אייר - כ"ו אייר - יארצהייט הרמח"ל | יומא דהילולא אייר - כ"ו אייר - יארצהייט הרמח"ל | יומא דהילולא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מצאנו בכמה מקומות שהמסילת ישרים מפרש את הגמ' אחרת מרש"י.

ובעז"ה ננסה לאסוף כמה מהם.

דוגמא אחת:
החילוק בין זהירות לזריזות,
לרש"י (ע"ז כ, ב) זהירות היא בשעת מעשה, וזריזות - שנשמר מראש שלא יבא לידי עבירה,
ולרמח"ל - זהירות היא בלאוין, וזריזות - בעשין;
ובפרט זה הגר"א ביהושע (א, ח) מפרש כרמח"ל.
 
בשבת (קי"ד א') מנין לשינוי בגדים מן התורה [שהוא דרך כבוד לפני המקום (רש"י), ולכאורה הכוונה לבגדי שבת],
שנאמר "ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים", ותנא דבי ר' ישמעאל למדך תורה דרך ארץ, בגדים שבישל בהם קדירה לרבו - אל ימזוג בהן כוס לרבו, (ועיי"ש ברש"י).

ובדף קי"ט (א') שרב ענן היה לובש בגד שחור בערב שבת, ופירש רש"י שזה להראות שהיום הוא לא נמנע מלהתעסק בתבשילי שבת, ולא איכפת לו שיטנפו בגדיו,
דתנא דבי ר' ישמעאל, בגדים שבישל בהם קדירה לרבו - אל ימזוג בהן כוס לרבו,
ופירש רש"י שראיית הגמ' היא שבישול קדירה מטנף בגדים;
ולכאורה קצת דחוק שזהו דבר מציאותי, ומדוע צריך לכך ראיות.

אבל המסילת ישרים (פרק י"ט ד"ה ונחזור לענין השבת) פירש שהכוונה שהיה לובש בגד שחור בערב שבת,
כדי שיהיה ניכר יותר כבוד השבת שהוא לובש בגדים יפים;
ולפי"ז ראיית הגמ' היא מעין הראיה בדף קי"ד.
ויל"ד בזה.
ועי' מש"כ הגראי"ש גריינימן שליט"א (שיעורים וכתבים יומא כ"ג ב' סוף ס"ק א).

ועל פי דרכו מפרש המסילת ישרים את הגמ' בגיטין (ל"ח ב') שאסור לקבוע סעודה מערב שבת, שהוא מאותו טעם שהשבת תהיה יותר מכובדת,
וכזאת פירש הפרי מגדים (סי' רמ"ט ס"ק ג), עיי"ש בביאור הלכה.

אכן רש"י בגיטין מפרש שהסיבה שאסור לקבוע סעודה בערב שבת - היא כדי שייכנס לשבת בתיאבון,
וכשיטתו בשבת שלא פירש כמסילת ישרים.
 
שבת יב, א:
אמר רב יוסף הלכתא רבתי לשבת.

רש"י:
הלכתא רבתי - דבר גדול יש כאן להפרישו מאיסור שבת:

מסילת ישרים פרק יט:
והנה גם שמירת השבתות וימים טובים רבה היא, כי המשפטים רבים וכן אמרו (שבת יב): הלכתא רבתא לשבתא.
 
שבת יב, א:
אמר רב יוסף הלכתא רבתי לשבת.

רש"י:
הלכתא רבתי - דבר גדול יש כאן להפרישו מאיסור שבת:

מסילת ישרים פרק יט:
והנה גם שמירת השבתות וימים טובים רבה היא, כי המשפטים רבים וכן אמרו (שבת יב): הלכתא רבתא לשבתא.
וכמדומה שיש על זה טור.
 
וכמדומה שיש על זה טור.
הקדמה לאורח חיים:
אם באתי לכתוב כל הלכות שבת תרבה עלי המלאכה, כי הלכתא רבתי לשבתא (כדאיתא שבת יב.), וגם כי כל ארבעים אבות מלאכות חסר אחת ותולדותיהם ידועות ואיני צריך להאריך בהם, ולא בשיעוריהן שלא נאמרו שיעורים אלא לחיוב אבל איסורא איכא בכל שהוא, על כן לא אכתוב אלא דברים הצריכים, ואסדר דברים הדומים.
 
עבודה זרה יח, א:
דאמר רבי יוחנן פעם אחת היתה בתו מהלכת לפני גדולי רומי אמרו כמה נאות פסיעותיה של ריבה זו מיד דקדקה בפסיעותיה.

רש"י:
דקדקה - לפסוע פסיעות נאות וכתיב (תהלים מה) כל כבודה בת מלך פנימה:

ועל זה נענשה.

אבל מהמסילת ישרים (פרק מז) נראה שפירש שדקדקה יותר בצניעות, והיה בזה קצת שלא לשם שמים כעין גאווה, כן העיר בחבצלת השרון.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון