פסח, חודש ניסן - פרפראות ופירושים בהגדה של פסח - האשכול המרכזי | ענייני דיומא פסח, חודש ניסן - פרפראות ופירושים בהגדה של פסח - האשכול המרכזי | ענייני דיומא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

ימה של תורה

משתמש חדש
gem
הודעות
12
תודות
32
נקודות
13
רשע מה הוא אומר וכו' .

מסביר בספר ''נתיבות שלום'' :
לא מדבר כאן ברשע אפיקורוס וכי על בן כזה יש בכלל ענין לשמע מה הוא אומר? אלא על רשע שהרשיע מתוך שנתגבר עליו יצרו והפילו פעמים רבות ואינו יכול להחלץ ממנו ועל כן מתיאש ואומר מה העבודה הזאת לכם ולא לו אתם שזכיתם לשמירה עליונה מיצר הרע ראויים הנכם לעבודת ה' אבל אני שמלא כשלונות מיצרי הרע הבוער בי איך יכול אני לעבד את ה'. ואליו התשובה אלו היה שם לא היה נגאל, פרוש, גם אנו שקועים היינו במצרים במ''ט שערי טומאה, ורק מכח שהתחזקנו ולא התיאשנו מגאלת הנפש עם גאלת הגוף הגענו עד כה, ואלו היה שם לא היה נגאל מחמת עצם היאוש הזה שבו.

עוד יש לומר, כאמור, דלא ברשיעי עסקינן שלא מאמינים בה' חס ושלום , אלא שאינו מאמין בכח הטמיר ונעלם בשרש נשמות בני ישראל,אשר גם בעת ששקועים במ''ט שערי טמאה לא דעך ניצוץ אלק ממעל שבקרבם , ונר אלהים טרם כבה. ועל זה הקהה את שניו שכפר בעקר, כי זה מעקרי האמונה שיהודי מחיב להאמין כי הקדוש ברוך הוא בחר בנו מכל עם, ושוכן אתם אפלו בתוך טמאותם.ואלו היה שם לא היה נגאל, כי רק בכח האמונה הזאת נגאלו אבותינו ממצרים, ורק בכח האמונה הזאת עתידין להגאל. וכנגד האמונה הזאת הסתפק משה ואמר הן בני ישראל לא יאמינו לי, אם כי ידע כי בני ישראל מאמינים בני מאמינים בהקדוש ברוך הוא, אך חשב שלא יאמינו בכחות הטמונים בהם שעל אף היותם במצב כזה שקועים במ''ט שערי טמאה ראויים לגלוי אהבה מאת הקדוש ברוך הוא.
 
רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר מִנַּיִן וכו' רַבִּי אֱלִיעֶזֲר אוֹמֵר מִנַּיִן וכו' רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר מִנַּיִן וכו'.

מִנַּיִן מרמז למנין ומספר גימטריא של התנאים, שהוא כמנין שמות הקדושים, כמו שכתב ר"ש מאשטרפולא במכתב הידוע שלו.
 
עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה טוֹבָה כְּפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ שֶׁהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְעָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים וְעָשָׂה בֵאלֹהֵיהֶם וְהָרַג אֶת בְּכוֹרֵיהֶם וכו'.

לכאורה לפי הסדר קודם הרג את בכוריהם ואח"כ הוציאנו ממצרים, אמנם לפי התרגום יונתן בפרשת יתרו מובן שקודם יצאו ממצרים ע"י ענני כבוד לשחוט את קרבן הפסח בארץ ישראל.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בעקבות חידתו של הרב @נדיב לב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון