פורים - משלוח מנות - שלח מין אחד, והשליח הפרידו לשנים. | פורום אוצר התורה פורים - משלוח מנות - שלח מין אחד, והשליח הפרידו לשנים. | פורום אוצר התורה

פורים משלוח מנות - שלח מין אחד, והשליח הפרידו לשנים.

הכ"ד הקטן

משתמש רשום
הודעות
28
תודות
62
נקודות
13
יהודי שלח ע"י שליח משלוח מנות לחבירו - סלט,
שלדעת הרבה מהפוסקים הוא נחשב מין אחד.

בדרך התבונן השליח במשלוח ורואה הוא שיש רק מנה אחת במשלוח.
הוא הניח את המשלוח על אבן מזדמנת והפרידו לחלקים, את העגבניות שם בצד אחד, המלפפונים בצד שני, וכן הלאה.
וכך נוצר לו משלוח מנות של שני מינים ויותר.

והיו מהלומדים שטענו שאינו יוצא יד"ח כיון שמהשלח לא התכוין למצוה, אע"פ שלבסוף נעשתה המצוה.

ובדומה לזה מצינו בשו"ת חת"ס יו"ד ר"צ, שישראל שנתן לכהן כסף לפדות את בנו, וחשב שהכסף הוא פעולה בעלמא ולא נתינה.
אחר כן דרש מהכהן את כספו בחזרה, ענה לו הכהן שהכסף שייך לו מצד הפדיון, והנותן אומר שלא התכוין.
מחדש החת"ס, שהכסף נתון לכהן, כיון שדברים שבלב אינם דברים (ולכן מה שהישראל אומר שנתכוין לפעולה בעלמא - אינו נאמן)
אך הישראל לא יוצא יד"ח המצוה כיון שלא התכוין לפעולה של מצוה.
וה"נ כאן.

מה הרבנים אומרים זה דומה?
 
ג"א מצטרף, לכאורה הוא שלח אותו לקיים מצוה, ומה בכך שהוא לא ידע איך בדיוק מקיימים אותו. ולכאורה זה דומה למי שציווה לשליח לבנות מעקה, אף שאינו יודע מהו הלכות המעקה שעליו לבנות.
אלא שיש לדון כאן שאולי אמר לו לתת את זה כמו שהוא, והשליח מעל בשליחותו ושינה את הדבר, ויתכן שהמשלח אינו רוצה להביא לו את זה בדרך אחרת.
 
והיו מהלומדים שטענו שאינו יוצא יד"ח כיון שמהשלח לא התכוין למצוה, אע"פ שלבסוף נעשתה המצוה.
אפיו אם לא התכוון למצווה ודאי ייד"ח כיוון שהתכוון להרבות אחוה ורעות אטו מי שנתן צדקה לעני ולא חשב לשם מתנות לאביונים לא קיים מתנות לאבינוים?
 
ג"א מצטרף, לכאורה הוא שלח אותו לקיים מצוה, ומה בכך שהוא לא ידע איך בדיוק מקיימים אותו. ולכאורה זה דומה למי שציווה לשליח לבנות מעקה, אף שאינו יודע מהו הלכות המעקה שעליו לבנות.
אלא שיש לדון כאן שאולי אמר לו לתת את זה כמו שהוא, והשליח מעל בשליחותו ושינה את הדבר, ויתכן שהמשלח אינו רוצה להביא לו את זה בדרך אחרת.
גם בחת"ס שציינתי הוא התכוין למצוה שהרי חשב שפדיון הבן מקיימים כך, יעו"ש.
 
אפיו אם לא התכוון למצווה ודאי ייד"ח כיוון שהתכוון להרבות אחוה ורעות אטו מי שנתן צדקה לעני ולא חשב לשם מתנות לאביונים לא קיים מתנות לאבינוים?
אבל בחת"ס שהבאתי מבואר לא כדבריך.
 
חזור
חלק עליון