- הודעות
- 1,065
- תודות
- 2,339
- נקודות
- 485
שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר
בפי' רבינו אפרים מבעלי התוס' שמן זית זך ר"ת בגי' מרדכי היהודי, וכתיב בן יאיר, בן שהאיר לישראל בתפלתו, בן יאיר ס"ת נר, בן שמעי בן קיש בגי' כתית. עכ"ל.
ובחומש היכל הברכה שמן זית זך כתית למאור להעלת בגי' שמע ישראל י"י אלקינו י"י אחד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.
יש שייכות בין הנ"ל, כי מרדכי הצדיק ניצח את המן הרשע על ידי קריאת שמע, כדאי' במדרש רבה (אמור סוף פרשה כ"ח; בית ישראל פורים תש"י ד"ה שושנת) מרדכי בקריאת שמע היה עוסק ולא הפסיק כשבא המן אצלו, שנאמר למען יזמרך כבוד ולא ידום. יזמרך כבוד מרמז על ברוך שם כבוד. וגם המן ידע שכוחו של מרדכי כנגדו הוא על ידי קריאת שמע, ולכן חשב בדעתו שבזמן קריאת שמע יתלה את מרדכי, כדאי' בילקוט (רמז תתרנ"ז בפסוק ותאמר לו זרש), וביאר במדרש תלפיות (ענף אחשורוש) שהיה בדעתו לתלותו לפני שיספיק לקרוא ק"ש כדי שלא ינצל בזכות ק"ש. וכן ביאר ביערות דבש (ח"א דרוש יז) שרצה המן שיבטלו מקריאת שמע כי כשישראל קורין ק"ש בכוונה בית עשו נעשה לקש.
ונראה שהטעות של המן היתה שלא ידע שמרדכי לא מסיח דעתו מק"ש אפילו שעה אחת, על דרך שאמר רבן גמליאל לתלמידיו (ברכות פ"ב מ"ה) איני שומע לכם לבטל ממני מלכות שמים אפילו שעה אחת, וממילא כח הק"ש מלווה אותו בכל שעה ולא יוכל לנצחו.
בפי' רבינו אפרים מבעלי התוס' שמן זית זך ר"ת בגי' מרדכי היהודי, וכתיב בן יאיר, בן שהאיר לישראל בתפלתו, בן יאיר ס"ת נר, בן שמעי בן קיש בגי' כתית. עכ"ל.
ובחומש היכל הברכה שמן זית זך כתית למאור להעלת בגי' שמע ישראל י"י אלקינו י"י אחד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.
יש שייכות בין הנ"ל, כי מרדכי הצדיק ניצח את המן הרשע על ידי קריאת שמע, כדאי' במדרש רבה (אמור סוף פרשה כ"ח; בית ישראל פורים תש"י ד"ה שושנת) מרדכי בקריאת שמע היה עוסק ולא הפסיק כשבא המן אצלו, שנאמר למען יזמרך כבוד ולא ידום. יזמרך כבוד מרמז על ברוך שם כבוד. וגם המן ידע שכוחו של מרדכי כנגדו הוא על ידי קריאת שמע, ולכן חשב בדעתו שבזמן קריאת שמע יתלה את מרדכי, כדאי' בילקוט (רמז תתרנ"ז בפסוק ותאמר לו זרש), וביאר במדרש תלפיות (ענף אחשורוש) שהיה בדעתו לתלותו לפני שיספיק לקרוא ק"ש כדי שלא ינצל בזכות ק"ש. וכן ביאר ביערות דבש (ח"א דרוש יז) שרצה המן שיבטלו מקריאת שמע כי כשישראל קורין ק"ש בכוונה בית עשו נעשה לקש.
ונראה שהטעות של המן היתה שלא ידע שמרדכי לא מסיח דעתו מק"ש אפילו שעה אחת, על דרך שאמר רבן גמליאל לתלמידיו (ברכות פ"ב מ"ה) איני שומע לכם לבטל ממני מלכות שמים אפילו שעה אחת, וממילא כח הק"ש מלווה אותו בכל שעה ולא יוכל לנצחו.