בבא בתרא - מחה בפני 2 ומתו - האם צריך למחות שוב | ים התלמוד בבא בתרא - מחה בפני 2 ומתו - האם צריך למחות שוב | ים התלמוד

בבא בתרא מחה בפני 2 ומתו - האם צריך למחות שוב (3 צופים)

ממגד שמים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם 5 מאמרים
הודעות
337
תודות
656
נקודות
182
נסתפקתי במחה המ"ק בפני שניים - למאי דקיי"ל מחאה שלא בפניו הויא מחאה,
[-וברשב"ם ועוד הדגישו שאפילו אם נודע שלא שמע המחזיק מחאתו לא גרע, יען מחה כדין]
היאך הדין במחה בפני שניים וראה שנפטרו לפני שהספיקו לספר לאחרים
מי נימא היות והוא מצידו מחה בשעת מעשה כדבעי, תוב לא חייבוהו למחות בשנית
או דילמא, היות וכעת יודע בוודאות שאין המחזיק יכול לשמוע כלל ממחאתו - מחוייב הוא למחות בשנית כדי שתהיה האפשרות שהמחזיק ישמע
[-ועד כאן לא שמענו אלא במקרים רגילים - שהמחזיק יכול לשמוע, אזי אפי' בלא שמע למעשה - נקראת מחאה כדינה, ואולם אם אין אפשרות שהמחאה תגיע לאזניו -מגרע גרע] וצ"ע לע"ע.
 
נסתפקתי במחה המ"ק בפני שניים - למאי דקיי"ל מחאה שלא בפניו הויא מחאה, [-וברשב"ם ועוד הדגישו שאפילו אם נודע שלא שמע המחזיק מחאתו לא גרע, יען מחה כדין] היאך הדין במחה בפני שניים וראה שנפטרו לפני שהספיקו לספר לאחרים. מי נימא היות והוא מצידו מחה בשעת מעשה כדבעי, תוב לא חייבוהו למחות בשנית או דילמא, היות וכעת יודע בוודאות שאין המחזיק יכול לשמוע כלל ממחאתו - מחוייב הוא למחות בשנית כדי שתהיה האפשרות שהמחזיק ישמע [-ועד כאן לא שמענו אלא במקרים רגילים - שהמחזיק יכול לשמוע, אזי אפי' בלא שמע למעשה - נקראת מחאה כדינה, ואולם אם אין אפשרות שהמחאה תגיע לאזניו - מגרע גרע] וצ"ע לע"ע.​
ראה בבא בתרא לח: דשיטת רב לאיכא דאמרי שמיחה בפני ב' דלא יכלו לומר לומר לו הוי מחאה
וברשב"ם "אפי' מיחה בפני ב' שאין יכולין לומר לו - כגון חיגרין או שהולכין למדינת הים ומרחיקין מאותו המלכות שדר בה המחזיק (אפי') הכי מחזיקין בנכסי בורח דתיהני ליה מחאה כי הך ואע"ג דהנך לא יאמרן לו למחזיק דחברך חברא אית ליה והלכך כיון דהויא מחאה חזקה נמי הויא חזקה ושמואל שהיה מקשה על דברי רב ואומר פשיטא וכי למחות לפניו הוא צריך להך רבותא דקאמר רב לא אסיק אדעתיה והלכך פריך שפיר מאי אתא רב לאשמועינן".
 
ראה בבא בתרא לח: דשיטת רב לאיכא דאמרי שמיחה בפני ב' דלא יכלו לומר לומר לו הוי מחאה
וברשב"ם "אפי' מיחה בפני ב' שאין יכולין לומר לו - כגון חיגרין או שהולכין למדינת הים ומרחיקין מאותו המלכות שדר בה המחזיק (אפי') הכי מחזיקין בנכסי בורח דתיהני ליה מחאה כי הך ואע"ג דהנך לא יאמרן לו למחזיק דחברך חברא אית ליה והלכך כיון דהויא מחאה חזקה נמי הויא חזקה ושמואל שהיה מקשה על דברי רב ואומר פשיטא וכי למחות לפניו הוא צריך להך רבותא דקאמר רב לא אסיק אדעתיה והלכך פריך שפיר מאי אתא רב לאשמועינן".​
לא זכיתי לעמוד בסוד קדושים ולהבין כוונת מר, הלא ודאי דקיי"ל מחאה שלב"פ הויא מחאה, מטעם דחברך חברא אית לי', אבל אם ראה שבפועל הדבר ודאי לא ימומש, הסברא נוטה שנתבלו מעשיו ובעי למימחי שוב, ולא מצאתי גילוי בשום ספר עדיין.
 
לא זכיתי לעמוד בסוד קדושים ולהבין כוונת מר, הלא ודאי דקיי"ל מחאה שלב"פ הויא מחאה, מטעם דחברך חברא אית לי', אבל אם ראה שבפועל הדבר ודאי לא ימומש, הסברא נוטה שנתבלו מעשיו ובעי למימחי שוב, ולא מצאתי גילוי בשום ספר עדיין.
בגמרא כתוב דהוי' מח' אם מיחה בפני ב' דלא יכולים לומר - הוי מחאה
 
בגמרא כתוב דהוי' מח' אם מיחה בפני ב' דלא יכולים לומר - הוי מחאה
המשך המשפט הוא מפני שחברך חברא אית לי' ופשוט כמבואר ברשבם ובראש סימן כח.
ואילו אם אמר להם לא לגלות כלל-ל"ה מחאה גמ' לט ושו"ע קמ"ו.
לא הבנתיך, ידידי.
 
המשך המשפט הוא מפני שחברך חברא אית לי' ופשוט כמבואר ברשבם ובראש סימן כח.
ואילו אם אמר להם לא לגלות כלל-ל"ה מחאה גמ' לט ושו"ע קמ"ו.
לא הבנתיך, ידידי.
כבודו שאל מה יקרה במקרה שיודע שהעדים לא יגידו כגון שמתו וכדו' אז לכאורה אמרתי שדומה לאם אמר לב' שלא יכולים להגיד דאז הוי מחאה, למרותדבכהאי גוונא פשוט שלא יגידו....
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון