָם הַבָּא. אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד, הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א' ב, ל) כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלּוּ. (אבות פ"ד מ"א)
***
שמות בארץ
על מנת שאני תלמיד, אין אומרים כשמעון בן עזאי וכשמעון בן זומא - בן עזאי ובן זומא. תלמידים היו ובחורים, ולא באו לכלל סמיכה, ולא היו בימיהם כמותם בתורה, כדתנן (סוטה דף מט.) משמת בן עזאי בטלו השקדנים. (רש"י קדושין מט:) [- שם איתא גם משמת בן זומא בטלו הדרשנים - רש"ש]
שמעון בן זומא ושמעון בן עזאי ושמעון התימני לפי שלא האריכו ימים נקראו על שם אביהם. נ"א ואלו שלשה שלא נסמכו כדאמרינן בסנהדרין היושבים לפני חכמים שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא ושמעון התימני. (מיוחס לרש"י אבות פ"ד מ"א)
בן זומא לפי שלא האריך ימים ולא נסמך שיקרא רבי היו קורין אותו על שם אביו, וכן בן עזאי, ושניהם שמם שמעון. (רבינו עובדיה אבות פ"ד מ"א)
ובן עזאי ובן זומא מפני שמתו בחורים ולא הגיעו לסמיכה, אמר קודם שנסמכו נקראו כן, ואחר כך נקראו בשמם ר' שמעון. וכבר אמרנו כי כל עוד שלא נסמכו והיו בחורים קורים אותם על שם אביהם, כמו בן בתירה שלא נסמך, ואחר שנסמך הוא ר' יהושע בן בתירא כדאיתא בפ"ק דתעניות (ג.) [- אמר רב נחמן בר יצחק תהא ברבי יהושע בן בתירה, זמנין דקרי ליה בשמיה, וזימנין דקרי ליה בשמיה דאבא, והא מקמי דליסמכוהו והא לבתר דליסמכוהו]. (ספר יוחסין)
הרב רבי אפרים ז"ל כתב בן זומא וכו' ארבעה חברים היו שמעון בן זומא ושמעון בן עזאי ושמעון בן ננס ושמעון התימני, וכדי שלא יתחלפו זה בזה, קורין אותם בלשון אביהם בלשון קצרה. (מדרש שמואל)
דור ודורשיו
א''ר אלעזר בן עזריה הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי שתאמר יציאת מצרים בלילות עד שדרשה בן זומא וכו'. (ברכות פ"א מ"ה)
משמת בן עזאי בטלו השקדנים, משמת בן זומא בטלו הדרשנים. (סוטה פ"ט מט"ו)
אמר ר' לוי יש מן הדרשנים שהם דורשין כגון בן עזאי ובן זומא וכו' (בר"ר ה, ד)
איזהו עשיר
בן זומא ראה אוכלוסא על גב מעלה בהר הבית אמר ברוך חכם הרזים וברוך שברא כל אלו לשמשני. הוא היה אומר כמה יגיעות יגע אדם הראשון עד שמצא פת לאכול וכו' כל אומות שוקדות ובאות לפתח ביתי וכו' - כל אומות שוקדות ובאות לפתחי. עשיר היה והכל באין אצלו לסחורה (רש"י ברכות נח.)
אחד לשמוע
אמר רב יהודה אמר רב כל עיר שאין בה שנים לדבר ואחד לשמוע [- שנים לדבר בשבעים לשון, ואחד לשמוע, שיהא מבין בשבעים לשון אע''פ שאינו יודע להשיב] אין מושיבין בה סנהדרי, ובביתר הוו שלשה, וביבנה ארבעה: רבי אליעזר ורבי יהושע ור''ע, ושמעון התימני דן לפניהם בקרקע [- שמעון התימני. תלמיד היה ולא נסמך שלא בא לכלל זקנה]. מיתיבי שלישית חכמה רביעית אין למעלה הימנה, הוא דאמר כי האי תנא דתניא שניה חכמה שלישית אין למעלה הימנה. דנין לפני חכמים - שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא וחנן המצרי וחנניא בן חכינאי. רב נחמן בר יצחק מתני חמשה, שמעון שמעון ושמעון חנן וחנניה [- רב נחמן מוסיף שמעון התימני, וחמשתן לא באו לזקנה, ויושבין בקרקע ומשיבין תשובות קושיות לזקנים, והיינו דנין בהלכה]. (רש"י סנהדרין יז:). והיו חמשה החכמים הנזכרים יושבים לפניהם ודנים בהלכה והיו מבינים לשמוע בע' לשון אף שלא היו בקיאים לדבר, כמ"ש שם, וברש"י שם (ד"ה שנים לדבר). (נחלת אבות)
[דרך צחות ומוסר - חכם הלומד ושומע מכל אדם - בכל השפות]
איזהו חכם
שלשה תלמידי חכמים הם, הרואה בן עזאי בחלום יצפה לחסידות, בן זומא יצפה לחכמה, אחר ידאג מן הפורענות. (ברכות נז:)
כתוב בספר מעשיות כ"י ישן בשם אחד המדרשים בלשון ערבית, וזה העתקו בעברית: הגמון אחד מהרומיים היה שומע מחכמת בן זומא ולא היה מכירו פנים בפנים, פעם אחת פגע אותו ולא הכירו, ושאל אותו מפני מה ברא הקב"ה את החשך, היה לו לברוא את העולם כולו יום ולא לילה? ומפני שבאותו זמן היו הרומיים מושלים בארץ ישראל והיו רוצחים ונואפים וגוזלים וחומסים בלילות והיו חושבים שאין היהודים מכירים בהם, לכן השיב בן זומא מקום הניח הקב"ה לרומיים לרצוח ולנאוף ולגזול ולחמוס, ואם היה תמיד יום לא היו עושים כל התועבות הללו לעיני השמש. השיב אותו הגמון מי הגיד לך שהרומיים רוצחים ונואפים וגוזלים וחומסים? השיב בן זומא הזמן שקודם בוא הרומיים הגיד לי שלא נרצח בו אדם ולא נאף בו אדם ולא חמס בו אדם, ורק מיום בוא הרומיים קבעו בתי נואפים, ונמצאים בכל בקר גופות נרצחים מושלכים ברחובות, בתים גנובים וגזולים, וכל הדרכים מלאים לסטים. השיב אותו הגמון האם יד הרומיים עשתה זאת? השיב בן זומא ידם ויד תלמידיהם שלמדו ממעשיהם עשו את זאת! השיב אותו הגמון האם לא נהנו היהודים מביאת הרומיים כלום? השיב בן זומא כן! נהנו! ידעו מה שלא ידעו שמעו מה שלא שמעו ראו מה שלא ראו הריחו מה שלא הריח. א"ל אותו הגמון פרש דבריך. א"ל בן זומא, ידעו שהרומיים בוגדים ומלאים מרמה מה שלא ידעו מקודם, שחשבו אותם לעם תמים, שמעו צעקת נגזלים ונחמסים מה שלא שמעו מקודם, ראו בני אדם נסחבים להתענות בכל מין עינוי לשלם חובות שאינם חייבים מה שלא ראו מקודם, הריחו ריח בשמים מהנשים הקדשות העוברות ברחובות קריה למשוך אחריהם נפשות נקיים מה שלא הריחו מקודם. כעס עליו אותו הגמון, א"ל לא על דברים אלו באתי, רק לדעת תשובה נבונה על שאלתי הראשונה, מפני מה לא ברא האלקים הכל יום בלא לילה? אמר בן זומא, אוי! מה בין האחרונים לראשונים, הראשונים שהיו אוהבי חכמה ושוקדים עליה ולא הספיקו להם הלילות, כי אין אדם לומד רוב חכמתו אלא בלילה (ש"ע יו"ד סי' רמ"ו סכ"ג), היו שואלים מפני מה לא ברא ה' את הלילה כפולה על היום, והאחרונים שונאי חכמה הם שואלים להפך. הם מדברים, והנה שר אחד גדול יותר מאותו הגמון עבר לפניהם, וכאשר ראה את בן זומא מרחוק, הקדים לו שלום, ואמר לו שלום עליך בן זומא חכימא דיהודאי. מיד נרגז אותו הגמון וא"ל בתמהון, אתה הוא בן זומא? א"ל כן, אני הוא בן זומא! אז ספר אותו הגמון לאותו השר מה ששאל מבן זומא ומה שהשיבו, א"ל אותו השר כלך מחקירותיך ולך נהל צבאותיך. מיד כפף אותו הגמון ראשו והלך לו, ואותו השר דבר מה שדבר עם בן זומא, ונשקו על ראשו, ואמר, חבל על הרומיים שאין להם חכם כבן זומא, והלך לו. ע"כ המעשה.
מעשה באיש אחד שנפל לבור גדול, ואמר להעומדים שם, בבקשה מכם, "בתי אמי, ובני אבי", ומת. ולא ידעו מאי קאמר, באו ושאלו את בן זומא, א"ל אשתו מעוברת? אמרו לו אין, אמר להם כך אמר, אם אשתו תלד בת יקראו אותה על שם אמו, ואם תלד בן יקראו אותו על שם אביו, וכן עשו, ילדה בן וקראוהו ע"ש אביו.
פעם אחת נגנב אוצר הממשלה בקסרין, ולא ידעו מי גנבו, בקשו וחקרו ודרשו היטב, ולא מצאו, שאלו את בן זומא, אמר להם הראוני את האוצר, ישב שם שעות אחדות באוצר והתבונן בו היטב, ויצא, אמר להם המתינו לי ג' ימים, המתינו לו ג' ימים, ביום הג' אמר להם, פלוני ופלוני גנבוהו. תפשום וכפתום והודו, אמרו לו מאין ידעת? א"ל דמות דיוקנם ראיתי חקוקה באויר האוצר. שאלו לחכמי יון, אמרו להם כן הוא, אם יהיה האוצר סגור זמן מה, אוירו מתגשם ומקבל צורות הנכנסים בו, ומי שהוא חכם בחכמת הצללים הדקה יכיר אותם הצורות. אמרו לו ומפני מה נתעכבת ג' ימים? אמר להם לחפש על אותם בני אדם בעלי אותם הצורות שקלטתי מהאויר, מיד נתנו לו דורונות וכבדוהו, ואמרו, ברוך האלקים שנתן חכמה לבן זומא.
איש אחד בשעת מותו אמר 'כל נכסיו לבניו', ומת, והוא לא היו לו בנים, ולא ידעו למי יתנום, באו ושאלו את בן זומא, אמר להם הביאו לפני עדי הצוואה, הביאום לפניו, אמר להם, בני, כיצד קאמר 'לבניו' או 'לפניו', אמרו לו, חייך רבי, לא דקדקנו היטב בדבריו כי לשונו היה מגומגם, ואך שיערנו שודאי 'לבניו' קאמר, כי באותה שעה לא ידענו שאין לו בנים, אמר להם א"כ 'לפניו' קאמר, דהיינו לצדקה, דכתיב והלך לפניך צדקך.
פעם אחת נגנב כיס של זהובים מבתו של נציב רומא שהיה בעכו, כשהיתה עוברת ברחוב היהודים, ונתפשו ארבעים יהודים שנחשדו בגנבה והיה שם בן זומא בעכו, ראה יהודי אחד מדבר קשות עם חנן המצרי, א"ל חברו למה שנית מנהגך לדבר רכות עם כל אדם, והיום קשות? אמר לו, אתמול אתמול והיום היום! שאל בן זומא מה היה אתמול? אמרו לו עני היה, ומה הוא היום אמרו לו גם היום עני הוא, א"ל בן זומא זהו שגנב כיס בת הנציב, הלכו והודיעו את הנציב, ותפשוהו וכפתוהו והודה והחזיר את הכיס, וחבשוהו בבית האסורים כל ימיו, אמרו לבן זומא מאין ידעת? א"ל כך אמר שלמה בחכמתו "תחנונים ידבר רש ועשיר יענה עזות", אתמול שהיה עני היה מדבר תחנונים, והיום שהוא עשיר בגניבתו ענה עזות. ע"כ.
(נחלת אבות)
[המשך בקטע הבא]
על מנת שאני תלמיד, אין אומרים כשמעון בן עזאי וכשמעון בן זומא - בן עזאי ובן זומא. תלמידים היו ובחורים, ולא באו לכלל סמיכה, ולא היו בימיהם כמותם בתורה, כדתנן (סוטה דף מט.) משמת בן עזאי בטלו השקדנים. (רש"י קדושין מט:) [- שם איתא גם משמת בן זומא בטלו הדרשנים - רש"ש]
שמעון בן זומא ושמעון בן עזאי ושמעון התימני לפי שלא האריכו ימים נקראו על שם אביהם. נ"א ואלו שלשה שלא נסמכו כדאמרינן בסנהדרין היושבים לפני חכמים שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא ושמעון התימני. (מיוחס לרש"י אבות פ"ד מ"א)
בן זומא לפי שלא האריך ימים ולא נסמך שיקרא רבי היו קורין אותו על שם אביו, וכן בן עזאי, ושניהם שמם שמעון. (רבינו עובדיה אבות פ"ד מ"א)
ובן עזאי ובן זומא מפני שמתו בחורים ולא הגיעו לסמיכה, אמר קודם שנסמכו נקראו כן, ואחר כך נקראו בשמם ר' שמעון. וכבר אמרנו כי כל עוד שלא נסמכו והיו בחורים קורים אותם על שם אביהם, כמו בן בתירה שלא נסמך, ואחר שנסמך הוא ר' יהושע בן בתירא כדאיתא בפ"ק דתעניות (ג.) [- אמר רב נחמן בר יצחק תהא ברבי יהושע בן בתירה, זמנין דקרי ליה בשמיה, וזימנין דקרי ליה בשמיה דאבא, והא מקמי דליסמכוהו והא לבתר דליסמכוהו]. (ספר יוחסין)
הרב רבי אפרים ז"ל כתב בן זומא וכו' ארבעה חברים היו שמעון בן זומא ושמעון בן עזאי ושמעון בן ננס ושמעון התימני, וכדי שלא יתחלפו זה בזה, קורין אותם בלשון אביהם בלשון קצרה. (מדרש שמואל)
דור ודורשיו
א''ר אלעזר בן עזריה הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי שתאמר יציאת מצרים בלילות עד שדרשה בן זומא וכו'. (ברכות פ"א מ"ה)
משמת בן עזאי בטלו השקדנים, משמת בן זומא בטלו הדרשנים. (סוטה פ"ט מט"ו)
אמר ר' לוי יש מן הדרשנים שהם דורשין כגון בן עזאי ובן זומא וכו' (בר"ר ה, ד)
איזהו עשיר
בן זומא ראה אוכלוסא על גב מעלה בהר הבית אמר ברוך חכם הרזים וברוך שברא כל אלו לשמשני. הוא היה אומר כמה יגיעות יגע אדם הראשון עד שמצא פת לאכול וכו' כל אומות שוקדות ובאות לפתח ביתי וכו' - כל אומות שוקדות ובאות לפתחי. עשיר היה והכל באין אצלו לסחורה (רש"י ברכות נח.)
אחד לשמוע
אמר רב יהודה אמר רב כל עיר שאין בה שנים לדבר ואחד לשמוע [- שנים לדבר בשבעים לשון, ואחד לשמוע, שיהא מבין בשבעים לשון אע''פ שאינו יודע להשיב] אין מושיבין בה סנהדרי, ובביתר הוו שלשה, וביבנה ארבעה: רבי אליעזר ורבי יהושע ור''ע, ושמעון התימני דן לפניהם בקרקע [- שמעון התימני. תלמיד היה ולא נסמך שלא בא לכלל זקנה]. מיתיבי שלישית חכמה רביעית אין למעלה הימנה, הוא דאמר כי האי תנא דתניא שניה חכמה שלישית אין למעלה הימנה. דנין לפני חכמים - שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא וחנן המצרי וחנניא בן חכינאי. רב נחמן בר יצחק מתני חמשה, שמעון שמעון ושמעון חנן וחנניה [- רב נחמן מוסיף שמעון התימני, וחמשתן לא באו לזקנה, ויושבין בקרקע ומשיבין תשובות קושיות לזקנים, והיינו דנין בהלכה]. (רש"י סנהדרין יז:). והיו חמשה החכמים הנזכרים יושבים לפניהם ודנים בהלכה והיו מבינים לשמוע בע' לשון אף שלא היו בקיאים לדבר, כמ"ש שם, וברש"י שם (ד"ה שנים לדבר). (נחלת אבות)
[דרך צחות ומוסר - חכם הלומד ושומע מכל אדם - בכל השפות]
איזהו חכם
שלשה תלמידי חכמים הם, הרואה בן עזאי בחלום יצפה לחסידות, בן זומא יצפה לחכמה, אחר ידאג מן הפורענות. (ברכות נז:)
כתוב בספר מעשיות כ"י ישן בשם אחד המדרשים בלשון ערבית, וזה העתקו בעברית: הגמון אחד מהרומיים היה שומע מחכמת בן זומא ולא היה מכירו פנים בפנים, פעם אחת פגע אותו ולא הכירו, ושאל אותו מפני מה ברא הקב"ה את החשך, היה לו לברוא את העולם כולו יום ולא לילה? ומפני שבאותו זמן היו הרומיים מושלים בארץ ישראל והיו רוצחים ונואפים וגוזלים וחומסים בלילות והיו חושבים שאין היהודים מכירים בהם, לכן השיב בן זומא מקום הניח הקב"ה לרומיים לרצוח ולנאוף ולגזול ולחמוס, ואם היה תמיד יום לא היו עושים כל התועבות הללו לעיני השמש. השיב אותו הגמון מי הגיד לך שהרומיים רוצחים ונואפים וגוזלים וחומסים? השיב בן זומא הזמן שקודם בוא הרומיים הגיד לי שלא נרצח בו אדם ולא נאף בו אדם ולא חמס בו אדם, ורק מיום בוא הרומיים קבעו בתי נואפים, ונמצאים בכל בקר גופות נרצחים מושלכים ברחובות, בתים גנובים וגזולים, וכל הדרכים מלאים לסטים. השיב אותו הגמון האם יד הרומיים עשתה זאת? השיב בן זומא ידם ויד תלמידיהם שלמדו ממעשיהם עשו את זאת! השיב אותו הגמון האם לא נהנו היהודים מביאת הרומיים כלום? השיב בן זומא כן! נהנו! ידעו מה שלא ידעו שמעו מה שלא שמעו ראו מה שלא ראו הריחו מה שלא הריח. א"ל אותו הגמון פרש דבריך. א"ל בן זומא, ידעו שהרומיים בוגדים ומלאים מרמה מה שלא ידעו מקודם, שחשבו אותם לעם תמים, שמעו צעקת נגזלים ונחמסים מה שלא שמעו מקודם, ראו בני אדם נסחבים להתענות בכל מין עינוי לשלם חובות שאינם חייבים מה שלא ראו מקודם, הריחו ריח בשמים מהנשים הקדשות העוברות ברחובות קריה למשוך אחריהם נפשות נקיים מה שלא הריחו מקודם. כעס עליו אותו הגמון, א"ל לא על דברים אלו באתי, רק לדעת תשובה נבונה על שאלתי הראשונה, מפני מה לא ברא האלקים הכל יום בלא לילה? אמר בן זומא, אוי! מה בין האחרונים לראשונים, הראשונים שהיו אוהבי חכמה ושוקדים עליה ולא הספיקו להם הלילות, כי אין אדם לומד רוב חכמתו אלא בלילה (ש"ע יו"ד סי' רמ"ו סכ"ג), היו שואלים מפני מה לא ברא ה' את הלילה כפולה על היום, והאחרונים שונאי חכמה הם שואלים להפך. הם מדברים, והנה שר אחד גדול יותר מאותו הגמון עבר לפניהם, וכאשר ראה את בן זומא מרחוק, הקדים לו שלום, ואמר לו שלום עליך בן זומא חכימא דיהודאי. מיד נרגז אותו הגמון וא"ל בתמהון, אתה הוא בן זומא? א"ל כן, אני הוא בן זומא! אז ספר אותו הגמון לאותו השר מה ששאל מבן זומא ומה שהשיבו, א"ל אותו השר כלך מחקירותיך ולך נהל צבאותיך. מיד כפף אותו הגמון ראשו והלך לו, ואותו השר דבר מה שדבר עם בן זומא, ונשקו על ראשו, ואמר, חבל על הרומיים שאין להם חכם כבן זומא, והלך לו. ע"כ המעשה.
מעשה באיש אחד שנפל לבור גדול, ואמר להעומדים שם, בבקשה מכם, "בתי אמי, ובני אבי", ומת. ולא ידעו מאי קאמר, באו ושאלו את בן זומא, א"ל אשתו מעוברת? אמרו לו אין, אמר להם כך אמר, אם אשתו תלד בת יקראו אותה על שם אמו, ואם תלד בן יקראו אותו על שם אביו, וכן עשו, ילדה בן וקראוהו ע"ש אביו.
פעם אחת נגנב אוצר הממשלה בקסרין, ולא ידעו מי גנבו, בקשו וחקרו ודרשו היטב, ולא מצאו, שאלו את בן זומא, אמר להם הראוני את האוצר, ישב שם שעות אחדות באוצר והתבונן בו היטב, ויצא, אמר להם המתינו לי ג' ימים, המתינו לו ג' ימים, ביום הג' אמר להם, פלוני ופלוני גנבוהו. תפשום וכפתום והודו, אמרו לו מאין ידעת? א"ל דמות דיוקנם ראיתי חקוקה באויר האוצר. שאלו לחכמי יון, אמרו להם כן הוא, אם יהיה האוצר סגור זמן מה, אוירו מתגשם ומקבל צורות הנכנסים בו, ומי שהוא חכם בחכמת הצללים הדקה יכיר אותם הצורות. אמרו לו ומפני מה נתעכבת ג' ימים? אמר להם לחפש על אותם בני אדם בעלי אותם הצורות שקלטתי מהאויר, מיד נתנו לו דורונות וכבדוהו, ואמרו, ברוך האלקים שנתן חכמה לבן זומא.
איש אחד בשעת מותו אמר 'כל נכסיו לבניו', ומת, והוא לא היו לו בנים, ולא ידעו למי יתנום, באו ושאלו את בן זומא, אמר להם הביאו לפני עדי הצוואה, הביאום לפניו, אמר להם, בני, כיצד קאמר 'לבניו' או 'לפניו', אמרו לו, חייך רבי, לא דקדקנו היטב בדבריו כי לשונו היה מגומגם, ואך שיערנו שודאי 'לבניו' קאמר, כי באותה שעה לא ידענו שאין לו בנים, אמר להם א"כ 'לפניו' קאמר, דהיינו לצדקה, דכתיב והלך לפניך צדקך.
פעם אחת נגנב כיס של זהובים מבתו של נציב רומא שהיה בעכו, כשהיתה עוברת ברחוב היהודים, ונתפשו ארבעים יהודים שנחשדו בגנבה והיה שם בן זומא בעכו, ראה יהודי אחד מדבר קשות עם חנן המצרי, א"ל חברו למה שנית מנהגך לדבר רכות עם כל אדם, והיום קשות? אמר לו, אתמול אתמול והיום היום! שאל בן זומא מה היה אתמול? אמרו לו עני היה, ומה הוא היום אמרו לו גם היום עני הוא, א"ל בן זומא זהו שגנב כיס בת הנציב, הלכו והודיעו את הנציב, ותפשוהו וכפתוהו והודה והחזיר את הכיס, וחבשוהו בבית האסורים כל ימיו, אמרו לבן זומא מאין ידעת? א"ל כך אמר שלמה בחכמתו "תחנונים ידבר רש ועשיר יענה עזות", אתמול שהיה עני היה מדבר תחנונים, והיום שהוא עשיר בגניבתו ענה עזות. ע"כ.
(נחלת אבות)
[המשך בקטע הבא]