דיני ממונות - מיצר שהחזיקו בו רבים - להוסיף עוברים ושבים | הלכה ומנהג| דף 2 דיני ממונות - מיצר שהחזיקו בו רבים - להוסיף עוברים ושבים | הלכה ומנהג| דף 2

דיני ממונות מיצר שהחזיקו בו רבים - להוסיף עוברים ושבים (2 צופים)

וכמו"כ, אם עברו נשים חילוניות לגור בשכונה, נאסור עליהם לעבור ברחוב שליד ביהכ"נ מהאי טעמא?
שוב אני חושב שזה שילוב של כמה טענות.
אם כי בעיני הריעותא הכי גדולה שלהם היא שחודש לפני כל הפרשיה הראה לי האדמו"ר שלהם שהוא בעל השטח את הקיצור, משמע דניחא ליה.
 
אם כי בעיני הריעותא הכי גדולה שלהם היא שחודש לפני כל הפרשיה הראה לי האדמו"ר שלהם שהוא בעל השטח את הקיצור, משמע דניחא ליה.
אי"צ לזה, מכיון שהחזיקו בו רבים.
דינא דגמרא הוא הקובע ולא סברת הלב.
 
בעצם הם צריכים להתמודד עם.
א. בעיות בשמירת עינים לבחורים המעבר מתחיל בחצר הישיבה.
ב. בעיות עם בית הכנסת.

הכל כי השתלטו להם על השטח.
מבחינה הלכתית איזה פתרון יש להם?

נ.ב. אני גם חשבתי כמותכם אני פשוט מנסה להכנס לראש של עסקני אותו חצר , מה יאמרו ביום הדין.
 
מבחינה הלכתית איזה פתרון יש להם?
היה להם לחשוב על זה מלכתחילה.
אחר שהחזיקו בהם רבים, אין עיצה ואין תבונה וזה שייך לרבים.
וכל הטענות של שמירת עיניים וכו' וכדו' אין זה משנה כלום.
 
למה שיחשבו שיום אחד הערייה תרצה לעשות את זה מעבר רשמי?
אם יש לך שטח פרטי, ואתה רואה שהאנשים מתחילים להשתמש בו, עליך למחות בהם.
אם לא עשית זאת, לא משנה מה יקרה לא תוכל לסגור את המעבר.
 
אבל החסידות הנ"ל הגבילה בפירוש את המעבר רק לדיירי הבנין?
כי אם לא, אין שייכות לדברי הסמ"ע להכא.
במחילה, הא מנלך?
י"ל דכל כה"ג, כיון שלא הוחזק למעבר אלא לתושבי הבנין אינו בדין מיצר שהחזיקו בו רבים לדעת הסמ"ע.
 
שוב עיינתי בדברי הסמ"ע, ונר' שאין כוונתו דאז לא חשיב כלל מיצר שהחזיקו בו רבים, אלא דתליא באותם שהחזיקו בו לבטלו או לשנותו, ואינו שייך לרבים דעלמא, וא"כ ה"ז מותנה בהסכמת תושבי הבנין. (ולכאו' כולל הנשים החילוניות).
 
שוב עיינתי בדברי הסמ"ע, ונר' שאין כוונתו דאז לא חשיב כלל מיצר שהחזיקו בו רבים, אלא דתליא באותם שהחזיקו בו לבטלו או לשנותו, ואינו שייך לרבים דעלמא, וא"כ ה"ז מותנה בהסכמת תושבי הבנין. (ולכאו' כולל הנשים החילוניות).
לנשים החילוניות זה לא היה מעבר כלל.
 
במחילה, הא מנלך?
י"ל דכל כה"ג, כיון שלא הוחזק למעבר אלא לתושבי הבנין אינו בדין מיצר שהחזיקו בו רבים לדעת הסמ"ע.
כך הבנתי מדבריו:
סמ"ע סימן שעז א
נראה דהיינו דוקא בדרך שכל מי שרוצה ילך שם אפילו ממקומות דעלמא
הוי דינא דזכו בשניהן, דדרך הראשון אין כח בידו לבטל זכות הרבים דעלמא, והדרך שנתן להן מדעתו מן הצד זכו בו אלו בנתינתו זו שנתן להן מדעתו, משא"כ אם היה הדרך מיוחד דוקא לבני מבוי או עיר אחת לחוד ולא לזולתם, דאזי אותו בני העיר ואפילו ז' טובי עיר לחוד יכולין להחליף אותו הדרך בדרך אחר ומי ימחה בידם ותנאם ועסקם קיים, וכ"ש דלא זכו בזה ובזה, וק"ל:
והרב @י"ג מידות העיד שכל מי שרצה יכל לעבור שם.
 

הודעות מומלצות

שנים שנפחתה המדרגה תחתם
האחד עלה, והעלה אחרים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
חדש - בלוגים תורניים למשתמשים!
לרשימת הבלוגים ופתיחת בלוג משלך >>>
זוכה חמישי בהגרלה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>