חידה חופשית - ראשית ואחרית - כתב חידה | אוצר החידות| דף 2 חידה חופשית - ראשית ואחרית - כתב חידה | אוצר החידות| דף 2
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
הודעה חבר 28 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 30 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
1,703
תודות
3,668
נקודות
485
מִי כְּהֶחָכָם וְיֵדַע מַדָּע,
לִפְתֹּר זֹאת יֵדַע בִּתְבוּנָה.
וּמִי הַנָּבוֹן וִיגַלֶּה פֵּשֶׁר,
קָדׇמֵיכוֹן רַבָּנָן אֶפְתַּח בְּעֶתֶר.

בְּרֵאשִׁיתוֹ זוּטָר יִפְצֶּה,
וְאֶמְצָעִיתוֹ לְטוֹב יִמָנֶה.
רֹאשׁוֹ בְּאֶמְצָעוֹ כְּמֶלֶךְ בִּגְּדוּד יְכַהֵן,

וְסוֹפוֹ יֹאמַר עַל הֵן לָאו וְעַל לָאו הֵן.

וְאַתֶּם חֲכָמִים פִּתְרוֹנוֹ גַּלוּ עַכְשָׁיו,
לְמַעַן יִתְבָּרֵר כִּי לֹא נִלְאֵיתִי לַשָּׁוְא.
וּפִתְרוֹנְכֶם יוּחַק עֲלֵי גִּלְיוֹנִי זֹאת הַבִּירָה,
אֲשֶׁר בִּשְׁמוֹ יִקָּרֵא פוֹרוּם אוֹצַר הַתּוֹרָה.

(החידה היא הקטע השני, ויש לפתור את כל השורות)​
 
דין בי"ד?

בתחילה הקטן מדבר
הכרעה ע"פ אחד היא רק לטובה
אב בי"ד יושב באמצע
ופסק בי"ד אפילו יאמרו על ימין שהוא שמאל וכו'
אכן!
רק שהשורה האחרונה עדיין צריכה ביאור - מהו על לאו הן ועל הן לאו ואיך זה קשור לסופו דוקא?
 
דין בי"ד?

בתחילה הקטן מדבר
הכרעה ע"פ אחד היא רק לטובה
אב בי"ד יושב באמצע
ופסק בי"ד אפילו יאמרו על ימין שהוא שמאל וכו'
אכן!
רק שהשורה האחרונה עדיין צריכה ביאור - מהו על לאו הן ועל הן לאו ואיך זה קשור לסופו דוקא?
נו, מדוע אינך גומר?
 
בְּרֵאשִׁיתוֹ זוּטָר יִפְצֶּה,
"ומפי השמועה למדו שאין מתחילין בדיני נפשות מן הגדול שמא יסמכו השאר על דעתו ולא יראו עצמן כדאין לחלוק עליו אלא יאמר כל אחד דבר הנראה לו בדעתו". (רמב"ם הלכות סנהדרין וכו', פרק י' הלכה ו')
וְאֶמְצָעִיתוֹ לְטוֹב יִמָנֶה.
"אחד עשר זכאי ואחד עשר חייב ואחד אומר איני יודע אפילו עשרים ושנים מזכין או מחייבין והאחד אומר איני יודע יוסיפו שנים" (שם פרק ט' הלכה ב')
היינו שאם המחייבים והמזכים הם שווים, ואחד אומר איני יודע (היינו שהוא באמצע) הוא נספר ביחד עם המזכים וצריך להוסיף שני דיינים שמחייבים.
והיינו אמצעיתו - שאינו בוחר צד, לטוב ימנה - נספר עם המזכים.
רֹאשׁוֹ בְּאֶמְצָעוֹ כְּמֶלֶךְ בִּגְּדוּד יְכַהֵן,
היו יושבים בסנהדרין כגורן עגולה, היינו שראש הדיינים היה יושב באמצע.
וְסוֹפוֹ יֹאמַר עַל הֵן לָאו וְעַל לָאו הֵן.
"הגיעו לשבעים ואחד שלשים וששה אומרים זכאי ושלשים וחמשה אומרים חייב הרי זה זכאי שלשים וששה אומרים חייב ושלשים וחמשה אומרים זכאי דנים אלו כנגד אלו עד שיראה אחד מהן דברי חבירו" (שם).

ובקיצור, התשובה היא סנהדרין.
 
ובקיצור, התשובה היא סנהדרין.
אכן, כבר כתב את זה הרב @רצון
ובכל זאת שורה זו איננה מדוייקת
"הגיעו לשבעים ואחד שלשים וששה אומרים זכאי ושלשים וחמשה אומרים חייב הרי זה זכאי שלשים וששה אומרים חייב ושלשים וחמשה אומרים זכאי דנים אלו כנגד אלו עד שיראה אחד מהן דברי חבירו" (שם).
 
אני רואה שלא יודעים, אז אשלים את התשובה לבד, השורה האחרונה
וְסוֹפוֹ יֹאמַר עַל הֵן לָאו וְעַל לָאו הֵן.
רומזת על הדין שאם כולם אחרו חייב פוטרים את הנידון,
אז אם 22 אמרו חייב, אז האחרון אם יאמר הן - הדין יהיה לאו, ואם יאמר לאו - הדין יהיה הן.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שו”ת ציץ אליעזר חלק ט”ז סי”ט. משמע לאסור אא"כ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון