מה עושים עם אברך שמזלזל?| דף 2 | פורום אוצר התורה מה עושים עם אברך שמזלזל?| דף 2 | פורום אוצר התורה

מה עושים עם אברך שמזלזל?

אם זה מה שאכפת לכם, ולכן מעדיפים שישאר בכולל,
אולי תתנו לו תפקיד גשמי כמו לדאוג לספרים, לשתיה וכוסות, לסיומים וכו', וכך לא תהיה ממנו השפעה של זלזול בסדרי הכולל, כי מראש הוא על תקן של לימוד יחד עם דאגה לצרכים הגשמיים של הכולל, שזו נישה קצת נפרדת מסדרי הכולל הרגילים.
 
@ראש כולל בצפון
כדאי שתבאר, מה בדיוק מפריע לך שהוא לא לומד?
שאתה מרגיש שאתה משלם לחינם?
שהוא מפריע לאברכים אחרים?
או סתם שכביכול הוא 'באחריות' שלך והוא נובל?

לפעמים לראשי כוללים מפריע כל מיני דברים אישיים וזה גודם לעזיבה של האברכים את הכולל
כי אם מפריע לך הדברים שכתבתי יש דרכים נוחות להסתדר עם זה...
 
אני יודע מה עושים בכוללים במרכז הארץ...

בחודש הראשון מורידים את המלגה בכמה מאות שקלים, בדרך כלל האברך מגיע להתעניין על מה ולמה, עונה לו ראש הכולל צודק זאת טעות בעלמא, ומכניס את הכסף לחשבונו.

חודש לאחמ"כ אותו הדבר.. רק בסכום קצת יותר גבוה, ושוב הוא מגיע לבדוק מה קרה, ושוב הוא עונה לו שזאת טעות ומכניס את כל הסכום..

כך מידי חודש בחודשו, עד שקורה אחד מן השנים, או שהאברך תופס את עצמו לידיים, או שהוא מבין את הכיוון ומפנה את מקומו כלאחר כבוד.
 
שזה הפסק שלך הבנתי, אבל אני שאלתי למה?

יש כמה סיבות, המרכזית שבהם היא שאם יישב ויפטפט הרי שסביר מאד להניח שיום אחד הוא יתפוס את עצמו ויתחיל ללמוד, אם הוצאת אותו לעבוד קברת את סיכויו להיות 'תופס תורה'.

סיבה נוספת היא חינוך הילדים, ילדים שיודעים שאבא שלהם 'לומד' בכולל ישאפו גם כן לזה, גם אם בעומדם על דעתם הם יגלו שהוא הבטלן של הכולל, המסלול שלהם יהיה ברור, ללמוד בכולל, בתקווה ובסבירות מסוימת שיפה כח הבן מכח האב.

סיבה נוספת שאודותיה אני לא רוצה להרחיב כי זה יכול לגלוש לויכוחים ב'השקפה' כביכול, הוא הקלקוק שאתה ממיט על אברך שיוצא לעבוד.
 
תאמר לו שאתה עושה איתו דיל מיוחד
עד סוף הזמן הוא מוציא לאור חוברת שהוא כתב [בלי עזרת בינה מלאכותית], על נושא תורני כלשהו שלבו חפץ, וגם נבחן עליו בסוף
אני פרשתי לפני כשלשים שנה ממחוייבויות לכולל, אל תשלמו לי ואל תאמרו לי מה ללמוד, וכך יכולתי להתפתח היכן שרציתי
בלי להיות נעול לגחמות והמבחנים של ראש הכולל, שגם נהג לתת נושאים ללימוד לבין הזמנים כדי שחלילה לא נתבטל
ובזכות זאת כתבתי לא מעט על נושאים שנהנתי ללמוד
 
@ראש כולל בצפון דעתי העניה ברורה שצריך להראות לו את הדרך החוצה.
כולל זה לא ישיבה שיש אחריות על הר"י שהבחור לא יצא לרחוב, כולל זה מקום שאברכים מגיעים מרצונם לעסוק בתורה ברצינות, ומי שלא בעניין פשוט לא מתאים!
אם הוא כן או לא יצא לעבוד זה לא עניין שלכם, זה עניין לאברך בוגר עם אחריות לחיים.
ובפרט שבדרך כלל זה גורם זלזול בכל לומדי הכולל, גם כי נהיה רפיון, וגם כי למעשה הוא מפריע להם ללמוד.

רק מה, צריך להבין מראש מה היה הסיכום בינכם לבין האברכים.
אם מראש סוכם שזה כולל רציני ומיועד רק למי שבאמת רוצה להיות שקוע בלימוד, אז בודאי שהאברך הזה לא עמד בהסכם, ואין שום סיבה להשאיר אותו שם כדי להרוס.
אבל אם הכולל קיבל את כל מי שהגיע בלי תנאים, ואז עקב רפיון בכולל הר"כ עושה תקנות חדשות, יש צד לומר שיש להתחשב באלו שהגיעו שלא ע"מ כן.
וגם לזה יש פתרון, שהר"כ מודיע בסוף הזמן שהכולל נסגר ושכל האברכים יחפשו מקום חדש, ואז לפתוח שוב עם האברכים הרציניים בלבד.

מניסיון אישי רב, האברכים בעצמם רוצים שיהיו כללים בכולל, ובלי זה הם הראשונים לסבול.
אבל צריך שהכללים יהיו גמישים, וגם לא לעמוד על הדין ממש, חוץ ממי שמזלזל באופן קבוע כנ"ל.

ועוד משהו (וגם זה נכתב מניסיון ומבירורים), דעתי העניה שאין לגעת במלגה כלל!
יש לדעת שמאחורי האברך עומדת משפחתו שעושה הכל כדי שיוכל ללכת לכולל, ואין שום סיבה שהם יסבלו מזה.
חוץ ממה שברגע שמערבבים את הכסף לסיפור אז זה נהפך לאישי...
אדרבה, להגיד לו בצורה נחרצת לעזוב את הכולל, ובאותו מידה להגיד לו שתשלם לו עד סוף הזמן, עד שהוא יתארגן בכולל אחר.
מניסיון, האברך מקבל את זה הכי טוב, וגם אין מה להתלונן אצל האברכים האחרים, אחרי שכולם רואים שבאתם לקראתו יותר ויותר ממה שמגיע לו.

בהצלחה רבה
ותחזקנה ידיכם בעבודת הקודש
 
תאמר לו שאתה עושה איתו דיל מיוחד
הייתי גם מציע לשאול את כל האברכים אם לעשות איתם דיל מיוחד כזה, והתשובה עשויה [=לחיוב]\עלולה [=לשלילה] מאד להפתיע את ראש הכולל שבטוח שמה שהוא בוחר עבור כולם מבחינת הנושא והכיוון והקצב הוא בודאי אהוב ונפלא לכולם
ופתאום ישמע זמירות אחרות, ומדוע לא לתת בכל שנה חודשים למה שלבו חפץ?
 
ליבו חפץ לא מתאים לכולם/רובם. צריך משמעת עצמית חזקה כדי להתמיד במסגרת עצמית.
מנסיון עם דבר זה, היו אברכים שבתחילה חשבו שיהיה הדבר לתועלת עבורם אך לא החזיקו מעמד יותר מחודשיים.

למי שזה מתאים לו, סמא דחיי, למי שלא...
 
סיבה נוספת שאודותיה אני לא רוצה להרחיב כי זה יכול לגלוש לויכוחים ב'השקפה' כביכול, הוא הקלקוק שאתה ממיט על אברך שיוצא לעבוד.
נראה לי ששני הסיבות הקודמות איתנהו בסיבה השלישית וקשורים בויכוח ב'השקפה', ועל אף שאני מאוד אוהב לקרוא בפורומים ויכוח בהשקפה, אני כמוך לא אוהב לכתוב אותם, ולכן נסכם ששנינו הבנו כל אחד מה השני סובר, ודי בזה.
 
ליבו חפץ לא מתאים לכולם/רובם. צריך משמעת עצמית חזקה כדי להתמיד במסגרת עצמית.
מנסיון עם דבר זה, היו אברכים שבתחילה חשבו שיהיה הדבר לתועלת עבורם אך לא החזיקו מעמד יותר מחודשיים.

למי שזה מתאים לו, סמא דחיי, למי שלא...
כתבתי על חודשיים בשנה - למי שרוצה!
ותראו בזה נפלאות, כיצד העלים היבשים מתחילים לפרוח
 
אני חושש שהוא יצא לשוק העבודה.
עדיף בהחלט לשבת ולפטפט בכולל, מלצאת לשוק העבודה.
אני לא מבין, אם יש בעיה הלכתית ליהודי לעבוד לפרנסתו, אז למה לא מטפלים בבעיה עצמה?!
וכי בגלל שיש איזושהי בעיה הלכתית - אז כולם צריכים לשבת לפטפט ולקבל על זה כסף?!
 
נערך לאחרונה:
יש כמה סיבות, המרכזית שבהם היא שאם יישב ויפטפט הרי שסביר מאד להניח שיום אחד הוא יתפוס את עצמו ויתחיל ללמוד, אם הוצאת אותו לעבוד קברת את סיכויו להיות 'תופס תורה'.
אז הבעיה היא לא שיצא לעבוד, הבעיה היא בכוללים שאח"כ לא יקבלו אותו.
ואני לא יודע איך בן אדם שיושב ומפטפט בכולל יותר סביר שיהיה "תופס תורה" מאשר בן אדם שיודע את הערך של הכסף שהוא מקבל...
 
נערך לאחרונה:
תשרי וניסן?
בתשרי וניסן אין פניות בבית, ושם ממילא הוא לומד מה שהוא רוצה, אא"כ ראש הכולל נודניק מספיק כדי לתת משימות לחופש כדי לדכא לחלוטין את הכייף בלימוד
ומה יקרה אם ראש הכולל יוותר מעט על הגחמות שלו, ויתן לאברכים ללמוד חודשים בשנה מה שרוצים, עם משימה מוגדרת של הוצאת חוברת?
בזמנו אמרו לי שהחכמה של הראש כולל של הגרי"ש אלישיב והרב ז'ולטי היתה שלא התערב להם בכלל בלימוד
 
או על החברים שלא נעים להם וצריכים לקנות את החוברת המדהימה.
אנשים שלא מוכנים לשלם כמה פרוטות על חוברת של.... בעיניך הם חברים?
מה יותר גדול להלבין שינים לחבירו. לרכוש חוברת שהוא השקיע בה את כל כוחו.
 
אנשים שלא מוכנים לשלם כמה פרוטות על חוברת של.... בעיניך הם חברים?
מה יותר גדול להלבין שינים לחבירו. לרכוש חוברת שהוא השקיע בה את כל כוחו.
זה בדיוק מה שהם צריכים לעשות.
וגם אני נוהג לקנות.
אבל זו הרגשה לא נעימה לקנות חוברת שאני לא מסוגל לקרוא בה, בשביל לשים בגניזה או בארון.
ולכן אני חושב שכדאי לעודד לכתוב חידושי תורה. אבל להוציא ספר/קונטרס זה ענין אחר.
 
חזור
חלק עליון