יומא - בענין מימד הזמן באיסורים | ים התלמוד| דף 2 | פורום אוצר התורה יומא - בענין מימד הזמן באיסורים | ים התלמוד| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

לא הבנתי
בנבילה אתה צודק שהאיסור תלוי בהיותה בהמה שמתה בלי שחיטה ואין קשר לזה ש"עכשיו" היא נבילה, אבל ביום כיפור האיסור תלוי בזה ש"עכשיו" יו"כ
האם אתה מתווכח עם זה
אה"נ שהאיסור "תלוי" בזה שעכשיו יוה"כ, וזה נכון גם גבי נבילה שאיסורה "תלוי" בזה שעכשיו היא נבילה, אבל במרכיבי האיסור, ביסודם אין לזמן בהם חלק ודו"ק
 
האיך משכחת לה למר אין איסור חל על איסור, והא כל איסור אינו מחוייב אלא מכח היותו איסור באותה שעה עצמה ונמצאה שעת האיסורים כולם שווה.
ומיניה נשמע דדין מחודש זה של אין איסור חל על איסור מתחשב משום מה בזמן התחדשות האיסור וקביעתו כאור אע"פ שאינו שייך לסיבתו.
צודק, רק העמדתי השאלה על מקרה ספציפי,
נראה דאין צריך לכך, כיון שאיסור נבלה חייל על האדם בכל שעה ושעה בין אם אותו הבשר הוא בשר נבילה ובין אם לאו ואיסור זה נוהג בכל שעה ושעה. אך האיסור לאכול ביום הכיפורים אינו מחוייב בכל שעה ושעה אלא ביום הכיפורים בלבד.
לא הבנתי, גם אם כן, עכשיו נאסרת הנבילה שו"פ וכשנאסרת כבר רביץ עליה איסורא דיוה"כ (דאף הוא חייל כל רגע ורגע) א"כ חלים הם יחד וכה"ג איסור חל על איסור
 
לא הבנתי, גם אם כן, עכשיו נאסרת הנבילה שו"פ וכשנאסרת כבר רביץ עליה איסורא דיוה"כ (דאף הוא חייל כל רגע ורגע) א"כ חלים הם יחד וכה"ג איסור חל על איסור
אבאר דברי
הגדר של איסור חל על איסור לא בהכרח עוסק בחפצים ובמהויות הנידונות, אא הוא עוסק בעצם הטלתם על האדם המתחייב
ולכן אנחנו צריכים לבר את חלות האיסור על האדם ולא על הבהמה או היום. וכשנבדוק את חלות החיוב על האדם נמצא שכל ימיו הוא אסור באכילת נבילה, אך איסור אכילה ביום הכיפורים לא חל עליו כל ימיו אלא ביום הכיפורים בלבד.
 
טוב. מ"מ אני את הנראה לי ביישוב הקושייא כתבתי
לכאו' ביאור הענין כך הוא: דאין הזמן מימד חשוב בשור האיסור, דהנבילה אינה אסורה כיוון שעכשיו היא נבילה אלא היא אסורה כי היא נבילה והן אומנם שאם היא תפסיק להיות נבילה כבר לא תהיה אסורה דהתורה אסרה הנבילה והיא אינה נבילה אך כל זמן שהיא נבילה היא אסורה כי היא נבילה ולא "בגלל" שעכשיו היא נבילה דהעכשיו אינו מימד באיסור ולענ"ד הוא נכון
 

הודעות מומלצות

איזה נוסח בספירת העומר, אם יגיד אותו אדם ביום...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון