- הודעות
- 1,065
- תודות
- 2,337
- נקודות
- 485
השתא דאתית להכי הכל מתורץלכאורה אין זה כפשוטו.
השתא דאתית להכי הכל מתורץלכאורה אין זה כפשוטו.
בשתיית יין מצטרף?אולי שתה הכוס של אליהו
אמר רב חנא בר יהודה משמיה דרבא הלכתא אכל עלה ירק ושתה כוס של יין מצטרף, להוציא אינו מוציא עד שיאכל כזית דגן [ברכות מח:]בשתיית יין מצטרף?
האם כוונתו דמה"ט אין בעיה של אין רואין אלו את אלו?נענה הרבי הסב"ק כשבת צחוק מאירה על פניו: הרי מאמינים בני מאמינים אנו בבואו של אליהו הנביא לכל סדר יהודי, והוא בוודאי יכול להצטרף עמנו לזימון, גם אם לא זוכים לראותו בפועל, מאמינים אנו בפועל ממש, והאמונה חזקה מהראיה, ובוודאי שלא היה הדבר לבטלה, היה לנו עשרה, אליהו הנביא היה העשירי [1].
לגבי הלכה כנראה הוא ראה אותוהאם כוונתו דמה"ט אין בעיה של אין רואין אלו את אלו?
אך כתוב שם שאמר שאף שאין רואים האמונה חזקה מהראיהלגבי הלכה כנראה הוא ראה אותו
כנראה לא רצה לומר שרואהאך כתוב שם שאמר שאף שאין רואים האמונה חזקה מהראיה
ואיך מצטרף לזימון אם בפוסקים כתוב שהוא לא?אבל איך מצטרף לזימון אם לא אכל?
אפשר בפשטות, דהרי הבעש"ט אמר שאם יש תשע יהיה עשירי.ואולי נמצא עוד צירופים כדי להגיע לאלוקינו ....
אבל נראה לי שגם סבר שצריך לחכות לו ....אפשר בפשטות, דהרי הבעש"ט אמר שאם יש תשע יהיה עשירי.
ואם כן אפשר כבר עכשיו לעשות אלוקינו, מדין כל העומד ליגזז כגזוז דמי.
למה היה צריך לחפש אם אליהו הנביא היה בפנים?צאו החוצה וחפשו אולי יעבור איזה יהודי ויצטרף עמנו.
כתב בשו"ת תורה לשמה (סימן שפ) [לבעל הבן איש חי ז"ל] וזה לשונו: "אליהו הנביא זכור לטוב שהוא בא ויורד בעוה"ז שמתלבש בגוף ולומד עם החכמים והולך ובא עמהם כשאר אדם אם יש לו דין מלאך גמור בעת שהוא בעוה"ז ומתלבש בגוף או דילמא יש לו דין נביא, ונפקא מינה אם חייב להתפלל וכן בשאר מצות בהיותו בעוה"ז ואם יצטרף למנין קדיש וקדושה... תשובה. גם בהיותו מלובש בגוף בעולם הזה ויושב עם החכמים ובא עמהם בדמות אדם ממש, עם כל זה הוא חשוב מלאך ויש לו דין מלאך גמור בכל העניינים ואינו נכלל עם בני אדם, וראיה לזה ממ"ש בגמרא דפסחים דף פ"א ע"ב ברייתא ערוכה שם: "איזהו טומאת התהום כל שלא הכיר בה אחד בסוף העולם ,הכיר בה אחד בסוף העולם אין זה טומאת התהום", והיא הלכה פסוקה להלכה בהרמב"ם ה' נזירות, עיין שם, והנה אליהו הנביא זכור לטוב ודאי הוא מכיר בה, ואם נחשב בכלל בני אדם להיותו מלובש בגוף, אם כן בהיותו בעולם הזה ליכא טומאת התהום, דהא איכא חד דמכיר בה, אלא ודאי גם בהיותו מלובש בעולם הזה יש לו דין מלאך גמור ולכן אין ידיעתו והכרתו בזה מעכבת, דאינו בכלל בני אדם. יהי רצון זכותו יגן בעדינו".
כתב החתם סופר ח"ו (סימן צ"ח)ואיך מצטרף לזימון אם בפוסקים כתוב שהוא לא?
??כתב בשו"ת תורה לשמה (סימן שפ) [החיד"א ז"ל] וזה לשונו:
והנה הבא''ח בתורה לשמה הביא ראיה מעניינת לדעתו, דא''כ באותה שעה שהוא כאן לא מצינו טומאת התהום שהרי הכיר בה אחד בסוף העולם אין זו טומאת התהוםמי שהוא בדרגת הצדיקים הנ"ל
צודקכמדו' להרי''ח בעל בן איש חי זללה''ה
א] אולי לא רצה שיהיה תמוה בעיני העולםלמה היה צריך לחפש אם אליהו הנביא היה בפנים?
אולי מתורץ בחילוק שכתב החת"ס הנ"לצריכים אנו ישוב לראייתו הנפלאה של הבן איש חי
כתב החתם סופר ח"ו (סימן צ"ח)
אבל האמת יורה דרכו כי מעולם לא עלה אלי' בגופו למעלה מיו"ד טפחים אך נפרדה נשמתו מגופו שם והנשמה עולה ומשמש למעלה בין מלאכי שרת וגופו נתדקדק ושורה בג"ע התחתון בעוה"ז וביום הבשורה במהרה בימינו תתלבש נשמתו בגוף הקדוש הלז ואז הוא ככל אדם מחכמי ונביאי ישראל והוא מוסמך מרבו אחיה השילוני או ממרע"ה אם הוא פנחס והוא יסמוך את חכמי ישראל ואז יש לו דין ככל בני ישראל וכן בכל פעם שמתגלה ומתראה בעוה"ז מלובש בגופו הזך אך כשמתגלה בנשמתו כמו ביום המילה אז איננו מחויב במצות במתים חפשי כתיב ועוד שיורד ממטה למעלה לא שייך שם תחומין. וכשמתגלה על אופן זה הרי הוא מלאך אעפ"י שלומד תורה ומגלה דינים אין לקבוע הלכה עפ"י דבריו דה"ל רק כמו חלום ורוח נבואה ואין משגיחי' בבת קול אך כשמתגלה בלבוש גופו הרי הוא מגדולי חכמי ישראל ותשבי יתרץ קו' ואיבעי' ואיליו תשמעון כי מי כמוהו מורה וכשראוהו רבב"ח בבה"ק של גוים וא"ל לאו כהן מר אז נתגלה בלבוש גופו דאנשמה בלא גוף לא שייך לשאול לא כהן מר והני שב שמעתתא אם אמרו אלי' ע"כ בלבוש גופו אומרן כדרכו לברר הלכה וא"כ בא מג"ע התחתון ע"פ שטח הקרקע לא מלמעלה למטה ושפיר היא מוכרח דאין תחומין ובא בקפיצה ושמור זה: (עכ"ל).
בין כה זה לא הצליחאולי לא רצה שיהיה תמוה בעיני העולם
לכאו' הבא''ח בא להוכיח שלא כדברי החת''ס [אף אם לא הזכירו בפירוש]אולי מתורץ בחילוק שכתב החת"ס הנ"ל
שמא היו להם נושאים יותר דחופים לברר...