מצורע - איך משכחת לה מציאה ממה שהטמינו האמוריים מצורע - איך משכחת לה מציאה ממה שהטמינו האמוריים

מצורע איך משכחת לה מציאה ממה שהטמינו האמוריים (2 צופים)

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,370
תודות
3,464
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם (יד לד)

פירש רש"י
בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם, לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע נותץ הבית ומוצא. והקשה בפירוש רבינו חיים פלטיאל, דהנה בבבא מציעא כה: תנן, מצא בגל ובכותל ישן הרי אלו שלו, ובברייתא מפרש הטעם, משום דיכול לומר לו של אמוריים שהורישו אבותינו נינהו, משום דמיירי דשתיך טפי. וקשה הלא מה שהטמינו האמוריים מצאו הכל על ידי נגעי בתים, עכ"ד.

ותירץ שם דמיירי שמצא בגל או בכותל שאינו כותל של בית, וממילא אין נוהג בו טומאת נגעים. עוד תירץ שם דמיירי בארץ סיחון ועוג דלא הוי אחוזתכם ואין נוהג בה נגעי בתים.

ולכאורה יש לתרץ, דודאי היכא שהיה מטמון גדול ששוה יותר מן הבית, אז לטובתם של ישראל באו נגעים כדי שיסתרו את הבית וימצאו את המטמון, אבל בגמ' ב"מ י"ל דמיירי במטמון קטן, שאין שוה בשבילו לסתור את כל הבית, וא"כ בכה"ג בודאי לא באו נגעים לסתור את כל הבית בשביל דבר מועט, ופשוט. ושו"ר שכ"כ בספר עדות ביוסף (איטינגא) פרשת תזריע.​
 
והקשה בפירוש רבינו חיים פלטיאל, דהנה בבבא מציעא כה: תנן, מצא בגל ובכותל ישן הרי אלו שלו, ובברייתא מפרש הטעם, משום דיכול לומר לו של אמוריים שהורישו אבותינו נינהו, משום דמיירי דשתיך טפי. וקשה הלא מה שהטמינו האמוריים מצאו הכל על ידי נגעי בתים, עכ"ד.
ולא ידעתי, מנא ליה שמצאו הכל, ואם קבלה היא נקבל.
 
ולכאורה יש לתרץ, דודאי היכא שהיה מטמון גדול ששוה יותר מן הבית, אז לטובתם של ישראל באו נגעים כדי שיסתרו את הבית וימצאו את המטמון, אבל בגמ' ב"מ י"ל דמיירי במטמון קטן, שאין שוה בשבילו לסתור את כל הבית, וא"כ בכה"ג בודאי לא באו נגעים לסתור את כל הבית בשביל דבר מועט, ופשוט. ושו"ר שכ"כ בספר עדות ביוסף (איטינגא) פרשת תזריע.
היה יכול להיות נגע שחולץ וקוצה וטח אותו במקום הנגע, ולא יחזור אחרי שבוע ויהיה הבית טהור ולא יסתרנו, ופשוט
 
ולא ידעתי, מנא ליה שמצאו הכל, ואם קבלה היא נקבל.
לשון הפסוק כי תבאו משמע שזמן ביאתם לארץ הוא הזמן לקבל את המטמוניות ולא אחרי כן
אי נמי מסתימות דברי חז''ל נראה שמצאו הכל והבא לומר שלא מצאו הכל עליו הראיה
וכאן המוצא בגל רוצה להוציא מיד בעל הבית.
 
מסתימות דברי חז''ל נראה שמצאו הכל
הרי חז"ל הם שאמרו שלא
בברייתא מפרש הטעם, משום דיכול לומר לו של אמוריים שהורישו אבותינו נינהו
כי תבאו משמע שזמן ביאתם לארץ הוא הזמן לקבל את המטמוניות ולא אחרי כן
מזמן שתבאו לארץ, ולא קודם לכן.
 
אכן.
אך הקושיא, כמדו' שאין לה על מה שתסמוך.
לשון הפסוק כי תבאו משמע שזמן ביאתם לארץ הוא הזמן לקבל את המטמוניות ולא אחרי כן
מזמן שתבאו לארץ, ולא קודם לכן.
לדבריכם מה צריך למעט קודם שבאו לארץ והרי לא באו לארץ ומה יש צורך למעט את זה וממילא יש לקושיית ר''ח פלטיאל על מה לסמוך.
שהוא למד כפשט הפסוק כי תבאו מזמן שתבואו וכמו שכתבתי
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון