כט אדר
הג''ר יעקב קמינצקי זללה''ה
תרנא – תשמו
מדוע עומדים ב'ויברך דוד'?
ביאור נחמד בזה מוסרים מפי השמועה מהגאון ז''ל,
והוא, מפני שנהגו לתת צדקה בעת אמירת ויברך דוד, וגבאי הצדקה סובבים בין המתפללים לגבות הצדקה
דהנה מבואר במס' ביכורים [פ''ג מ''ג] כשהיו מביאי הביכורים עוברים קרוב לירושלים וכו' 'כל בעלי אומניות שבירושלים עומדים לפניהם'...
ואמרו בירושלמי שם, 'בא וראה כמה גדול כוחן של עושי מצוה שמפני זקן אין עומדין [הי' בעלי אומניות שעי''ז בטלין ממלאכתן] ובפני עושי מצות עומדין'. [ועי' בבלי קידושין דל''ג].
וראה שם בירושלמי שביארו לפי זה הטעם שקמים מלפני המת, 'לא מן קומי מיתא אינון קיימין לון אלא מן קומי אילין דגמלים ליה חסד'.
ועפי''ז כ' הפ''ת [יו''ד סי' רנו] בשם תשו' יד אליהו 'צריך לעמוד מפני הגובה צדקה בשעה שהולך וגובה מאיש לאיש כמו מפני כל עושי מצוה'.
ולפי זה ביאר הגאון ז''ל, שכיון שגבאי הצדקה מסתובבים בין המתפללים לקבל הצדקה, נהגו כולם לעמוד מפניהם.
אגב, יעו' בסיום דברי הפ''ת שם בשם היד אליהו דאם הגובה מקבל כסף אי''צ לעמוד בפניו [ויל''ע בבאוה''ל סי' לח ודו''ק].
ביאור נחמד בזה מוסרים מפי השמועה מהגאון ז''ל,
והוא, מפני שנהגו לתת צדקה בעת אמירת ויברך דוד, וגבאי הצדקה סובבים בין המתפללים לגבות הצדקה
דהנה מבואר במס' ביכורים [פ''ג מ''ג] כשהיו מביאי הביכורים עוברים קרוב לירושלים וכו' 'כל בעלי אומניות שבירושלים עומדים לפניהם'...
ואמרו בירושלמי שם, 'בא וראה כמה גדול כוחן של עושי מצוה שמפני זקן אין עומדין [הי' בעלי אומניות שעי''ז בטלין ממלאכתן] ובפני עושי מצות עומדין'. [ועי' בבלי קידושין דל''ג].
וראה שם בירושלמי שביארו לפי זה הטעם שקמים מלפני המת, 'לא מן קומי מיתא אינון קיימין לון אלא מן קומי אילין דגמלים ליה חסד'.
ועפי''ז כ' הפ''ת [יו''ד סי' רנו] בשם תשו' יד אליהו 'צריך לעמוד מפני הגובה צדקה בשעה שהולך וגובה מאיש לאיש כמו מפני כל עושי מצוה'.
ולפי זה ביאר הגאון ז''ל, שכיון שגבאי הצדקה מסתובבים בין המתפללים לקבל הצדקה, נהגו כולם לעמוד מפניהם.
אגב, יעו' בסיום דברי הפ''ת שם בשם היד אליהו דאם הגובה מקבל כסף אי''צ לעמוד בפניו [ויל''ע בבאוה''ל סי' לח ודו''ק].
נערך לאחרונה: