מנהגים משונים ומקורות| דף 5 | פורום אוצר התורה מנהגים משונים ומקורות| דף 5 | פורום אוצר התורה

מנהגים משונים ומקורות

מקור נוסח הקדיש הוא שאומרים "ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה"???
רמב"ם.
ואם כן - למה הליטאים לא אומרים? ואם לא - למה הספרדים והחסידים כן אומרים
ברצינות?
רצון מר לפתוח בדיון על כל שינויי הנוסחאות בין העדות?
נ.ב. כמדומה שאינו מנושא האשכול.
 
להסתובב בבואי בשלום
פרי מגדים אשל אברהם רסב "אנו נוהגים שמהפכין פניהם לצד מערב כשאומרים בואי בשלום"
נפסק במשנה ברורה סק ה ערוך השולחן רסב "ובחרוז האחרון עומדים וחוזרים פנינו כלפי הפתח ואומרים בואי בשלום"
המנהג לטבול את החלה 3 פעמים במלח?
סימן קס"ז סעיף ל"ג במשנה ברורה
'וכתבו המקבלים לטבול 'פרוסת' המוציא במלח שלש פעמים'
לא הבנתי כוונת מר.
מנהגים המובאים במשנה ברורה ובפוסקים, הינם משונים?
 
סגולת רבי מתיא בן חרש זיע"א - מקור?
אין לזה מקור!
המציא את זה יהודי אחד כליצנות בעלמא, ומאז נתפשט הדבר.
סימן לדבר, שהסגולה פועלת רק אם "מבטיחים לפרסם"...
 
חסידי גור שמים מכנסיים מנותקים מהרגליים (אולי משהו יכתוב איך אומרים זאת ביידיש) בעקבות מעשה שהיה בארץ ישראל
לא בעקבות מעשה שהיה, עיין בהמשך ההודעה.
המקור להרבה חסידים שהולכים עם מכנסיים קצרים, יש זה סיבה?
כל היהודים [והגויים] הלכו מלפנים עם מכנסיים קצרים.
כשהיה גזירת הלבוש [עי' כאן] היה בלגן גדול מה לעשות.
אלו שסברו שיש בזה משום העברה על הדת וצריך מסי"נ ע"ז נשארו עם המכנסיים הקצרים.
אלו שסברו שלא צריך מסי"נ התכופפו והחליפו למכנסיים ארוכים.
היות שהחי' הרי"ם מגור סבר שזו העברה על הדת וצריך מסי"נ, הם רצו להישאר עם המכנסיים הקצרים, אבל באזור פולין האכיפה הייתה מאוד קשה, לכן לקחו מכנסיים ארוכים והכניסו אותם לתוך הגרביים, וכך כשעבר שוטר הוציאו את המכנסיים שיהיו מכנסיים ארוכים, ומזה מגיע המנהג שלהם.
 
חסידים שאוכלים קוגל בידיים
בלי צלחות ומזלגות
כי יש עניין לאכול עם הידיים....?
יש כזאת מימרא מצדיקים שקוגל אוכלים עם הידיים.
מזלגות זה סיפור אחר, בבעלזא [ועוד כמה מקומות] לא היה בנמצא מזלגות כלל.
 
חסידים שאוכלים קוגל בידיים
בלי צלחות ומזלגות
כי יש עניין לאכול עם הידיים....?
יש גמרא (אני לא זוכר איפה) שאומרת, שיותר טוב לאכול עם הידיים.
מי שיודע איפה זה אשמח שיזכירני.
 
יש גמרא (אני לא זוכר איפה) שאומרת, שיותר טוב לאכול עם הידיים.
מי שיודע איפה זה אשמח שיזכירני.
גמרא לא ידענא, אך רבינו חננאל ידענא
דבריו הידועים ב'אלו מציאות' דכ''ה ע''ב
פי' המנק כלי שיש בו שני ראשים כגון המזלג שיש לו ג' שינים ודרך בני יון להחזיק חתיכת הבשר ולחתוך עם הסכין ולאכול ונוטל זה שחתך ונותנו לתוך פיו ואין ידיו נוגעות בבשר כלל מפני הזוהמה
 
הרבה מהצדיקים לא אכלו במזלג בגלל שזה משהו חדשני.
אלא דווקא אכלו עם כף.
אבל בידיים?
 
נערך לאחרונה:
רצון מר לפתוח בדיון על כל שינויי הנוסחאות בין העדות?
זו הייתה השאלה
עדיף לייחד לזה אשכול חדש?
יש כזאת מימרא מצדיקים שקוגל אוכלים עם הידיים.
ואם הסיבה בגלל
הרבה מהצדיקים לא אכלו במזלג בגלל שזה משהו חדשני.
אלא דווקא אכלו עם כף.
אבל בידיים?
למה דווקא קוגל?
 
לרקוד עם המטאטא בחתונת הבן האחרון.
אין לזה שום מקור, כנראה איזה ליצנות של משפחה אחת שהתפשטה בכלל ישראל, ולאחרונה שמעתי מאחד שמחזיק את עצמו ל"מייבין" במנהגים שחיתן את בתו עם מוז'יניק אחד, ואמר למחותן שאינו מסכים לריקוד עם המטאטא בשופו"א היות ואין לזה שום מקור
המקור להרבה חסידים שהולכים עם מכנסיים קצרים, יש זה סיבה?
כפי שאמר @שניאור
כל היהודים [והגויים] הלכו מלפנים עם מכנסיים קצרים
וחוץ מזה יש בזה ענין שכידוע אצל החסידים הלכו עם "פערטיל שיך" (נעלי סירה ללא שרוכים) וכדי לקיים את ההלכה של הקשירה בשמאל תחילה קשרו את המכנסיים ב"שיך און זאקן"
מה המקור שאצל הספרדים עושים ברית יצחק?
כנ"ל אצל האשכנזים "וואך נאכט" והמנהגים די דומים
חסידים שאוכלים קוגל בידיים
בלי צלחות ומזלגות
כי יש עניין לאכול עם הידיים....?
כי "אינדערהיים" לא היה יותר מצלחת וכף אחד לשום בן אדם, וע"כ נשתרש שאוכלים שיריים עם הידיים, ובהרבה חצרות היום כבר מחלקים שיריים עם כפות, מזלגות וצלחות

לא לתת לתינוק להסתכל במראה עד גיל שנה
א "הונגערישע מנהג" וכמו כל מיני מנהגים שהשתרשו מסבתנו לפני המלחמה ברוב תמימותן, כמו לא לעבור בחלון, ולא לעבור מעל בן אדם וכו' וכו'
לשים פאות מאחורי האזניים
או מקדימה או מאחרי האוזניים מאיפה נשתרש המנהג?
היו הרבה שנים שלא יכלו ללכת בגולה עם פאות גלויות ובחלק מן הקהילות נשאר כך לדורות
לאכול ארבעס בשולם זוכר?
כבר הביאו לאבלות ששכח תלמודו, והוי כענין אכילת דברים עגולים לאבל וכפי שכבר הביאו
מה המקור בזימון לקום מעט באלוקינו?
הזכרת השם
החסידים אוכלים סעודה שלישית בבית הכנסת למה?
הבעש"ט גילה רזים גדולים בעת רעווא דרעוין ובהתאספות עשרה מישראל בעת רצון זה
מאכל הטשולנט - מקורו?
אין שום מקור לדברים שבפנים וכבר שמעתי הרבה דברים שמכניסים וכל קהילה וקהילה כמנהגו
ואציין כאן מקצתם תפו"א, שעועית, גריסים, ארבעס, באבעס, ביצים, גזר, בטטה, קישואים, אטריות, אורז, וכו' וכו'
בפשטות הטשולנט הפשוט שאנו אוכלים הוא מאכל עניים - זה מה שהיה לאבותינו בכל השנים - קצת "קארטאפלעך און בונדלעך" ומכאן זה השתרש
מה הסיבה לצורה של החלות?
אין שום ענין בצורה - יש ע"פ קבלה כל מיני עניינים בחלות קלועות ובחלות לא קלועות ונהרא נהרא ופשטיה
חנוכיה או מנורה?
חנוכיה הוא המצאה של בן יהודה שר"י, וע"כ אין ראוי להזכיר את המילה הזאת ורק להזכיר את המילה הקדושה מלשון הקודש מנורה
מזלגות זה סיפור אחר, בבעלזא [ועוד כמה מקומות] לא היה בנמצא מזלגות כלל.
בכל רחבי גאליציא לא היו מזלגות, ואפילו התנגדות לזה היה, ומסופר שפעם בא אחד מנכדי הרה"ק מרוז'ין לבעלזא, וכאשר הגישו את הבשר אמר כ"ק מהרי"ד מבעלזא זיע"א "הגישו מזלג לנסיך" שכידוע התנהגו צאצאי בית רוז'ין בגינוני מלוכה, ומסופר שארך זמן רב עד שמצאו ברחבי העיירה איזה מזלג חלוד ישן שהיה לאחד מאנשי המקום
 
וחוץ מזה יש בזה ענין שכידוע אצל החסידים הלכו עם "פערטיל שיך" (נעלי סירה ללא שרוכים) וכדי לקיים את ההלכה של הקשירה בשמאל תחילה קשרו את המכנסיים ב"שיך און זאקן"
בהמודיע בפטנט רשום הביא שאין מקור לוארט הזה.
 
אין שום ענין בצורה - יש ע"פ קבלה כל מיני עניינים בחלות קלועות ובחלות לא קלועות ונהרא נהרא ופשטיה
נ.ב.
היום אפילו הגויים אוהבים את החלה בצורתה.
קראתי רעיון עם בעה"ב של מאפיה באנטוורפען.
ומסביר שהדבר הטעים בחלה זה שילוב של פריכות חיצונית ורכות פנימית.
וזה הגאונות בחלה שעל ידי צורתה יש הרבה שילוב כזה.
 
בהמודיע בפטנט רשום הביא שאין מקור לוארט הזה.
איני יודע מה שאמר הרב "פטנט רשום" אבל זה אמרה מוכרת בחצה"ק בעלזא כמדומני מאת היושבים, שעליהם אמר כ"ק מהר"י ש"היושבים שלי ראויים כל אחד שיהיו רבע'ס על אלפי חסידים" ואי"ה אברר את מקורו, ראיתי כבר פעם כתוב ואינו תחת ידי כרגע
 
חזור
חלק עליון