עצות לניהול מוצלח ומרומם של שלחן הסדר | חינוך הבנים| דף 2 עצות לניהול מוצלח ומרומם של שלחן הסדר | חינוך הבנים| דף 2
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
מהיכן המנהג שליל הסדר נועד עבור הילדים, בתורה כתוב והגדת לבנך, בכל הגילאים.
זה לשונו, ומאד חביבה מצות הסדר דלא אשכחן דהקפידה תורה על תינוקות יותר מבלילה זו דכתיב 'והגדת לבנך', אף על גב דכתיב גם בהקהל את הנשים והטף (דברים לא, יב) הא פריך התם טף על מה הן באין ליתן שכר טוב למביאיהן
 
עצת זהב
בשנים האחרונות, לאחר הקידוש, אנו עושים עצירה, מכינים לכולם קפה, מביאים שוקולד, עוגיות אגוזים וכד', אגוזים, ומתחילים את הסדר רגועים ביותר בלי שהבטן תציק לאחר שעות ארוכות של הלחץ של ערב פסח
פשוט עולם אחר לחלוטין, הסדר ממשיך להתנהל ברוגע גמור
מעניין אם הקאו"י שלו הכיל גם חלב,
כי ראיתי נדון בזה עפ"י הזוה"ק שלא לאכול בסעודתא חדא חלבי ובשרי,
אם גם משעת הקידוש זה נקרא סעודתא חדא.
 
זה לשונו, ומאד חביבה מצות הסדר דלא אשכחן דהקפידה תורה על תינוקות יותר מבלילה זו דכתיב 'והגדת לבנך', אף על גב דכתיב גם בהקהל את הנשים והטף (דברים לא, יב) הא פריך התם טף על מה הן באין ליתן שכר טוב למביאיהן
אין ראיה דאפשר דלמד דוהגדת לבנך הוא גם לקטנים וע"כ יש חביבות גדולה אבל לא רק לקטנים
 
כמה מחשבות לאחר הסדר:

יש לי שני בנים - האחד בן שלש וחצי והשני בן שנה וחצי. לדעתי אין שום סיבה להשאיר את הצעיר ער לליל הסדר - הרדמתי אותו לפני הסדר.

לגבי הגדול - הוא ישב ליד השולחן והקשיב מתחילת הסדר עד מגיד. במגיד אמרתי הא לחמא עניא, עבדים היינו ודילגתי עד מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו.

הבן ישב והקשיב עד נקודה זו.

לאחר מכן הוא כבר לא היה מסוגל ולכן הושבתי אותו על הרצפה עם כמה משחקים עד עשר המכות וכל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח.

א) לדעתי הדילוג שעשיתי הוא הכרחי: הקטעים של 'עבדים היינו' ו'מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו' הם מדינא דגמרא. והם גם משהו שמאוד קל לילד להבין. יכול מראש חודש, וכנגד ארבע בנים הם קטעים קשים להבנה לילד - ואינם מדינא דגמרא. לולי דילגתי על קטעים אלו - הבן כבר היה מאבד עניין הרבה לפני שהגעתי ל'מתחילה עובדי עבודה זרה'

ב) הבן איבד עניין כאשר הגעתי לדרוש את הארבע פסוקים. וזה לא פלא. קטעים אלו די 'יבשים' וקשה להסבירם באופן שמעניין ילד.

אסיים בשאלה: באמת למה תיקנו חז"ל לספר את סיפור יציאת מצרים דרך דרשות על ארבע פסוקים - כאשר התוצאה היא משהו יבש שקשה לתאם לילדים בגיל הרך? לא היה עדיף לעשות תקציר של פרשות שמות וארא בא בשלח?
 

הודעות מומלצות

האחד כיהן ברמה
אחיו בגבעה
והאחות בדרום נתיבה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון