רבינו המהר"ל מפראג ידוע ומפורסם בכל תפוצות ישראל כאחד מאבירי ההגות של עמנו, בדורות שבין הרמב"ם והחסידות, שבו מתאגדות הקצוות הרחוקות.
שני זרמי מחשבה נפגשו ברוחו של מהר"ל והתמזגו בו גם יחד, הפילוסופיה בישראל, וחכמת הסוד (שעוד נתייחס לנקודה הזו) אם כי בעניינים רבים המהר"ל צועד בודד במשעולי מחשבה תלולים, וכמו רוב אנשי מחשבה גדולים, גם בהגותו ישנם נקודות נעות, כדרכה של מחשבה אנושית באשר היא, שלעולם אינה מוחלטת.
בספריו המרובים הוא הקיף עניינים למכביר, לא פסח כמעט על שום נושא, ועל הכל זרע מאור מחשבתו. ובאופן שיטתי ועקבי, הוא מעמיד משנה סדורה בכל נושא ועניין, ויסודות שלמים שביסס והעמיד במאמר מסוים, עוברים כחוט השני בכל מאמריו.
אשכול דנן מיועד.
שני זרמי מחשבה נפגשו ברוחו של מהר"ל והתמזגו בו גם יחד, הפילוסופיה בישראל, וחכמת הסוד (שעוד נתייחס לנקודה הזו) אם כי בעניינים רבים המהר"ל צועד בודד במשעולי מחשבה תלולים, וכמו רוב אנשי מחשבה גדולים, גם בהגותו ישנם נקודות נעות, כדרכה של מחשבה אנושית באשר היא, שלעולם אינה מוחלטת.
בספריו המרובים הוא הקיף עניינים למכביר, לא פסח כמעט על שום נושא, ועל הכל זרע מאור מחשבתו. ובאופן שיטתי ועקבי, הוא מעמיד משנה סדורה בכל נושא ועניין, ויסודות שלמים שביסס והעמיד במאמר מסוים, עוברים כחוט השני בכל מאמריו.
אשכול דנן מיועד.
- לנסות לנתח* באופן כללי את משנת המהר"ל עפ"י מה שיצא לקורא, או עפ"י ספרים או חוקרים שהתייחסו ליצירתו המפוארת של המהר"ל. * [נ.ב בקשתי לנתח את המקורות שמהם שאב המהר"ל, ובעיקר האם דבריו מהמסד עד הטפחות מבוססים על הקבלה, ואיזו קבלה, או שמא גם פילוסופיה או בכלל עירוב בין השניים או בכלל דרך עצמית.]
- לנתח מושגים ממוקדים במשנתו. לדוגמא, בשיטתו הבנויה על חלוקת הבריאה לג' עולמות. או הגדרת מספר מעל הטבע שחוזר ובא בספריו, או המושגים 'חומר' צורה גשמי רוחני, שכל, חיבור, כנסת ישראל, טעמי המצוות, וכידוע להוגי משנתו.
- חלק ניכר מבעלי המוסר (לא המחשבה) לא הרבו לעסוק בדברי המהר"ל, מדוע ולמה רבים מהם כמעט ולא הזכירו ממנו.
- מה יחסם של גדולי ישראל עד לזמנינו, למשנתו של המהר"ל.
- האם יש הבדל בין אנשי מחשבה שונים בצורת הלימוד במשנתו של המהר"ל.
- מדוע ספרי המהר"ל (מלבד כמה בודדים) לא נדפסו רק בשנים האחרונות.
- תורת החסידות שאבה רבות מדברי המהר"ל. האמנם כל התורות החסידיות שוות בעניין? וכן פירושים חסידיים נודעים, שהמהר"ל קדם להם.
- התנגדותו של המהר"ל לפילוסופיית הרמב"ם.
- אגדות חז"ל במשנת המהר"ל.
- מאיזה גיל ראוי לעסוק בספרי המהר"ל.
- אם נרצה להגדיר את עיקר משנתו של המהר"ל על רגל אחת, או לתפוס נקודה אחת שמבדילה את משנתו מכל השאר, מה יהיה נכון לומר?