האם מותר להרהר במשודכת שלו | פורום אוצר התורה האם מותר להרהר במשודכת שלו | פורום אוצר התורה

האם מותר להרהר במשודכת שלו

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

הלכה

משתמש חדש
הודעות
8
תודות
10
נקודות
5
כתב בית שמואל סימן כא ס"ק ב' "והרהור אפילו בפנויה אסור מדאורייתא", לכאורה לפי"ז אסור לחתן לחשוב על כלתו לאחר שהחליט לישא אותה, במציאות של טלפונים ופגישות וכל שאר ההכנות לחתונה וכדו' זה מאוד קשה, האם יש היתר להרהר במשודכת שלו?
 
כמובן שהבית שמואל לא דיבר על נדה, שהרהור בה הוא מדאו' גמור, (כמובן שיש לזה גדרים, ואני חושב שבחורים שמורים יכולים ליזהר מזה, עכ"פ בגדר הנורמלי.)
 
כתב בית שמואל סימן כא ס"ק ב' "והרהור אפילו בפנויה אסור מדאורייתא", לכאורה לפי"ז אסור לחתן לחשוב על כלתו לאחר שהחליט לישא אותה, במציאות של טלפונים ופגישות וכל שאר ההכנות לחתונה וכדו' זה מאוד קשה, האם יש היתר להרהר במשודכת שלו?
לכאו' כל מה שבכלל ההיתר של עד שיראנה מותר
אבל ברית כרתי לעיני וכו'
 
כתב בית שמואל סימן כא ס"ק ב' "והרהור אפילו בפנויה אסור מדאורייתא", לכאורה לפי"ז אסור לחתן לחשוב על כלתו לאחר שהחליט לישא אותה, במציאות של טלפונים ופגישות וכל שאר ההכנות לחתונה וכדו' זה מאוד קשה, האם יש היתר להרהר במשודכת שלו?
קושיא גדולה למה לא ראינו שנוהגים בזה (לפחות לבני ליטא)
 
בודאי שאסור!
לשיטתך יש לנו חידה איכותית. כיצד ניתן לחשוב (ולחשב מעלות חסרונות וכו) בלי להרהר.....

לדעתי התשובה פשוטה. מותר מצווה וחובה לחשוב (ואף להרהר) עליה על מעלותיה וכו, אסור להרהר (וגם לחשוב) על הנאה ממנה על עניינים שבינו לבינה והמסתעף והמתקרב.
 
יש פוסק יחיד שמעלה סברה להתיר בהסתכלות אפילו (כמדומה) בדרך התבוננות, משום דדמיה לאישתו נידה שמותר, מהטעם שמותרת לו לאחר זמן, וכול הפוסקים השיגו עליו בזה, בהירהור, שגם באשתו נידה אסור וודאי אין מקום להיתר.
באופן כללי כתבו הפוסקים שהירהור שמגיע דרך אונס ואינו משתקע בו אלא מיד מנסה להסיח דעתו ממנו, לא נענש בו.
 
לשיטתך יש לנו חידה איכותית. כיצד ניתן לחשוב (ולחשב מעלות חסרונות וכו) בלי להרהר.....

לדעתי התשובה פשוטה. מותר מצווה וחובה לחשוב (ואף להרהר) עליה על מעלותיה וכו, אסור להרהר (וגם לחשוב) על הנאה ממנה על עניינים שבינו לבינה והמסתעף והמתקרב.
צינתי קודם לשו"ת אגרות משה שכתב שעצם ההנאה מהדיבור גם בלי הרהור זה איסור דאורייתא.
 
כתב בית שמואל סימן כא ס"ק ב' "והרהור אפילו בפנויה אסור מדאורייתא", לכאורה לפי"ז אסור לחתן לחשוב על כלתו לאחר שהחליט לישא אותה, במציאות של טלפונים ופגישות וכל שאר ההכנות לחתונה וכדו' זה מאוד קשה, האם יש היתר להרהר במשודכת שלו?
אז אם זה קשה זה מותר?? ברוך מתיר איסורים...
 
אז אם זה קשה זה מותר?? ברוך מתיר איסורים...
לא חושב שהתכוון קשה לו להתגבר, הוא התכוון שזה קשה במציאות לא להרהר כלל במשודכת אלא לענ"ד מוכרח כמו שחילקתי. או שיש למישהו הסבר.
 
אכן אך גם להנאות מהדיבור אסור וזה ברור שכל אחד שמדבר עם משודכתו עושה זאת להנאה וודאי נהנה מזה.
הוא עושה את זה כדי ללדעת עם מי הוא מתחתן ושלא יגיעו לחופה זרים. הוא גם נהנה מהשיחה? מסתמא שכן אבל לא זה מטרתו העיקרית.
 
הוא עושה את זה כדי ללדעת עם מי הוא מתחתן ושלא יגיעו לחופה זרים. הוא גם נהנה מהשיחה? מסתמא שכן אבל לא זה מטרתו העיקרית.
קשה להאמין שבחור נפגש עם ארוסתו ונוצר בינהם קשר של חיבה שמתחזק והולך עד החתונה ושלא יהיה לו הרהורים...
 
איזה מין היתר זה? לא זכיתי להבין
מדובר באיסור תורה.
לא אמרתי שיש התר! אמרתי שזה לא המטרה (אלא כדי שיהיה קשר בסיסי, אשמח אם תמצא לי מו"ץ / מדריך שיאמר לחתן לא לשוחח עם הכלה מקבלת ההחלטה ועד לחתונה)
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון