חידה בתלמוד וחז"ל - חלות ספק | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - חלות ספק | אוצר החידות
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 30 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
1,703
תודות
3,668
נקודות
485
היכן מצאנו בראשונים מקרה שאדם מחיל חלות ספק [היינו שזה לא ספק אם התקיים המעשה שלו או לא, אלא שכך הוא מחיל את החלות - שהיא תהיה מסופקת, ואין בה באמת צדדים לכאן ולכאן]?
[לא מקדש אחת משנים, שלא מצאנו כן בראשונים להדיא]
 
לדעת רש''י ושי' א' בתוס' למ''ד אין ברירה
עירוב דחמר גמל לחלק מן הראשונים
שם יש באמת ב' צדדים, מה הוא עתיד לעשות, ולמ''ד יש ברירה זה באמת יכול להתברר ולמ''ד אין ברירה אי''ז יכול להתברר ולכן נשאר ספק
כוונת החידה הוא באופן [דוגמא-] כאילו אומר לאשה הרי את ספק מקודשת וזה חל בספק וכדו'
 
ישנה גמ' ביומא דף מז אי בין הביניים נכלל בקמיצה או לא.
הדר פשטא- ספק הוא.
ופי' המפ' שבאבעיא היה ספק ובסוף נקבע שהוי חלות מסופקת מדין ודאי.
[-לא שזה מתרץ את השאלה, אולם ידיעה מעניינת]
ולגוף השאלה תפוס לשון ראשון ותפוס לשון אחרון דעת הקונטרס הספיקות שזה נחשב שהוציא את שתיהם ביחד ולכן הוי חלות מסופקת
ועדיפא מסד"ד שלא אמרינן בהו חולקין.[-כלל א סעיף ג]
 
הדר פשטא- ספק הוא.
ופי' המפ' שבאבעיא היה ספק ובסוף נקבע שהוי חלות מסופקת מדין ודאי.
כי הספק אם דבר כזה נכלל בכלל קמיצה או לא
ולגוף השאלה תפוס לשון ראשון ותפוס לשון אחרון דעת הקונטרס הספיקות שזה נחשב שהוציא את שתיהם ביחד ולכן הוי חלות מסופקת
ועדיפא מסד"ד שלא אמרינן בהו חולקין.[-כלל א סעיף ג]
שיש ספק איזה מהם חל כיוון שהוציאן בבת אחת, ויש בזה צדדים מוגדרים
 
זה כמו אחת משתי אחיות שvחרגתי מהחידה כיוון שלמעשה שם יש ספק איזה מהם מוקדשים והרי הוא כמו שני צדדים,
האמת היא שלא בדיוק הבנתי למה החרגת את מקדש אחת משתי אחיות, ועל איזה סוג שונה (ממקדש אחת משתי אחיות)של חלות ספק אתה מתכוון.
 
האמת היא שלא בדיוק הבנתי למה החרגת את מקדש אחת משתי אחיות, ועל איזה סוג שונה (ממקדש אחת משתי אחיות)של חלות ספק אתה מתכוון.
אסביר, אחת מב' אחיות הגם שאין ספק שזה דבר מחודש, מ''מ הלא למעשה יש פה שני צדדים, אם חל עליה או עליה, אלא דהקושי הוא מהיכ''ת בכלל שיחול על אחת,
כוונתי בחידה הוא כהדוגמא שהבאתי למעלה, כגון שאומר לאשה הרי את ספק מקודשת, ששם אין ב' צדדים כלל
 

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שמקיים מצוה בחפץ שאינו שלו ויוצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון