ל"ג בעומר - י''ב אלף זוגי תלמידים | ענייני דיומא ל"ג בעומר - י''ב אלף זוגי תלמידים | ענייני דיומא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,703
תודות
3,668
נקודות
485
אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה בזה והיה העולם שמם עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושׁנאה (לימדה) להם רבי מאיר רבי יהודה רבי יוסי רבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע והם הם העמידו תורה אותה שעה.
[יבמות ס"ב ע''ב]​

וצ''ע למה כתוב 'שנים עשר אלף זוגים' ולא 'עשרים וארבעה אלף'?
ושמעתי לבאר [איני זוכר בשם מי] שרואים מכאן את גודל העניין של לימוד בחברותא, שלא מגדירים את כמות התלמידים לפי יחידים אלא לפי חברותות!
 
ושמעתי לבאר [איני זוכר בשם מי] שרואים מכאן את גודל העניין של לימוד בחברותא, שלא מגדירים את כמות התלמידים לפי יחידים אלא לפי חברותות!
ייש"כ,
וי"א שבאו לרמוז שחיו באהבה, ורק לפי דרגתם לא נהגו כבוד בדקות.
 
אגב, יש אומרים שהוא משום שבתחילה היו י''ב אלף [בי''ב השנים הראשונות] ואח''כ התווספו עוד י''ב אלף, ו-12 ועוד 12 זה לא 24...
 
וי"א שבאו לרמוז שחיו באהבה, ורק לפי דרגתם לא נהגו כבוד בדקות.
קשה לפ"ז מדוע באבות דר"נ, וכן בנדרים נ', שם מסופר המעשה של ר"ע עם רחל אשתו וכו', גם כן מוזכר שחזר עם י"ב {כ"ד} זוגות, ומה שם ענין הזוגין בא ללמד?
וכן מוזכר באבות דר"נ על תלמידי הלל שהיו זוגין "פ' זוגים תלמידים היו לו להלל הזקן ל' מהן ראויין שתשרה עליהן"
וכן בחגיגה ט"ז "יצא מנחם לעבודת המלך, ויצאו עמו שמונים זוגות תלמידים לבושין סיריקון" ומה זה בא ללמדינו?
ושמעתי לבאר [איני זוכר בשם מי] שרואים מכאן את גודל העניין של לימוד בחברותא, שלא מגדירים את כמות התלמידים לפי יחידים אלא לפי חברותות!
מדוע א"כ בשאר המקומות בש"ס שהוזכר מספר תלמידים לא הוזכרו כזוגות?
[לדוג' מכתובות ק"ו. כי הוו מיפטרי רבנן מבי רב - הוו פיישי אלפא ומאתן רבנן, מבי רב הונא - הוו פיישי תמני מאה רבנן. ]

והנכון בעיני. דכל פעם שהוזכר תלמידים כזוגות, ענינו לשון חשיבות. הלשון מאה זוגות, יותר חשוב ממאתיים תלמידים, וכאשר מדובר בתלמידים חשובים ומובחרים נוקטים לשון זוגות, ודוק.
 
והנכון בעיני. דכל פעם שהוזכר תלמידים כזוגות, ענינו לשון חשיבות. הלשון מאה זוגות, יותר חשוב ממאתיים תלמידים, וכאשר מדובר בתלמידים חשובים ומובחרים נוקטים לשון זוגות, ודוק.
מדוע?
וגם לפי דבריך קשה קושייתך הנ''ל
מדוע א"כ בשאר המקומות בש"ס שהוזכר מספר תלמידים לא הוזכרו כזוגות?
[לדוג' מכתובות ק"ו. כי הוו מיפטרי רבנן מבי רב - הוו פיישי אלפא ומאתן רבנן, מבי רב הונא - הוו פיישי תמני מאה רבנן. ]
 
מספר בן יהוידע יבמות ס"ב:

י״ל אמאי נקיט י״ב אלף זוגים, ולא אמר כ״ד אלף תלמידים. ונ״ל בס״ד ללמדך דרבי עקיבה חכם גדול, והבין ברוח קדשו שיש להם מדת קנאה, ולכך התחכם לזווגם שנים שנים, שחיבר קטן עם גדול, כדי שבהכרח יכבד הקטן לגדול, ולא יהיה קנאה ביניהם, ועכ״ז לא הועיל, לכך נקיט י״ב אלף זוגים, שעשאם זוג זוג לתועלתם ותקנתם.

ועוד נ״ל בס״ד אי הוה נקיט כ״ד אלף תלמידים, היינו חושבים ששפע גדול כזה קבלו מן כ״ד צרופי שם אדנ״י שהם למטה, ולכך נקיט י״ב אלף זוגים, ללמדנו שנשפע מן י"ב צרופי שם הוי״ה שהם למעלה. או ללמדנו, שנשפע מן י״ב פרצופי האצילות:
 

הודעות מומלצות

[URL='https://forum-otzar-hatorah.co.i...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון