יהדות על רגל אחת?!| דף 2 | פורום אוצר התורה יהדות על רגל אחת?!| דף 2 | פורום אוצר התורה

יהדות על רגל אחת?!

הבי"ד של הנכרים שמחוייבין "לאכוף" את הששה דינין, באיזה סמכות הם יכולים לאכוף את הענין של לכפור בעבודה זרה, אם הגוי לא מחוייב בזה?
מחויב, אך אינו מצווה. והאכיפה גם היא בתורת חיוב (דינין) ולא בתור לאכוף ציווי כי אין ציווי

אכן. ובוודאי מר מודה שאין להגדיר "יהדות" מי שאינו מתחתן עם גויה.
זה רק מניעה של הברית, אבל לא עצם היהדות.
ליהודים יש "ברית" עם השי"ת. ולעבוד עבודה זרה הוא "בגידה" בה' ובברית זו. וממילא הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי שמחזיק בברית עם השי"ת, ואינו פוגם בברית.

למה נתחייבו מיתה, על דבר שמותר
חייבים-אף שאינם מצווים
 
אז אם החיליק הוא בין "ציווי" במובן של מצווה ועושה ל"חיוב" במובן אחר - שעדיין אינני עומד עליו, וצריך אני לרב בזה - א"כ החיליק הוא בכל המצוות כולן.
וא"כ אתה יכול להגדיר יהודי "מצווה".
 
אז אם החילוק הוא בין "ציווי" במובן של מצווה ועושה ל"חיוב" במובן אחר - שעדיין אינני עומד עליו, וצריך אני לרב בזה - א"כ החילוק הוא בכל המצוות כולן.
וא"כ אתה יכול להגדיר יהודי "מצווה".
לא, זה חילוק בין ישראל לבן נח אבל בין יהודי לשאינו יהודי עניינו מודה בעכו"ם וכופר בה כמבואר בפירוש מגילה יג.
 
לא, זה חילוק בין ישראל לבן נח אבל בין יהודי לשאינו יהודי עניינו מודה בעכו"ם וכופר בה כמבואר בפירוש מגילה יג.
בדיוק למדתי לפני הצהריים את הגמ' הזאת.
"יהודי" הוא הגדרה לכופר בעבודה זרה.
"יהדות" הוא הגדרה לדת ישראל.
 
בדיוק למדתי לפני הצהריים את הגמ' הזאת.
"יהודי" הוא הגדרה לכופר בעבודה זרה.
"יהדות" הוא הגדרה לדת ישראל.
יהדות היא מילה (שאין לה מקור במקרא) המבוססת על המילה יהודי
 
היהדות על רגל אחת - שמירת התורה!

השאלה המדוייקת כנראה היא מהי התורה על רגל אחת.

והתשובה כמובן הוא, התשובה שהשיב הלל הזקן
[אך תשובה זו גופא צריך הסבר]
 
והתשובה כמובן הוא, התשובה שהשיב הלל הזקן
[אך תשובה זו גופא צריך הסבר]
אני לא בטוח אם אפשר ללמוד מתשובת הלל.
הלל התייחס לאדם מסויים, ראה אותו, והתייחס אליו. הלל ידע איך זה ישפיע על נפשו של ההוא. והיה מוכן ללוותו בדרכו כאשר אך יחזור בו מהצבת התנאי ההזוי של לימוד כל התורה על רגל אחת.
אנחנו מדברים כיהודים מקיימי התורה והמצוות ואנו רוצים לראות איך אפשר להכניס כל התורה במילה אחת וזה קשה. מאד. כי בתורה ישנם כ"כ הרבה אלמנטים שנראים לאו דוקא קשורים. אבל כולם הם הדרישה מהאדם להאזין לדבר ה' ולעשות כפי אשר יאמר לו ה'. אלא שבודאי אפשר ללמוד מדברי ה' מהם העקרונות שאותם הוא מבקש שאנחנו נממש.
 
אני לא בטוח אם אפשר ללמוד מתשובת הלל.
הלל התייחס לאדם מסויים, ראה אותו, והתייחס אליו. הלל ידע איך זה ישפיע על נפשו של ההוא. והיה מוכן ללוותו בדרכו כאשר אך יחזור בו מהצבת התנאי ההזוי של לימוד כל התורה על רגל אחת.
אנחנו מדברים כיהודים מקיימי התורה והמצוות ואנו רוצים לראות איך אפשר להכניס כל התורה במילה אחת וזה קשה. מאד. כי בתורה ישנם כ"כ הרבה אלמנטים שנראים לאו דוקא קשורים. אבל כולם הם הדרישה מהאדם להאזין לדבר ה' ולעשות כפי אשר יאמר לו ה'. אלא שבודאי אפשר ללמוד מדברי ה' מהם העקרונות שאותם הוא מבקש שאנחנו נממש.

דברי הלל הם לא סיפור היסטורי. זה סיםור שחז"ל מלמדים, ללמד אותנו שזו התשובה לשאלה הנ"ל.
ואכן להבין התשובה צריכין להעמיק, ולחפש בספרי קודש.
 
דברי הלל הם לא סיפור היסטורי. זה סיםור שחז"ל מלמדים, ללמד אותנו שזו התשובה לשאלה הנ"ל.
ואכן להבין התשובה צריכין להעמיק, ולחפש בספרי קודש.
אני יודע שאין דברי הלל סיפור היסטורי. אשמח להבין איך הבנת זאת מדברי.
 
אני יודע שאין דברי הלל סיפור היסטורי. אשמח להבין איך הבנת זאת מדברי.

אתה מסביר את תשובת הלל, באופן שענה לאדם פרטי ששאלו.
ואני כותב שמזה שחז"ל סיפרו אותו, זה נעשה הוראה לרבים ולא ליחיד.
 
ואני כותב שמזה שחז"ל סיפרו אותו, זה נעשה הוראה לרבים ולא ליחיד.
הוראה? לרבים?
חז"ל ספרו את זה כדי שנוכל ללמוד מזה. יש הרבה מה ללמוד מזה.
ובכן אשאלך, האם סבור הנך שאם יגיע גוי ויגיד לי אותם מילים שאמר הגוי להלל הרי שאני לא יכול לחרוג מדברי הלל בכדי לקרב את הגוי ולגיירו?
ודאי שלא. אנחנו שומעים מהלל ומקבלים השראה. אבל לא חייבים להניח שזו היא התשובה לשאלה שנשאלה כאן.
(אני יכול להבין הצד שלך)
 
הוראה? לרבים?
חז"ל ספרו את זה כדי שנוכל ללמוד מזה. יש הרבה מה ללמוד מזה.
ובכן אשאלך, האם סבור הנך שאם יגיע גוי ויגיד לי אותם מילים שאמר הגוי להלל הרי שאני לא יכול לחרוג מדברי הלל בכדי לקרב את הגוי ולגיירו?
ודאי שלא. אנחנו שומעים מהלל ומקבלים השראה. אבל לא חייבים להניח שזו היא התשובה לשאלה שנשאלה כאן.
(אני יכול להבין הצד שלך)

אכן לא יאמרו לגוי הנ"ל.
אבל אם הגמ' מביא שהלל הגדיר את היהדות במילים אלו, זאת אומרת שבמילים אלו אכן טמונות כל היסודות העיקריים של היהדות. "ואידך פירושא הוא, זיל גמור" (שם)
 
אכן לא יאמרו לגוי הנ"ל.
אבל אם הגמ' מביא שהלל הגדיר את היהדות במילים אלו, זאת אומרת שבמילים אלו אכן טמונות כל היסודות העיקריים של היהדות. "ואידך פירושא הוא, זיל גמור" (שם)
שוב, מי הכריח אותך שהגמרא רצה ללמד אותנו בדיוק מה שהלל רצה ללמד את הגוי. אולי הגמרא רצה שנקבל השראה מהלל, איך שהוא ענה בענוה לגוי?
 
שוב, מי הכריח אותך שהגמרא רצה ללמד אותנו בדיוק מה שהלל רצה ללמד את הגוי. אולי הגמרא רצה שנקבל השראה מהלל, איך שהוא ענה בענוה לגוי?

הרבה למדתי מרבותיי.
ספרי הקודש מפרשים בכל אלו כגון דא, מהו פנימיות התשובה. וכי הוא מרומז בעומק לשונו.
 
חזור
חלק עליון