- הודעות
- 1,996
- תודות
- 5,072
- נקודות
- 305
כתב המלבי"ם "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו: סתם "לחם" הוא של חטים בכל מקום, שהם מאכל אדם. והשעורים והתבן לסוסים (מלכים א ה, ח) וכמו שאמרו בפסחים (דף ג), אם לא כשפורט "לחם שעורים" (שופטים ז, מלכים ב ד)"
ומקורו הוא מדברי התו"כ "אין לי אלא חטים שקרוים "לחם" שנאמר ממושבותיכם תביאו לחם תנופה. ומנין לרבות שעורים וכוסמים ושבולת שועל ושיפון? תלמוד לומר וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה"
אבל הירושלמי בחלה (פ"א ה"ב) לגבי הנודר מן הפת כ' "אי באומר פת סתם אין לך קרוי פת סתם אלא חיטין ושעורין בלבד אמר רבי יוסה קיימתיה במקום שאוכלין פת כל אין לך קרוי פת סתם אלא חמשת המינים בלבד"
וכן פסק להלכה בשו"ע (יו"ד ריז יט) "הנודר מפת סתם אינו אסור אלא בפת חטים ושעורים"
ומקורו הוא מדברי התו"כ "אין לי אלא חטים שקרוים "לחם" שנאמר ממושבותיכם תביאו לחם תנופה. ומנין לרבות שעורים וכוסמים ושבולת שועל ושיפון? תלמוד לומר וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה"
אבל הירושלמי בחלה (פ"א ה"ב) לגבי הנודר מן הפת כ' "אי באומר פת סתם אין לך קרוי פת סתם אלא חיטין ושעורין בלבד אמר רבי יוסה קיימתיה במקום שאוכלין פת כל אין לך קרוי פת סתם אלא חמשת המינים בלבד"
וכן פסק להלכה בשו"ע (יו"ד ריז יט) "הנודר מפת סתם אינו אסור אלא בפת חטים ושעורים"