- הודעות
- 11
- תודות
- 32
- נקודות
- 13
באשכול זה, נביא מפי ספרים וסופרים, על קורות הסידור. מי חיבר את כל חלקי התפילה, ומתי נתחבר.
הרבה יצאו נגדו מחמת השיבושים הרבים שיצאו מתח"ייש את הסידור של רבי שבתאי
שהוא המקור הראשון של נוסח אשכנז.
ממש לא נכון, רבי שבתאי הגיה את הסידורים שכבר היו לפניו, וכמעט לא הוכנסו תיקוניו לסידורים המאוחרים, ואפשר לומר שהשפעתו הינה אפסית בנושא.יש את הסידור של רבי שבתאי
שהוא המקור הראשון של נוסח אשכנז.
מקור יש?ממש לא נכון, רבי שבתאי הגיה את הסידורים שכבר היו לפניו, וכמעט לא הוכנסו תיקוניו לסידורים המאוחרים, ואפשר לומר שהשפעתו הינה אפסית בנושא.
באשכול זה, נביא מפי ספרים וסופרים, על קורות הסידור. מי חיבר את כל חלקי התפילה, ומתי נתחבר.
אם הבנתי נכון השאלה היתה מי חיבר את התפילהיש את הסידור של רבי שבתאי
שהוא המקור הראשון של נוסח אשכנז.
יש את סידור האר"י שהוא המקור לנוסח ספרד [ביסודו] ועדות המזרח
ויש את הסידור של הבעל התניא.
אם הבנתי נכון השאלה היתה מי חיבר את התפילה
לא את הנוסחאות השונות
[כלומר יש את את עיקר התפילה, ויש נוסחאות שונות אחרי זה, שכמובן צריך הסבר האם הם שינו מנוסח אנשי כנה''ג? וכו' וכו'].
תשובתך טמונה בשאלתך!אם הבנתי נכון השאלה היתה מי חיבר את התפילה
לא את הנוסחאות השונות
[כלומר יש את את עיקר התפילה, ויש נוסחאות שונות אחרי זה, שכמובן צריך הסבר האם הם שינו מנוסח אנשי כנה''ג? וכו' וכו'].
מה צריך מקור, להיפך צריך מקור.מקור יש?
אכן.תשובתך טמונה בשאלתך!
עיקר התפילה ונוסחה חיברו אנשי כנה"ג ואח"כ היו שינויי נוסחאות ולפי דבריך אין כאן מקומם, וע"כ התשובה היא.
אנשי כנה"ג חיברו את הסידור!!
אכן.
נא להתמקד במי חיבר את נוסח התפילה גופא.
אך השאלה שנשאלה היאעיקר התפילה ונוסחה חיברו אנשי כנה"ג ואח"כ היו שינויי נוסחאות ולפי דבריך אין כאן מקומם, וע"כ התשובה היא.
אנשי כנה"ג חיברו את הסידור!!
והיינו כולל (ומן הסתם בעיקר) ה'שינויי נוסחאות' שהיו אח"כ, וא"כ כאן מקומם.מי חיבר את כל חלקי התפילה, ומתי נתחבר.
מה שמחדד את השאלהאך השאלה שנשאלה היא
והיינו כולל (ומן הסתם בעיקר) ה'שינויי נוסחאות' שהיו אח"כ, וא"כ כאן מקומם.
לכאו' הוכרחו לשנות, או משום בנין ביהמ"ק, או משום חורבנו.האם ניתן לשנות מנוסח אנשי כנה''ג??
אומנם יש הרבה שינויי נוסחאות שאינם דוקא בברכות השייכות לזהלכאו' הוכרחו לשנות, או משום בנין ביהמ"ק, או משום חורבנו.
כמובן, אך שמא ניתן להוכיח מכך, אף לגבי שינויים אחרים.אומנם יש הרבה שינויי נוסחאות שאינם דוקא בברכות השייכות לזה
לכאו' שם המשנים היו דור שאחר החורבן [או בדור בית שני בהתאמה]כמובן, אך שמא ניתן להוכיח מכך, אף לגבי שינויים אחרים.
מה לי ארבע מאות מה לי אלף?עדיין האם יכולים אלף שנה אחריהם או יותר לשנות הנוסח?
אכן הטענה שכתבתי אינה מוכרחת כד' כ''ת [וכמדו' לי שבחת''ס מדבר בענין אין בי''ד יכול לבטל או כיו''ב וצת''ב].מה לי ארבע מאות מה לי אלף?
וכמובן שיש בכלל לדון מיהו שיכול לשנות
והרי הגאונים הוסיפו על הנוסח, ומ"מ לכאו' אין לחזור משום כך.
התפילה נתקנה ע"י שיירי כנסת הגדולה בתקופת חורבן בית ראשון, ואח"כ המשיכו להתפלל בנוסח זה אף בבנין בית שני שנחשב לחורבן כלפי בית ראשון, ( משום עשרה ניסים ועוד)לכאו' הוכרחו לשנות, או משום בנין ביהמ"ק, או משום חורבנו.