יומא - בענין מימד הזמן באיסורים | ים התלמוד | פורום אוצר התורה יומא - בענין מימד הזמן באיסורים | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

היושב בישיבה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
65
תודות
111
נקודות
30
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
 
נערך לאחרונה:
אמת דכל רגע היא אסורה מכח אותו רגע, ומ"מ כיון דכבר אסורה לא שייך שיבוא עוד איסור לחול עליה.
[ושמעתי משל על זה, איני זוכר בשם מי, שכשם שבמקום שיש קיר אם יוסיפו עוד קיר אחרי הקיר הראשון ועכשיו יש ב' קירות בינך לבין המקום שאתה רוצה להגיע, ומ"מ מה מונעך מללכת? הקיר הראשון, אע"פ שיש עוד קיר, אבל אי"ז מוגדר שהקיר השני מונע, ה"נ כשיש איסור כיון שאיסורו של הקב"ה כקיר אף אם יש עוד קיר אין שייך שיחול. ואני מוסיף, דאף דהקיר הראשון מונע לא מחמת הרגע הראשון אלא מחמת כל רגע שהוא פה, והראיה שאם יפול תוכל לעבור, מ"מ שייך בזה הגדר הנ"ל, וה"נ הכא].
 
עכשיו זה לא אסור כי לפני רגע זה היה אסור והסיבב היחידה לאיסור עכשיו הוא שעכשיו זה אסור הגע עצמך אם זה יפסיק להיות אסור או עוד לא יתחיל לא תקשר בין המציאות הקודמת או הבאה לעכשיו כמו"כ מה שלפני רגע זה היה אסור הוא סיבה רק שאז זה היה אסור
 
עכשיו זה לא אסור כי לפני רגע זה היה אסור והסיבב היחידה לאיסור עכשיו הוא שעכשיו זה אסור הגע עצמך אם זה יפסיק להיות אסור או עוד לא יתחיל לא תקשר בין המציאות הקודמת או הבאה לעכשיו כמו"כ מה שלפני רגע זה היה אסור הוא סיבה רק שאז זה היה אסור
נכון, אבל בכל זאת כיון דלמעשה כבר אסור לא חל על זה עוד איסור
 
בסדר אבל שיחול איסור יוה"כ על האיסור של הרגע הבא דהא סיבת איסור בפ"ע הוא למלקות
 
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
בכל רגע מתברר שאיסור הנבילה לא השתנה, ולכן האיסור ממשיך.
 
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
מה הכוונה תפסיק להיות נבילה? ישתנה המציאות שלה?
היא נבילה מאותה שעה שנתנבלה נהפך מציאותה לשם נבילה כעת היא נבילה מחמת מצבה הקודם
 
אכן אך האיסור הוא מחמת שעכשיו היא נבילה
מה שהפך אותה לנבילה זה מה שהביא אותה למציאות הנוכחית
כעת היא אסורה כי כעת היא נבילה
המציאות והאיסור גם יחד באו מכח מה שנתן שם נבילה לחתיכה זו

ובמחילה במיעוט הבנתי לא הצלחתי לעמוד על הצד השני
 
מה הכוונה תפסיק להיות נבילה? ישתנה המציאות שלה?
היא נבילה מאותה שעה שנתנבלה נהפך מציאותה לשם נבילה כעת היא נבילה מחמת מצבה הקודם
לא, רק התכוונתי להוכיח שהרי אם תפסיק להיות נבילה (לא משנה שזה לא שייך) הרי לית מאן דאסר, וא"כ הסיבה שכעת אסורה היא הוא דעכשיו היא נבילה וזה איסור חדש דהרי א"א לאוסרה מחמת שהיתה אתמול נבילה
 
לא, רק התכוונתי להוכיח שהרי אם תפסיק להיות נבילה (לא משנה שזה לא שייך) הרי לית מאן דאסר, וא"כ הסיבה שכעת אסורה היא הוא דעכשיו היא נבילה וזה איסור חדש דהרי א"א לאוסרה מחמת שהיתה אתמול נבילה
אין זו ראיה.
אם היא תפסיק להיות נבילה באיזה אופן
הרי שכעת נוצר מצב חדש שמשליך על הדין מאותו הרגע ואילך. אין זו הוכחה שהמצב הקודם היה מצב שהתחדש כל רגע.
בדיוק כמו שאשה שמתגרשת הרי היא מאותו הרגע פנויה ומותרת לכל העולם,
ואין זו ראיה שחלות הקידושין והאיסור מחמתם התחדשו כל רגע מחדש
 
הגרש"ש עמד על זה בשער"י [לא זוכר מקומו, אך יש מפתחות מפורטים עי' ערך אין איסור חל על איסור]
לא שהבנתי כוונתו ואדרבא אם יואילו הרבנים לראות דבריו ולבארם בקצרה במסגרת זו, אודה מאד.
 
אגב השאלה חדה יותר בנבילה שנתנבלה בעיצומו של יוה"כ שאין איסור נבילה חל על יוה"כ
ובזה יורדות כמה מהטענות ליישוב שהובאו לעיל
 
לכאו' ביאור הענין כך הוא: דאין הזמן מימד חשוב בשור האיסור, דהנבילה אינה אסורה כיוון שעכשיו היא נבילה אלא היא אסורה כי היא נבילה והן אומנם שאם היא תפסיק להיות נבילה כבר לא תהיה אסורה דהתורה אסרה הנבילה והיא אינה נבילה אך כל זמן שהיא נבילה היא אסורה כי היא נבילה ולא "בגלל" שעכשיו היא נבילה דהעכשיו אינו מימד באיסור ולענ"ד הוא נכון
 
לכאו' ביאור הענין כך הוא: דאין הזמן מימד חשוב בשור האיסור, דהנבילה אינה אסורה כיוון שעכשיו היא נבילה אלא היא אסורה כי היא נבילה והן אומנם שאם היא תפסיק להיות נבילה כבר לא תהיה אסורה דהתורה אסרה הנבילה והיא אינה נבילה אך כל זמן שהיא נבילה היא אסורה כי היא נבילה ולא "בגלל" שעכשיו היא נבילה דהעכשיו אינו מימד באיסור ולענ"ד הוא נכון
בדיוק לכן העמידו את השאלה בנוסח חדש שהנבילה התנבלה באמצע יום הכיפורים, ואיסור יוה"כ שהוא איסור התלוי בזמן ודאי תלוי ועומד בזמן
 
בדיוק לכן העמידו את השאלה בנוסח חדש שהנבילה התנבלה באמצע יום הכיפורים, ואיסור יוה"כ שהוא איסור התלוי בזמן ודאי תלוי ועומד בזמן
גם אם איסור יוה"כ תלוי בזמן אין הפשט שהזמן הוא מימד ביסוד האיסור אלא שזה אסור בזמן הזה וכשאנו באים לדון במרכיבי האיסור כמו שאין אנו כוללים את צבע האיסור ואורכו (על אף שהאיסור הוא ארוך וצבוע) אין אנו דנים על זמנו ביחס למרכיבים בהאיסור.
 
גם אם איסור יוה"כ תלוי בזמן אין הפשט שהזמן הוא מימד ביסוד האיסור אלא שזה אסור בזמן הזה וכשאנו באים לדון במרכיבי האיסור כמו שאין אנו כוללים את צבע האיסור ואורכו (על אף שהאיסור הוא ארוך וצבוע) אין אנו דנים על זמנו ביחס למרכיבים בהאיסור.
לא הבנתי
בנבילה אתה צודק שהאיסור תלוי בהיותה בהמה שמתה בלי שחיטה ואין קשר לזה ש"עכשיו" היא נבילה, אבל ביום כיפור האיסור תלוי בזה ש"עכשיו" יו"כ
האם אתה מתווכח עם זה
 
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
האיך משכחת לה למר אין איסור חל על איסור, והא כל איסור אינו מחוייב אלא מכח היותו איסור באותה שעה עצמה ונמצאה שעת האיסורים כולם שווה.
ומיניה נשמע דדין מחודש זה של אין איסור חל על איסור מתחשב משום מה בזמן התחדשות האיסור וקביעתו כאור אע"פ שאינו שייך לסיבתו.

ומה שאמר:
לכאו' ביאור הענין כך הוא: דאין הזמן מימד חשוב בשור האיסור, דהנבילה אינה אסורה כיוון שעכשיו היא נבילה אלא היא אסורה כי היא נבילה והן אומנם שאם היא תפסיק להיות נבילה כבר לא תהיה אסורה דהתורה אסרה הנבילה והיא אינה נבילה אך כל זמן שהיא נבילה היא אסורה כי היא נבילה ולא "בגלל" שעכשיו היא נבילה דהעכשיו אינו מימד באיסור ולענ"ד הוא נכון
נראה דאין צריך לכך, כיון שאיסור נבלה חייל על האדם בכל שעה ושעה בין אם אותו הבשר הוא בשר נבילה ובין אם לאו ואיסור זה נוהג בכל שעה ושעה. אך האיסור לאכול ביום הכיפורים אינו מחוייב בכל שעה ושעה אלא ביום הכיפורים בלבד.
 

הודעות מומלצות

היכן זה מרומז?
[ATTACH type="full" alt="חידה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון