יצר הטוב ויצר הרע מה הם? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית יצר הטוב ויצר הרע מה הם? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
מלאכים? כוחות טומאה וטהרה? טבע מולד באדם?
האם יצר לב האדם רע מנעוריו כפשוטו?
אולי גם וגם,
כמדומני שיש בספרות המוסרית מושג יצה"ר טבעי ויצה"ר רוחני.
התאוות הם יצה"ר טבעי, ואלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו הוא יצה"ר רוחני.
כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו הינו רוחני ולא טבעי
וה"ה יצ"ט...
 
מלאכים ממש. כן כתב ביאורי החסידות לש״ס ברכות נד., שיצר הרע הוא מלאך כשאר המלאכים שממלא את שליחות הבורא ומסית את האדם כדי שהאדם יתגבר עליו וינצחנו.
באגרת המוסר לר׳ ישראל סלנטר הביא שתי דעות.
א. הדעה הידועה: יצר הרע הוא כוח טומאה (טעמי המנהגים עמוד תקלד: יצר הרע הוא קליפה הנמשכת מזוהמת הנחש), יצר הטוב הוא כוח הקדושה.
ב. יצר הרע הוא התאווה להנאה המיידית והוא מהבלתי מודע, יצר הטוב הוא השכל לראות את הנולד והוא מהמודע.
ור׳ ישראל סלנטר שם כתב ששתי השיטות הללו נכונות. יצרו של אדם פרק ב: יש שני מינים עיקריים של יצר הרע: מלאך, וחומריות.

ר׳ שמואל יפה אשכנזי (הובא בספר אוצר ישראל): מכריע בין הדעה שהם כוחות לדעה שהם מלאכים: הם כוחות לפעול טוב ורע, יצר הטוב הוא כח שכלי ויצר הרע הוא כה חומרי, וכיוון שלכל כה שבארץ יש מלאך הממונה עליו ומשפיע לו מכוחו, לכן יש מלאך שממונה לעזור לאדם בשכלו, ויש מלאך שממונה לעורר באדם את התאווה החומרית.
 
לפלא שלא הביאו עדיין את דבריו הנודעים ביותר של הגרי''ס ז''ל
שו''ר שעד שכתבתי כבר קדמני
באגרת המוסר לר׳ ישראל סלנטר הביא שתי דעות.
א. הדעה הידועה: יצר הרע הוא כוח טומאה (טעמי המנהגים עמוד תקלד: יצר הרע הוא קליפה הנמשכת מזוהמת הנחש), יצר הטוב הוא כוח הקדושה.
ב. יצר הרע הוא התאווה להנאה המיידית והוא מהבלתי מודע, יצר הטוב הוא השכל לראות את הנולד והוא מהמודע.
ור׳ ישראל סלנטר שם כתב ששתי השיטות הללו נכונות. יצרו של אדם פרק ב: יש שני מינים עיקריים של יצר הרע: מלאך, וחומריות.
 
מלאכים? כוחות טומאה וטהרה? טבע מולד באדם?
האם יצר לב האדם רע מנעוריו כפשוטו?
באמת יש לחקור האם יצר הרע הוא ישות נפרדת מהאדם או שכמו שהמובן הפשוט הוא רק כינוי לכוחות החומריים שבאדם, (עומק החקירה הוא האם היצה"ר הוא בריה שתפקידה להחטיא את האדם מהמטרה שאליה הגיע לעולם או שהוא רק כח בלי תפקיד מסוים מעבר לכח רגיל), ויש לפשוט ממעשה דאיוב וכן מהנחש וחווה (ובפרט מדברי הגר"א המפו' בזה על יצה"ר חיצוני ופנימי, ודברי הגרי"ס בביאור העניין) שהוא בריה בפנ"ע.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לכאורה מי שמלוה למישהו בתנאי שישתמש בכסף למטרה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון