- פותח האשכול
- #21
אך אם יום או יומים יעמד לא יקם כי כספו הוא"
ישנם אנשים שבאים להתפלל בבית הכנסת ביום הכפורים ובראש השנה, אך תפלתם נסבה על פרנסה, ורק על פרנסה. הם רוצים כסף, כסף וכסף. הם אינם מבקשים בתפלתם על רוחניות, לא 'בוער' להם במיוחד לבקש מחילה על העוונות, והמלכת ה' ממש לא מעניינת אותם. רק כסף.
תפלה שכזו – אומר "ילקוט הגרשני " – לא תענה, והדבר נרמז כאן בפסוק: "אם יום " – זה יום כפור, "או יומים" – אלו ב' ימים של ראש השנה, יעמוד בהם האדם בתפלה רק על כסף, אזי "לא יקם כי כספו הוא" – לא תתקבל תפלתו ולא תתקיים בקשתו, כי רק כסף בקש...
"ונקה המכה''
פירוש שיוצא מבית הסוהר, שהדין הוא שהמכה את חברו צריך להיות בבית הסוהר עד שהחולה יבריא, ואם החולה הבריא והתהלך בחוץ, אז צריך לשלם חמשה דברים נזק צער ריפוי שבת בושת, וזה הפירוש ונקה המכה. ושואלים בעלי המוסר הלא גרם לו ביטול תורה, ולמה כתוב ונקה המכה, ומתרצים שכאן מדובר "והתהלך בחוץ" שהנחבל מסתובב בחוץ ואינו לומד, ולא גרם לו ביטול תורה, שעל עוון ביטול תורה אין שום תשלומים.
"עין תחת עין"
בפסוק מוזכר ארבעה איברים ע'ין ש'ן י'ד ר'גל, שזה ר"ת "עשיר" אדם צריך להרגיש עשיר שיש לו איברים אלו שלמים שקיבל מהקב"ה, ולא יתלונן על מה שחסר לו אלא יודה תמיד על מה שיש לו.
וכי יכה איש את עין עבדו או את עין אמתו וגו
הקב"ה לפעמים עונה "תשובה שלילית" לבקשתנו.
בני אדם רגילים לתמוה, מדוע ברא הקב"ה בעלי מומים מסכנים, תינוקות וילדים רכים בשנים, שלדאבוננו הם עיוורים או נכים בצורה זו או אחרת. ואין אנו מבינים על מה ולמה עשה ה' להם ככה, כאשר עוד לא הספיקו להשכיל דרכם ולחטוא, וכבר נענשו במידה בני אדם רגילים לתמוה, מדוע ברא הקב"ה בעלי מומים מסכנים, תינוקות וילדים רכים בשנים, שלדאבוננו הם עיוורים או נכים בצורה זו או אחרת. ואין אנו מבינים על מה ולמה עשה ה' להם ככה, כאשר עוד לא הספיקו להשכיל דרכם ולחטוא, וכבר נענשו במידה מרובה כזאת. בספר "בן איש חי" – דרושים מבאר זיע"א, שהמשכילים יודעים כי עמקו מחשבות ה' וכסיל לא יבין את זאת: נשמות אלו פשוט "התחננו" לפני מלך מלכי המלכים, שיחמול עליהם ויוריד אותם לעולמנו פגומים באחד מהאיברים, כך הם יזכו לתקן את אשר פגמו בעבר, בגלגולים קודמים, ולא יעמדו שוב באותם הניסיונות הקשים אשר בעטיים נאלצו לרדת לעולם ולקבל בו את תיקונם וזיכוכם. על ידי נכותם יוסרו המכשולים והפגעים לקראת תיקונם השלם, והשלמת תפקידם בגלגול נשמתם. נמצא, אפוא, כי המציאות הזאת נראית תמוהה מדוע "נענשו" הללו, מסתירה את הנהגת השי"ת המרחם על כל מעשיו ועל כל ברואיו, ואשר נענה לעתירתם והוריד אותם כרצונם ומשאלתם, כשאינם שלמים באיבריהם ובחושיהם. נשמתם שמחה על כי לא ישובו לכיסלם, ואכן יצליחו להשלים את תיקונם.
מרובה כזאת.
בספר "בן איש חי" – דרושים מבאר זיע"א, שהמשכילים יודעים כי עמקו מחשבות ה' וכסיל לא יבין את זאת: נשמות אלו פשוט "התחננו" לפני מלך מלכי המלכים, שיחמול עליהם ויוריד אותם לעולמנו פגומים באחד מהאיברים, כך הם יזכו לתקן את אשר פגמו בעבר, בגלגולים קודמים, ולא יעמדו שוב באותם הניסיונות הקשים אשר בעטיים נאלצו לרדת לעולם ולקבל בו את תיקונם וזיכוכם. על ידי נכותם יוסרו המכשולים והפגעים לקראת תיקונם השלם, והשלמת תפקידם בגלגול נשמתם. נמצא, אפוא, כי המציאות הזאת נראית תמוהה מדוע "נענשו" הללו, מסתירה את הנהגת השי"ת המרחם על כל מעשיו ועל כל ברואיו, ואשר נענה לעתירתם והוריד אותם כרצונם ומשאלתם, כשאינם שלמים באיבריהם ובחושיהם. נשמתם שמחה על כי לא ישובו לכיסלם, ואכן יצליחו להשלים את תיקונם.
לדרכנו, יש לרמז את הדבר בפסוק שלפנינו: "וכי יכה איש" – הוא הקב"ה שנקרא איש, כדכתיב "ה' איש מלחמה", "את עין עבדו או את עין אמתו" הם עבדיו יצירי כפיו, ברואי העולם – אל נא תתמה אחר מידותיו ותהרהר בליבך מתוך תימהון על ה' הרחום: מדוע עשה ככה "ושחתה" לברוא אותם בעלי מום, אלא עליך להאמין נחרצות אשר "לחופשי ישלחנו" – לא בא הנברא הזה לסבול עלי אדמות, אלא לצאת "חופשי" מעצת היצר המסית והמדיח. ולזה ירמוז גם המשך הפסוק: "ואם שן עבדו או שן אמתו יפיל" – אם אתה רואה "שן" שנופלת, הרומז ל"שנים שנופלות", היינו אנשים צעירים המסתלקים מן העולם ללא עת, ואינך מבין מדוע, דע כי אף זה בכדי ש"לחופשי ישלחנו", לטובתם הדבר נעשה, ככל האמור לעיל. עלינו להבין, שלא כולם צריכים לרדת בתחנה האחרונה באוטובוס... יש אנשים שהתחנה שלהם היא התחנה השנייה או השלישית והם אינם צריכים לרדת בתחנה האחרונה למרות שהאוטובוס מגיע לשם.
לא אחת אנו מתרעמים: ריבונו-של-עולם! למה בחור זה נקטף צעיר לימים?! מדוע חייל זה נקטף על ידי רימון?! איך אפשר להבין שבחור ישיבה, עילוי, נדרס למוות בדרכו לתפילה ועוד בכותל?! התשובה לכל התמיהות הללו היא, שכך רוצה הבורא והם – המתים והנהרגים – עשו תיקונם בעולם הזה. אומנם קשה לנו להבין את דרכי ה' כי נסתרות הן, גבהו מחשבותיו ממחשבותינו, אך עלינו להאמין שאין אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא! גם כאשר מתפללים ומתפללים על החולה שיבריא ולא נענים ח"ו, גם אז זהו רצון הבורא ומכסת התפילות גם היא עולה לזכות נשמתו של הנפטר.
ונתן פדיון נפשו ככל אשר יושת עליו(כא, ל) (אמרות חכמה)
שאלו פעם להרה"ק ר' אורי מסטרליסק, למה האדמורי"ם בני זמנינו דורשים פדיון נפש גבוה מאוד, בניגוד להאדמורי"ם שהסתפקו במועט, ענה להם, הלא ידוע לכם כי תמיד פרחים טבעיים זולים יותר מאשר מלאכותיים, האדמורי"ם הקדמונים טבעיים היו והסתפקו במועט, ואילו היום האדמורי"ם מלאכותיים הם וזה עולה יותר.
"וכי יפתח איש בור" (כא, לג)
מסופר על הסבא מסלבודק אשר ראה פעם את אחד מבחורי ישיבת סלבודקא, שהתכופף להרים פיסת נייר על הרצפה בישיבה, בחשבו כי מדובר ב"שמות" (פסוקים וקטעי קודש) הטעונים גניזה. אולם, משנוכח לדעת שפיסת הנייר הכילה דבר חולין השליכה שוב לארץ. הבחין הסבא מסלבודקא בהתנהגותו של הבחור, קראו אליו והוכיחו "איך אתה מעז לעשות כך והלא אתה מזיק ברשות הרבים וכורה בור להכשיל בני אדם?" תמה הבחור, "וכי מה זה שייך לכריית בור ברשות הרבים?" הסביר לו הסבא: "בור", אין זה דווקא אם אתה עושה מכשול ותקלה שחברך עלול להיהרג או להינזק, גם אם אתה מאלץ מישהו להתכופף ולהרים את הנייר הזה הנך מזיק שהרי בכך אתה מבטל אותו מדרכו ומלימודו ואתה מתחייב על כך משום "בור".
נמצאנו למדים מהמעשה הנ"ל, עד כמה צריך אדם להיזהר מאד לבל יגרום נזק וצער לחברו, שכשם שהוא לא רוצה שיגרמו לו נזק וצער, כך גם צריך להיזהר לגבי הזולת. "וכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים".
כל אלמנה ויתום לא תענון (כב,א)
בביתו של הגאון רבי צבי ברוידא התגוררה נערה יתומה ענייה שסייעה בעבודות הבית הקלות וקבלה בשכרה מעט מעות ומקום לדור בו. פעם אירע שכמה תכשיטים וחפצי ערך נגנבו מהבית, וחשדה של הרבנית נפל על העוזרת. מן הסתם חשבה לעצמה הרבנית נטלה היא את הדברים יקרי הערך, כי מי עוד מלבדה יודע היכן הם מוטמנים?...
נגשה הרבנית אל בעלה ושאלה אותו האם יכולה היא להזמין את הנערה לדין תורה. השיב לה בעלה בחיוב.
בהגיעה יום המיועד התכוננה הרבנית לצאת אל בית הדין והנה היא מבחינה בבעלה, כשאף הוא לובש את כובעו ומעילו. לאן פניך מועדות? שאלה הרבנית. לבית הדין השיב הרב. אין כל צורך שתטרח אמרה הרבנית אדע לבדי מה לטעון בבית הדין. אינני מתכונן לעזור לך בטענותיך השיב הרב אני הולך לבית הדין כדי לסייע בטענות של היתומה הענייה העובדת בביתנו, שהרי אין לה כל קרוב או גואל ומי יטען עבורה?!... כאשר ראתה הרבנית כי כך הם פני הדברים ביטלה את דין התורה.
לאחר כמה ימים נתפס אדם שגנב חפצי ערך בכמה מבתי העיר ובבית ונמצאו גם התכשיטים וחפצי ערך שנגנבו מבית הרב.
ישנם אנשים שבאים להתפלל בבית הכנסת ביום הכפורים ובראש השנה, אך תפלתם נסבה על פרנסה, ורק על פרנסה. הם רוצים כסף, כסף וכסף. הם אינם מבקשים בתפלתם על רוחניות, לא 'בוער' להם במיוחד לבקש מחילה על העוונות, והמלכת ה' ממש לא מעניינת אותם. רק כסף.
תפלה שכזו – אומר "ילקוט הגרשני " – לא תענה, והדבר נרמז כאן בפסוק: "אם יום " – זה יום כפור, "או יומים" – אלו ב' ימים של ראש השנה, יעמוד בהם האדם בתפלה רק על כסף, אזי "לא יקם כי כספו הוא" – לא תתקבל תפלתו ולא תתקיים בקשתו, כי רק כסף בקש...
"ונקה המכה''
פירוש שיוצא מבית הסוהר, שהדין הוא שהמכה את חברו צריך להיות בבית הסוהר עד שהחולה יבריא, ואם החולה הבריא והתהלך בחוץ, אז צריך לשלם חמשה דברים נזק צער ריפוי שבת בושת, וזה הפירוש ונקה המכה. ושואלים בעלי המוסר הלא גרם לו ביטול תורה, ולמה כתוב ונקה המכה, ומתרצים שכאן מדובר "והתהלך בחוץ" שהנחבל מסתובב בחוץ ואינו לומד, ולא גרם לו ביטול תורה, שעל עוון ביטול תורה אין שום תשלומים.
"עין תחת עין"
בפסוק מוזכר ארבעה איברים ע'ין ש'ן י'ד ר'גל, שזה ר"ת "עשיר" אדם צריך להרגיש עשיר שיש לו איברים אלו שלמים שקיבל מהקב"ה, ולא יתלונן על מה שחסר לו אלא יודה תמיד על מה שיש לו.
וכי יכה איש את עין עבדו או את עין אמתו וגו
הקב"ה לפעמים עונה "תשובה שלילית" לבקשתנו.
בני אדם רגילים לתמוה, מדוע ברא הקב"ה בעלי מומים מסכנים, תינוקות וילדים רכים בשנים, שלדאבוננו הם עיוורים או נכים בצורה זו או אחרת. ואין אנו מבינים על מה ולמה עשה ה' להם ככה, כאשר עוד לא הספיקו להשכיל דרכם ולחטוא, וכבר נענשו במידה בני אדם רגילים לתמוה, מדוע ברא הקב"ה בעלי מומים מסכנים, תינוקות וילדים רכים בשנים, שלדאבוננו הם עיוורים או נכים בצורה זו או אחרת. ואין אנו מבינים על מה ולמה עשה ה' להם ככה, כאשר עוד לא הספיקו להשכיל דרכם ולחטוא, וכבר נענשו במידה מרובה כזאת. בספר "בן איש חי" – דרושים מבאר זיע"א, שהמשכילים יודעים כי עמקו מחשבות ה' וכסיל לא יבין את זאת: נשמות אלו פשוט "התחננו" לפני מלך מלכי המלכים, שיחמול עליהם ויוריד אותם לעולמנו פגומים באחד מהאיברים, כך הם יזכו לתקן את אשר פגמו בעבר, בגלגולים קודמים, ולא יעמדו שוב באותם הניסיונות הקשים אשר בעטיים נאלצו לרדת לעולם ולקבל בו את תיקונם וזיכוכם. על ידי נכותם יוסרו המכשולים והפגעים לקראת תיקונם השלם, והשלמת תפקידם בגלגול נשמתם. נמצא, אפוא, כי המציאות הזאת נראית תמוהה מדוע "נענשו" הללו, מסתירה את הנהגת השי"ת המרחם על כל מעשיו ועל כל ברואיו, ואשר נענה לעתירתם והוריד אותם כרצונם ומשאלתם, כשאינם שלמים באיבריהם ובחושיהם. נשמתם שמחה על כי לא ישובו לכיסלם, ואכן יצליחו להשלים את תיקונם.
מרובה כזאת.
בספר "בן איש חי" – דרושים מבאר זיע"א, שהמשכילים יודעים כי עמקו מחשבות ה' וכסיל לא יבין את זאת: נשמות אלו פשוט "התחננו" לפני מלך מלכי המלכים, שיחמול עליהם ויוריד אותם לעולמנו פגומים באחד מהאיברים, כך הם יזכו לתקן את אשר פגמו בעבר, בגלגולים קודמים, ולא יעמדו שוב באותם הניסיונות הקשים אשר בעטיים נאלצו לרדת לעולם ולקבל בו את תיקונם וזיכוכם. על ידי נכותם יוסרו המכשולים והפגעים לקראת תיקונם השלם, והשלמת תפקידם בגלגול נשמתם. נמצא, אפוא, כי המציאות הזאת נראית תמוהה מדוע "נענשו" הללו, מסתירה את הנהגת השי"ת המרחם על כל מעשיו ועל כל ברואיו, ואשר נענה לעתירתם והוריד אותם כרצונם ומשאלתם, כשאינם שלמים באיבריהם ובחושיהם. נשמתם שמחה על כי לא ישובו לכיסלם, ואכן יצליחו להשלים את תיקונם.
לדרכנו, יש לרמז את הדבר בפסוק שלפנינו: "וכי יכה איש" – הוא הקב"ה שנקרא איש, כדכתיב "ה' איש מלחמה", "את עין עבדו או את עין אמתו" הם עבדיו יצירי כפיו, ברואי העולם – אל נא תתמה אחר מידותיו ותהרהר בליבך מתוך תימהון על ה' הרחום: מדוע עשה ככה "ושחתה" לברוא אותם בעלי מום, אלא עליך להאמין נחרצות אשר "לחופשי ישלחנו" – לא בא הנברא הזה לסבול עלי אדמות, אלא לצאת "חופשי" מעצת היצר המסית והמדיח. ולזה ירמוז גם המשך הפסוק: "ואם שן עבדו או שן אמתו יפיל" – אם אתה רואה "שן" שנופלת, הרומז ל"שנים שנופלות", היינו אנשים צעירים המסתלקים מן העולם ללא עת, ואינך מבין מדוע, דע כי אף זה בכדי ש"לחופשי ישלחנו", לטובתם הדבר נעשה, ככל האמור לעיל. עלינו להבין, שלא כולם צריכים לרדת בתחנה האחרונה באוטובוס... יש אנשים שהתחנה שלהם היא התחנה השנייה או השלישית והם אינם צריכים לרדת בתחנה האחרונה למרות שהאוטובוס מגיע לשם.
לא אחת אנו מתרעמים: ריבונו-של-עולם! למה בחור זה נקטף צעיר לימים?! מדוע חייל זה נקטף על ידי רימון?! איך אפשר להבין שבחור ישיבה, עילוי, נדרס למוות בדרכו לתפילה ועוד בכותל?! התשובה לכל התמיהות הללו היא, שכך רוצה הבורא והם – המתים והנהרגים – עשו תיקונם בעולם הזה. אומנם קשה לנו להבין את דרכי ה' כי נסתרות הן, גבהו מחשבותיו ממחשבותינו, אך עלינו להאמין שאין אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא! גם כאשר מתפללים ומתפללים על החולה שיבריא ולא נענים ח"ו, גם אז זהו רצון הבורא ומכסת התפילות גם היא עולה לזכות נשמתו של הנפטר.
ונתן פדיון נפשו ככל אשר יושת עליו(כא, ל) (אמרות חכמה)
שאלו פעם להרה"ק ר' אורי מסטרליסק, למה האדמורי"ם בני זמנינו דורשים פדיון נפש גבוה מאוד, בניגוד להאדמורי"ם שהסתפקו במועט, ענה להם, הלא ידוע לכם כי תמיד פרחים טבעיים זולים יותר מאשר מלאכותיים, האדמורי"ם הקדמונים טבעיים היו והסתפקו במועט, ואילו היום האדמורי"ם מלאכותיים הם וזה עולה יותר.
"וכי יפתח איש בור" (כא, לג)
מסופר על הסבא מסלבודק אשר ראה פעם את אחד מבחורי ישיבת סלבודקא, שהתכופף להרים פיסת נייר על הרצפה בישיבה, בחשבו כי מדובר ב"שמות" (פסוקים וקטעי קודש) הטעונים גניזה. אולם, משנוכח לדעת שפיסת הנייר הכילה דבר חולין השליכה שוב לארץ. הבחין הסבא מסלבודקא בהתנהגותו של הבחור, קראו אליו והוכיחו "איך אתה מעז לעשות כך והלא אתה מזיק ברשות הרבים וכורה בור להכשיל בני אדם?" תמה הבחור, "וכי מה זה שייך לכריית בור ברשות הרבים?" הסביר לו הסבא: "בור", אין זה דווקא אם אתה עושה מכשול ותקלה שחברך עלול להיהרג או להינזק, גם אם אתה מאלץ מישהו להתכופף ולהרים את הנייר הזה הנך מזיק שהרי בכך אתה מבטל אותו מדרכו ומלימודו ואתה מתחייב על כך משום "בור".
נמצאנו למדים מהמעשה הנ"ל, עד כמה צריך אדם להיזהר מאד לבל יגרום נזק וצער לחברו, שכשם שהוא לא רוצה שיגרמו לו נזק וצער, כך גם צריך להיזהר לגבי הזולת. "וכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים".
כל אלמנה ויתום לא תענון (כב,א)
בביתו של הגאון רבי צבי ברוידא התגוררה נערה יתומה ענייה שסייעה בעבודות הבית הקלות וקבלה בשכרה מעט מעות ומקום לדור בו. פעם אירע שכמה תכשיטים וחפצי ערך נגנבו מהבית, וחשדה של הרבנית נפל על העוזרת. מן הסתם חשבה לעצמה הרבנית נטלה היא את הדברים יקרי הערך, כי מי עוד מלבדה יודע היכן הם מוטמנים?...
נגשה הרבנית אל בעלה ושאלה אותו האם יכולה היא להזמין את הנערה לדין תורה. השיב לה בעלה בחיוב.
בהגיעה יום המיועד התכוננה הרבנית לצאת אל בית הדין והנה היא מבחינה בבעלה, כשאף הוא לובש את כובעו ומעילו. לאן פניך מועדות? שאלה הרבנית. לבית הדין השיב הרב. אין כל צורך שתטרח אמרה הרבנית אדע לבדי מה לטעון בבית הדין. אינני מתכונן לעזור לך בטענותיך השיב הרב אני הולך לבית הדין כדי לסייע בטענות של היתומה הענייה העובדת בביתנו, שהרי אין לה כל קרוב או גואל ומי יטען עבורה?!... כאשר ראתה הרבנית כי כך הם פני הדברים ביטלה את דין התורה.
לאחר כמה ימים נתפס אדם שגנב חפצי ערך בכמה מבתי העיר ובבית ונמצאו גם התכשיטים וחפצי ערך שנגנבו מבית הרב.