ספר קול התור | פורום אוצר התורה ספר קול התור | פורום אוצר התורה

ספר קול התור

מאן דהו

משתמש ותיק
הודעות
459
תודות
1,316
נקודות
101
עדות רבי יצחק שלמה זילברמן על ספר קול התור והמפקפקים עליו..


ושומה עלינו לדעת את הדברים שעיקריהם ותמציתם הלא המה כתובים בספר "קול התור".
לא מבעיא מי שיש לו תפקיד בענייני הנהגת הציבור שבוודאי צריך להיות מומחה בפרטים, אלא כל אחד ואחד וביותר תלמידי חכמים. ולא להירתע לפעמים מעומק המושג ומה שלא מבינים ימשיכו הלאה.

שכן חובתנו לדעת היכן אנו עומדים למען נלך בזקיפות ראש והסתמכות מוחלטת על ישועת ה' המובילה אותנו. להתעודד ולעודד את כל הצריך עידוד, שאין אנו נמצאים כאן במקרה אלא זהו מהלך אלוקי כביר ונורא שהקב"ה מוליך אותנו יד ביד מושיע אותנו בכל עת ועוד יראנו ישועות גדולות.

וכל המפקפק בנאמנות הדברים, מגלה על צרות ההיגיון שבו, בלשון המעטה. ואדרבה יאמר מי חיבר ספר שכזה שתוכנו מדבר בעד עצמו שנאמרו מפי אדם גבוה מעל גבוה גאון ובקי עצום בהבנת וידיעת כל דברי הזוהר והאר"י. וכי רשעי ישראל יכלו לחבר זאת? ולומר שמחברו מצד אחד אמנם ענק התורה ומאידך משקר הוא כ"כ בשם אלוקי ישראל בלא
מצפון כל דהוא, הרי זה מופרך לחלוטין ומשולל כל הגיון. א"כ אפשרות של פקפוק בדברים איננה אפשרית בשום אופן ולא באה בחשבון כלל ועיקר.
ומה גם שבידנו עדויות מזקני ת"ח שבירושלים מדור העבר שכן קיבלו מאבותיהם והאומר כי חלילה כזבנים הם הרי הוא מבזה ת"ח שעוונו כבד מנשוא.

וכמו"כ ענייני הספר זהים לנאמר בפזמונים של רבי יושע ריבלין – בונה השכונות, שכתבם בשנת תרט"ז עת היו בני תלמידי הגר"א עודם בחיים, ואילו היה כותב שקרים שכאלו בשם הגר"א כולם היו צועקים חמס ומכחישים זאת נמרצות.

ואף רבי יושע ריבלין עצמו ידוע היה לכל כאיש צדיק תמים וחכם ובעל מעלות עצומות, וכי חשוד הוא לשקר ולהכשיל כך את ישראל בשם הגר"א, הלא לומר כך זהו שקר או טיפשות או רשעות, או שלשתם יחדיו.
ובוודאי שכל היודע את קורות דברי הימים של עליית תלמידי הגר"א ואופן התיישבותם בארץ, מבין כי לא על חינם עשו צעד כה חריג ונועז, להניח את ביתם ונחלתם ולהשליך חייהם מנגד, להכניס עצמם בסכנות ממשיות ולא להירתע לאורך כל השנים שהקיזו דמם לייסד היישוב תוך שמחרפים נפשם ונפש עולליהם. א"כ עצם השליחות וכל פועלם היא ההוכחה הנחרצת לאמיתות הדברים.
 
ספר קול התור מאת הרב נח גוטמן

הספר "קול התור" הוא אחד הספרים התורניים הפחות שגרתיים. זהו ספר שמאחוריו עומד סיפור מסתורי שמכיל את כל המרכיבים הדרושים כדי להפוך סיפור למשהו מרתק. הפולמוס אודותיו ממשיך להתנהל מאד היום הראשון שבו יצא לאויר העולם. יש הרואים בו ספר דמיוני שנכתב על ידי אנשים תמהוניים, ואילו אנשים אחרים רואים בו את אחד הספרים החשובים ביותר שייצאו בדורות האחרונים. ספר שמגלם בתוכו תפיסת עולם מהפכנית על תפקידו של עם ישראל בדורות אלו.

אחרי שהקדמנו את המאוחר, נתחיל לסקור את הדברים מנקודת מבטי, כאדם שקצת ריחרח את הנושא בצורה שטחית למדי. הדברים שיובאו להלן הם פרי השערותי בלבד, ואינני מתיימר לראות בהם את האמת האבסולוטית בסוגיא מסתורית זו. כמובן שמדובר בסקירה חובבנית מאד, ואל לאיש לצפות לראות בשירבוט זה תחליף לעבודת מחקר רצינית ואחראית.

העליות המאורגנות לארץ ישראל על ידי יהודים בעידן הטרום ציוני, נחלקו בעיקר לשלושה עליות מרכזיות, מלבד קבוצות נוספות רבות שעלו פה ושם לארץ ישראל, ומלבד אנשים בודדים שעשו את דרכם בטפטוף איטי במשך מאות שנים. הישוב היהודי בארץ הלך והתפתח, בתחילה באיטיות ולבסוף בתנופה אדירה, כש"בדיוק" אז החלו פעמי הציונות לפעום על אדמת אירופה.

העליה הגדולה הראשונה לארץ ישראל הייתה עלייתם של גולי ספרד שהקימו את התשתית הראשונית לישוב היהודי בארץ ישראל. קרוב לשלוש מאות שנה לאחר מכן החלה עליית תלמידי הבעש"ט, ולאחר כמה עשרות שנים החלה עליית תלמידי הגר"א.

בניגוד לשני גלי העליות הקודמים שהגיעו לארץ פשוט כדי לחיות בארץ האבות ולנהל חיי תורה ומצוות על אדמת הקודש, הרי שעליית תלמידי הגר"א נשאה בחובה אופי שונה. לתלמידי הגר"א היו תכניות שאפתניות לשינוים מרחיקי לכת. מיד עם בואם לארץ, אחרי כמה עשרות שנים של טלטלות ואירועי דמים שבהם החזיקו העולים מעמד אך בקושי, מיד אחרי תום תקופת התלאות הראשונית החלו תלמידי הגר"א מהדור הראשון, השני והשלישי לשקוד על תוכניותיהם במרץ רב. הם פיתחו את הישוב היהודי בעיר העתיקה, הקימו מוסדות גדולים ושאפתניים מאד במושגי הימים ההם, כמו בניית בית כנסת החורבה הענק גם במושגים מודרניים, בית החולים ביקור חולים, בית דין ומוסדות הקהילה האשכנזית, מוסדות "עץ חיים", ועוד. ומעל הכל - הקמת השכונות היהודיות מחוץ לחומות העיר העתיקה. לאחר מכן החלו לרכוש קרקעות לצורך הקמת התיישבות יהודית חקלאית עניפה בכל רחבי הארץ, אלא שאז החלו לקפוץ על העגלה הדוהרת אורחים לא כל כך קרואים - התנועה הציונית החילונית. מכאן ואילך התמונה החלה להסתבך, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.

כמו כן, הקימו אותם אנשים את ארגון ה"גווארדיה" המפורסם, שהיה ארגון צבאי יהודי שפעל להגנה על הישוב היהודי.

אותם פעולות נעשו תוך מאמצים בלתי ניתפסים ונטילת סיכונים לא פשוטים. השלטון הטורקי באותה תקופה היה חשדני למדי ביחס לכל תזוזה מצד היהודים. הארץ כולה שרצה בכנופיות שודדים מסוכנות, והקמת שכנות חדשות מחוץ לחומות נראתה פעולת התאבדות.

מי היו האנשים שעמדו בחזית המערכה ונטלו על שכמם את העול הכבד והסיכונים הלא פשוטים הללו?

היו אלו אנשים רבים למדי, אך הבולטים והדומיננטים (ואולי הקולניים) שבהם היו אנשי משפחת ריבלין המפורסמת. (רובי ריבלין, מכירים?). הראשון למשפחת ריבלין היה ר' בנימין ריבלין, מתלמידי הגר"א בליטא. בנו, ר' הלל, היה מהעולים לארץ, אם כי אינו נזכר במסמכי הימים ההם כדמות מרכזית בעליית תלמידי הגר"א, בודאי לא כמו צאצאיו שתפסו מקום מרכזי כל כך בתולדות הישוב היהודי.

הרוצה ללמוד את קורות משפחת ריבלין יוכל לעשות זאת באתר שהוקם על ידי צאצאי המשפחה.

בני משפחת ריבלין לא עסקו אך ורק בפעולות מעשיות. הם הותירו אחריהם מספר ספרים העוסקים בתיאוריות המסתוריות שעמדו מאחורי פעולותיהם. אולם הספר המסתורי ביותר הוא ללא ספק הספר קול התור.

הספר "קול התור" שיצא לאור לפני ארבעים שנה, איננו הספר המקורי, אלא תקציר כל שהוא של הספר המקורי שהיה גדול ורחב בהרבה. כתבים אלו התגלגלו בידהם של בני משפחת ריבלין ועד היום הם אינם מרוכזים ביד אחת וחלקים מהם נאבדו ככל הנראה. על פי המסורת הריבלינית הספר קול התור נכתב על ידי ר' הלל משקלוב. ספר זה מציג את תלמידי הגר"א כאנשים שהיו משוכנעים לחלוטין שעל ידי עליית ארצה הם עומדים להביא את הגאולה השלימה. על פי תפיסה זו, הגאולה יכולה להתחיל בשלב ראשון כפעולות טבעיות רגילות, שאמורות להביא לבסוף לשלב השני והעיקרי של גאולה למעלה מדרך הטבע. הספר מורכב משני מרכיבים. המרכיב האחד, התופס את רובו של הספר, הם הפרקים העוסקים ברעיונות קבליים, בסודות ורמזים שונים. פרקים אחרים לעומת זאת עוסקים בפירוט מעשי של הפעולות הדרושות לפיתוח הישוב היהודי. פעולות אלו כוללות רעיונות נועזים כמו הקמת התיישבות חקלאית, הרחבת הישוב בירושלים, ועוד. אחת הנקודות המרכזיות בספר היא זו הרואה בגאון מוילנא את "משיח בן יוסף" שמתפקידו לשלוח את תלמידיו לארץ, לתחילת פעולות הגאולה הטבעיות משורשו של משיח בן יוסף, כהכנה לבואו של "משיח בן דוד" שאמור לגאול את עם ישראל בדרכים לא טבעיות.

עם הוצאתו של הספר התעורר אודותיו פולמוס גדול. היו תלמידי חכמים שראו בו זיוף גמור, ואילו אחרים כמו הרב זילברמן מהרובע טענו כי הם יכולים להישבע לפני הסנהדרין כי הספר אמיתי.

מה האמת?

לא ברור, אבל מסתבר שיש מידה רבה של צדק בשני הצדדים. הספר המודרני, זה שנמצא בידנו מכיל בתוכו מרכיבים בעייתיים ביותר. הספר הזה הוא ספר מעובד, שעבר בידים מפוקפקות למדי. קטעים מסויימים בספר מעידים בצורה ברורה על עריכה מאוחרת, כמו קטע מסוים שבו הכותב מתחיל להשתפך במילים נרגשות על חיילי צה"ל, מבלי להזכיר את השם "צה"ל", תוך שימוש בסגנון מודרני ברור, ועוד קטעים רבים מסוג זה.

מאידך גיסא, גם הטיעון שאין שום בסיס עובדתי מאחורי הספר לא נשמע טוב. ישנם עדויות רבות ומסורות רבות בקרב אנשי הישוב הישן שמשתלבות היטב עם הרעיונות הכתובים בספר. קשה לדמיין את בני משפחת ריבלין כאנשים מדומיינים ולא מציאותיים. כדי להרים מפעלי חיים ענקיים בתנאים איומים ונוראים, צריכים אנשים מאד פרקטיים ומציאותיים. כמו כן, העובדה שהם לא היו לבד אלא קבלו גיבוי רב מיתר תלמידי בגר"א, מוכיחה כי מאחורי עליית תלמידי הגר"א עמדה שיטה ומשנה סדורה.

ככל הנראה האמת נמצאת אי שם באמצע. הבסיס המרכזי של הספר הוא כנראה נכון, אולם במשך הדורות והידים הרבות שהוא עבר הרחק מעין השמש, כנראה שעברו עליו כל מיני דברים.

חשוב להדגיש אם זאת, שבספר כולו אין רמז לרעיון שמותר לשתף פעולה עם כופרים ואפיקורסים כמו הרצל ובן גוריון כדי לפתח את הישוב היהודי. רעיון זה שייך לבית מדרשו של הרב קוק וחסידיו, ואין לשייכו לכתבי קול התור.
 
התנגדות חריפה של הגאון רבי משה שטרנבוך לקול התור
שו"ת תשובות והנהגות כרך ד סימן שכח


ועל התנגדותו של הגאון הצדיק רבי ישראל אליהו וינטרוב לספר קול התור תמצא בספר התקופה בסערת אליהו מאמר ראשון
 
ראה עוד בספר "אחרית כראשית" להגאון הרב אריה שפירא שליט"א מראשי ישיבת "אדרת אליהו"
[במהדורתו הראשונה של הספר נכתב כי הגר"נ רוטמן שליט"א היה שותף לעריכת הספר, וכן הגר"מ וורמסר מרה"י הנ"ל. ]
שמביא הרבה מקורות מדברי הרמח"ל במאמר הגאולה ועוד, ומדברי הגר"א בכתביו האחרים בעיקר בנסתר,
שיש בהם רעיונות מקבילים למבואר בספר קול התור, [וכל זאת אף בלי איזכור יחיד של קול התור אפי' ברמז],
אמנם זה הרעיונות והמהלכים העיקריים ולא כל מיני פרטים ורמזים על תאריכים וכדו'. אך ניכר דברי אמת
 
חזור
חלק עליון