חידת היכי תימצי - אכילה אחת וה' עבירות | אוצר החידות חידת היכי תימצי - אכילה אחת וה' עבירות | אוצר החידות

חידת היכי תימצי אכילה אחת וה' עבירות (4 צופים)

הודעה חבר 25 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

פִּתָרוֹן
ואחד הוא לכו"ע אבל אין לוקין עליו כלל (מצד לאו זה)
לא תאכלו על הדם
1. דיין ביום שהרג בבי"ד
2. שאוכל מבהמה קודם שתצא נפשה
3. וקודם שנזרק דמה
4. לפני התפילה
5. בסעודת הבראה על קרובו שנהרג בבי"ד אחר
6. קודם הקבורה של קרובו (מדרש הובא בט"ז תקנ"ו)
ואין לוקין כיון שזה לאו שבכללות
אוכל, בשר וחלב חמים, (ברמה שמבשל, שזה פחות מצוי,) שמבשל אוכל ונהנה בו זמנית.
אך יש לדון, האם מי שאוכל עובר גם על איסור הנאה.
הכוונה כמובן שעובר על האכילה עצמה
 
היכ"ת אוכל אכילה אחת ועובר בה ג' פעמים על אותו לאו?
שבועה שלא אוכל ככר זה שבועה שלא אוכלנו שבועה שלא אוכל כיכר וענבים- הרי 3 איסורי נדר. ובכ"פ איסור חל על איסור ודו"ק.
 
שבועה שלא אוכל ככר זה שבועה שלא אוכלנו שבועה שלא אוכל כיכר וענבים- הרי 3 איסורי נדר. ובכ"פ איסור חל על איסור ודו"ק.
לא חשבתי על זה.
אבל לא הבנתי דבריך, למה חל האיסור השני על הראשון?
 
לא חשבתי על זה.
אבל לא הבנתי דבריך, למה חל האיסור השני על הראשון?
לקוח מהש"ס שבועות , שבועה בתרא חלה על כל כזית שבו ולא רק על כולו.
 
לקוח מהש"ס שבועות , שבועה בתרא חלה על כל כזית שבו ולא רק על כולו.
אגב, היית יכול לומר ג"כ שאחר השבועה עשה נדר (שחל על שבועה), ועובר בלא יחל דברו
 
אגב, באופן של החידה ניתן לעבור גם ד' פעמים (ואולי אפי' ה', יש לדון בזה)
אולי הרב @געגועים יוכל לתקן את החידה
מתחיל להתקרב למשנה הידועה בכריתות יש אוכל אכילה אחת וחייב 5.
 
ואחד הוא לכו"ע אבל אין לוקין עליו כלל (מצד לאו זה)
לא תאכלו על הדם
1. דיין ביום שהרג בבי"ד
2. שאוכל מבהמה קודם שתצא נפשה
3. וקודם שנזרק דמה
4. לפני התפילה
5. בסעודת הבראה על קרובו שנהרג בבי"ד אחר
6. קודם הקבורה של קרובו (מדרש הובא בט"ז תקנ"ו)
ואין לוקין כיון שזה לאו שבכללות
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
לא תאכלו על הדם
1. בן סורר
2. שאוכל מבהמה קודם שתצא נפשה
3. וקודם שנזרק דמה
4. לפני התפילה
5. בסעודת הבראה על קרובו שנהרג בבי"ד
ואין לוקין כיון שזה לאו שבכללות
כמעט...
רק בעיה אחת: כיון שאכל אכילת עבירה שוב אינו בן סורר ומורה
 
כמעט...
רק בעיה אחת: כיון שאכל אכילת עבירה שוב אינו בן סורר ומורה
צ"ע אי משום לא תאכלו על הדם נפטר כיון שכל אכילת בן סורר הוא מלאו דלא תאכלו על הדם
 
אם הוא הדיין, שוב אינו קרובו דהנהרג
וז"ל הט"ז בסי' תקכ"ו ס"ק ו' ועוד מאחר דאי' במדרש לא תאכלו על הדם שאין לאכול סעודת קבע קודם שנקבר המת
וכנ"ל
 

הודעות מומלצות

מחפש מידע על גאון אדיר הבקי בכל התורה כולה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון