מה עושים עם אברך שמזלזל?| דף 3 | פורום אוצר התורה מה עושים עם אברך שמזלזל?| דף 3 | פורום אוצר התורה

מה עושים עם אברך שמזלזל?

תרחם קצת על הגניזה הכללית.
או על החברים שלא נעים להם וצריכים לקנות את החוברת המדהימה.
אני מעדיף לרחם על האברך המיובש שמשועמם מהחשקים של ראש הכולל שלו שמכריח אותו לאמץ את הראש על תוס' ביבמות במקום ללמוד סוגיא שמעניינת אותו
 
הזכרתם מצב כלכלי קשה? יתכן מאד שפה טמונה הבעיה, מצבים מעין אלו יכולים לסחוט רגשית ומנטלית בן אדם עד לכדי מצב שזה מוריד לו את הדימוי העצמי ואין לו כח להשקיע בכלום כפשוטו!!! וזה בא לידי ביטוי בתפילות מאוחרות בשטיבלאך שיחות ממושכות בחדר קפה ושמיעת תכני נייעס בנייד וכיו"ב, כל שכן אם יש שם בעיה נפשית או בעיה של שלום בית שלא נותן לו מעוף להצלחה והם גורמים לכל הנ"ל, ואז להוציא אותו מהכולל זה דיני נפשות ממש. עצתי היא לבדוק בעדינות ובשום שכל עם האברך היקר את העניינים הנ"ל ולתת לו גב ומשענת, זה הצלת נפשות כפשוטו, אם שללתם את כל זה והדברים נובעים מאי רצינות וכיו"ב זה שאלה לאנשים גדולים.
 
למה שלא תורידו במלגה ותשארו ככה
מי שמגיע פחות מקבל פחות
הרי למעשה שכר ישיבה בידו
אא"כ אתם מרגישים וברור לכם שזה מוריד את כל הכולל
 
כי תורה הוא לא מקצוע! לא קבלנות! לא שכיר!
מה הוא עושה עם עצמו לא העסק של הראש כולל!
אלא הדאגה היחידה שלו צ"ל שלא יזיק לאחרים
ואם מזיק - צריך למנוע את הנזק
ותפקיד הראש כולל לא להיות לא דיקטטור, לא מנהל עבודה, אלא לכל היותר מחנך
ומחנך צריך להיות חכם, כנגד ארבעה בנים דיברה תורה
 
@יואל שילה לא הבנתי האם התכוונתם לענות על שאלתי ואם כן מה תשובתכם
בעיניי כל המילגת כולל היום זה מחייב ללימוד בחבורה וכדרך מחייבים - הם יכולים להשתנות לפי המתחייב
האם אתם סבורים שמלגת כולל היום היא 'מלגת קיום'? או פרס למי שעושה את הראש כולל מרוצה?
אם יש נזק בוודאי צריך לשקול זאת אבל לא להגזים, לא יקרה כלום אם הוא יבוא על מלגה מופחתת.
 
@יואל שילה לא הבנתי האם התכוונתם לענות על שאלתי ואם כן מה תשובתכם
בעיניי כל המילגת כולל היום זה מחייב ללימוד בחבורה וכדרך מחייבים - הם יכולים להשתנות לפי המתחייב
האם אתם סבורים שמלגת כולל היום היא 'מלגת קיום'? או פרס למי שעושה את הראש כולל מרוצה?
אם יש נזק בוודאי צריך לשקול זאת אבל לא להגזים, לא יקרה כלום אם הוא יבוא על מלגה מופחתת.
אכן השבתי לכם
מילגת הכולל היא לא מלגת פרנסה, השוק בחוץ הרבה יותר קורץ
מי שמגיע לכולל הוא או שאוהב את הלימוד, או את החברה, או מעמד אברך עם הטבותיו, וכו'
אם הוא באמת אוהב לימוד - סביר שהלימוד הזה משעמם אותו, ובאמת לא צריך לסבול, אפשר להיות שטייגניסט רציני לא בנשים נזיקין או שו"ע יו"ד חלק ב', אלא בהלכות מעשרות, פטר חמור, משניות נגעים, ספר יחזקאל, וכו'.
במציאות לא מעט ראשי כוללים לא מבינם שהתפקיד שלהם הוא לא להפריע להתפתחות! אלא לכל היותר לכוון אותה מעט.
וסבורים שתפקידו להיות מחנך הדור, התובעני, הקשוח, הבוס, והיא לא תצלח!
 
אכן השבתי לכם
מילגת הכולל היא לא מלגת פרנסה, השוק בחוץ הרבה יותר קורץ
מי שמגיע לכולל הוא או שאוהב את הלימוד, או את החברה, או מעמד אברך עם הטבותיו, וכו'
אם הוא באמת אוהב לימוד - סביר שהלימוד הזה משעמם אותו, ובאמת לא צריך לסבול, אפשר להיות שטייגניסט רציני לא בנשים נזיקין או שו"ע יו"ד חלק ב', אלא בהלכות מעשרות, פטר חמור, משניות נגעים, ספר יחזקאל, וכו'.
במציאות לא מעט ראשי כוללים לא מבינם שהתפקיד שלהם הוא לא להפריע להתפתחות! אלא לכל היותר לכוון אותה מעט.
וסבורים שתפקידו להיות מחנך הדור, התובעני, הקשוח, הבוס, והיא לא תצלח!
אני מאלה שכן מבינים, אבל...
יש יהודי ת"ח ומתמיד ראש כולל בעצמו, חשבתי שיהיה מאד תועלת לאוירה אם הוא ייכנס אלי לכולל. הוא אמר לי שאינו יכול עוד לימוד בסדר יומו, אמרתי לו שילמד מה שהוא רוצה ויבוא עם החברותא שלו,
לתדהמתי, הוא אמר לי, לטובת הכולל ומניסיוני שנים בהנהגת הכולל, אני חושב שאסור לך לאפשר זאת, שישב אברך אחד בכולל שלא מחויב למגמה שלומדים בכולל.
 
הרשה לי לחלוק עליו בתוקף
למדתי בחיי בחמשה כוללים, בשלשה היתה מסגרת מקובעת, ובשנים מסגרת יותר גמישה
לא נראה לי שבשנים יש פחות שטייגען מבשלשה
אמנם, מרבית הלומדים לימוד עצמאי [בכולל הנוכחי שלי] לא מקבלים מילגה מראש הכולל, אלא רק משרד הדתות, או אפילו זה לא
אבל האוירה באולם בית המדרש לא קשורה למילגה אלא לשטייגען, והאוירה טובה של לימוד
גם כשלמדתי בכולל השלישי - שמרתי על תכנית הלימודים של הכולל, אבל שילבתי איתה את ההספקים המיוחדים שלי, שאם לא כן הייתי פשוט מתייבש!
 
אתה מדבר על אוירה טובה בבית המדרש, ועל מלגת דתות.
אני מדבר על אוירה בין חברי הכולל שמחויבים למסגרת הכולל, כשפורצים בו פרצה ומאפשרים למקבל מלגה מהכולל - ללמוד לימוד אחר.
בסוף דבריך התייחסת לתועלת של האברך עצמו, שעל זה כבר אמרו חז"ל אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ, השאלה היא מהי טובת החבורה.
 
מחלק מהתגובות פה נראה שאסור לראש הכולל שיהיה לו פניות אישיות.
מבלי להיכנס לכל פרטי הנושא, לדעתי מאוד חשוב שראש כולל ירגיש מחובר לכולל, יש הרבה פעמים שאם ניקח ממנו את הזכות לקבוע לימודים וכללים הוא יאבד את החשק להשקיע בכולל. (והם הרבה מאוד על פי רוב)
 
הרשה לי לחלוק עליו בתוקף
למדתי בחיי בחמשה כוללים, בשלשה היתה מסגרת מקובעת, ובשנים מסגרת יותר גמישה
לא נראה לי שבשנים יש פחות שטייגען מבשלשה
אמנם, מרבית הלומדים לימוד עצמאי [בכולל הנוכחי שלי] לא מקבלים מילגה מראש הכולל, אלא רק משרד הדתות, או אפילו זה לא
אבל האוירה באולם בית המדרש לא קשורה למילגה אלא לשטייגען, והאוירה טובה של לימוד
גם כשלמדתי בכולל השלישי - שמרתי על תכנית הלימודים של הכולל, אבל שילבתי איתה את ההספקים המיוחדים שלי, שאם לא כן הייתי פשוט מתייבש!
אינו דומה אברך אחד למשנהו
יש שמתענין בסוגיות נוספות, ומסגרת לימודית כובלת אותו מלעיין בסוגיות שלבו חפץ
ויש שמתעניין בנושאים אחרים ומסגרת לימודית מחברת אותו לעיין בסוגיות עד שנעשה ליבו חפץ בהם
 
אינו דומה אברך אחד למשנהו
יש שמתענין בסוגיות נוספות, ומסגרת לימודית כובלת אותו מלעיין בסוגיות שלבו חפץ
ויש שמתעניין בנושאים אחרים ומסגרת לימודית מחברת אותו לעיין בסוגיות עד שנעשה ליבו חפץ בהם
נכון
ותפקיד ראש הכולל לחנך ולהדריך ולא לכפות
והדרך לחנך היא להגמיש את הראש [של ראש הכולל] ולא לנסות ליישר בננות
 
אני חולק עליך בכל תוקף!
הראש כולל יכול לעזור בלימוד ולכוון בלימוד, ממש לא לחנך!
התכוונו לאותו דבר ממש
גם כוונתי לא היתה ל'חינוך' אלא לחינוך בענייני לימוד, דהיינו הכוונה
כצחות לשונו של הרב תהילה ש'חינוך' הוא משורש 'חנק', אבל בעדינות
כלומר הכוונה
 
לגופם של דברים:
השאלה מתחלקת להמון פרטים, וכשם שאים פרצופיהם וכו'. אך אם מדובר באברך שבעיקרו ברמה אז אפשר לתת לו תפקיד בכולל אבל לא תפקיד גשמי אלא דווקא תפקיד תורני. [כתיבת מ"מ, כתיבת ובדיקת מבחנים, נו"נ וכו'] מדהים לראות מה שחשיבות עושה לבנ"א....
[ובשורש - הרי כפי שהתבאר בפורום הנקודה במרכזית בחוסר הרצינות שלו היא חוסר אכפתיות [או בגלל שקשה לו בבית, או שאין לו טעם בלימוד או כלסיבה אחרת] אז אפשר לתת תמריץ לאכפתיות ממקום אחר בבחינת מתוך שלא לשמה]
 
חזור
חלק עליון