בענין בעלות על זמן | בית המדרש| דף 4 | פורום אוצר התורה בענין בעלות על זמן | בית המדרש| דף 4 | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
אין הבדל
אך כשם שלכל חפץ יש שתי קצוות, ימין ושמאל שהם נפרדים מצד מימד המקום
כך יש לחפץ שתי קצוות, זמן לידתו וזמן סופו.
וכשם שאפשר למכור את חציו הימני או השמאלי כך אפשר למכור את קצהו של מחר או את קצהו של היום
זה לא קשור בכלל לנידון אם המחר או האתמול קיימים. המכירה מתייחסת לחפץ בלבד, אף אחד לא מתכוון למכור את יום המחר.. (שאגב אף אחד לא התכוון לתת לך בעלות על הימים) והיכולת לממש את המכירה תתאפשר רק ביום המחר.
באחריך מצינו שמוכר לו את הבעלות שלו על החפץ לזמן, מה ההבדל בין הזמן העתיד לעבר
 
ל"ע לכאו' למה אחד שמוכר היום חפץ לחבירו, יש לו את זה גם מחר הרי כעת המחר עוד לא שלו ורק מחר יהיה שלו וא"כ כשיבא המחר ממאן קזכי ליה, וא"ת שגם היום יש לו את המחר, זה אינו דבגוף הדבר מאותה סיבה שאין לו את האתמול אין לו גם את המחר (ודו"ק),
כפי שאני מדגיש כל העת ברחבי הפורום - הבעלות אינה ענין של זכויות וחובות הנגרמות מאיזה זיקה משפטית אלא זה ענין של הטבעם חותם על החפץ [ומכן מגיע ענין המעשה קנין, שאף היכא דשניהם רוצים ומסכימים בהמכירה, לא יועיל שום דבר עד שלא יעשה מעשה קנין בגוף החפצא] שיהא קרוי בשמו, וזה לא קנין שצריך "לחדש" כל יום.
 
יל"ע לכאו' למה אחד שמוכר היום חפץ לחבירו, יש לו את זה גם מחר הרי כעת המחר עוד לא שלו ורק מחר יהיה שלו וא"כ כשיבא המחר ממאן קזכי ליה, וא"ת שגם היום יש לו את המחר, זה אינו דבגוף הדבר מאותה סיבה שאין לו את האתמול אין לו גם את המחר (ודו"ק),
(ובאמת קושיא זו וודאי אינה רק צריך להגדיר במדויק את נקודת הטעות)
זה ודאי אינה קושיה אלא רק צריך למצוא את נקודת הטעות כמו שהרב אמר ונראה לי שהביאור הוא או שהמושג זמן הוא גם מימד בחפץ וכמו שכבר ביאר את זה הגרשש"ק בסוגיא של בתר מעיקרא במסכת ב"ק פרק כיצד הרגל או שאפשר לומר בדרך אחרת שהבעלות נותנת לו זכויות בחפץ וכל בעלות יוצרת לו זכאות בכל מה שהחפץ מעמיד לו ולכן אע"פ שאין לו קנין חדש ביחס למחר מ"מ זכאות ודין שהממון יעמוד אליו ולא לאף אדם אחר בעולם ודאי שיש לו ועדיין יש לבאר עניין זה עד תומו
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון