מקור הברכה | פורום אוצר התורה מקור הברכה | פורום אוצר התורה

מקור הברכה

מידה טובה

משתמש רגיל
הודעות
150
תודות
443
נקודות
62
כידוע, ההסבר ש'הסידור המפורש' וכד' נותנים למילים 'ברוך אתה ה', הוא - 'מקור הברכה', ושאלתי: האם זהו באמת הטייטש הפשוט של המילים?
כאלו המעוניינים להסביר למתפלל במילים פשוטות את הפירוש הפשוט של מילות התפילה, האם לא כדאי יותר לכתוב את הפירוש - 'ברוך אתה ה' כפשוטו?

מי אנחנו שנברך, אבל בכ"ז - האין זה פירוש המילים?
 
כידוע, ההסבר ש'הסידור המפורש' וכד' נותנים למילים 'ברוך אתה ה', הוא - 'מקור הברכה', ושאלתי: האם זהו באמת הטייטש הפשוט של המילים?
כאלו המעוניינים להסביר למתפלל במילים פשוטות את הפירוש הפשוט של מילות התפילה, האם לא כדאי יותר לכתוב את הפירוש - 'ברוך אתה ה' כפשוטו?

מי אנחנו שנברך, אבל בכ"ז - האין זה פירוש המילים?

זה לא "מי אנחנו שנברך" - זה "מה פשר ברכה שמברכים לה'?".
ועוד יותר, לא מברכים בכלל, אומרים שהוא ברוך בל' הווה. מה הכוונה "ברוך" בל' הווה?

אז א' מהפשטים הוא מקור הברכות.

יש עוד פשטים, אשמח שחו"ר הפורום שליט"א ישתתפו אותנו.
 
מי אנחנו שנברך, אבל בכ"ז - האין זה פירוש המילים?
ע"פ קבלה, הפירוש של המילה 'ברוך' הוא, שאנחנו מברכים את השפע שה' משפיע עלינו כאן בעולם שיהיה מבורך, ושה' יתגלה עלינו בצורה המבורכת ביותר.

אבל, ברור שאת השי"ת בעצמו, אין באפשרותנו לברך.


שימו לב: דוד המלך אומר כבר בתהילים: "תנו עוז לאלוהי"ם", ודרשו מכאן חז"ל שישראל נותנים כוח לאביהם שבשמים. (בערך)
 
ע"פ קבלה, הפירוש של המילה 'ברוך' הוא, שאנחנו מברכים את השפע שה' משפיע עלינו כאן בעולם שיהיה מבורך, ושה' יתגלה עלינו בצורה המבורכת ביותר.
זה גם לא כפשוטו ממש, זה כוונה. (כי ע"פ רוב זה לא מובן עם המשך הברכה)
 
זה לא "מי אנחנו שנברך" - זה "מה פשר ברכה שמברכים לה'?".
ועוד יותר, לא מברכים בכלל, אומרים שהוא ברוך בל' הווה. מה הכוונה "ברוך" בל' הווה?
מה לא מובן? אומרים 'מבורך אתה ה'. (כמו 'הטוב כי לא כלו רחמיך' ועוד כהנה רבות בלי מספר)
 
זה גם לא כפשוטו ממש, זה כוונה. (כי ע"פ רוב זה לא מובן עם המשך הברכה)
בפשטות, אתה אכן צודק.

תן לי לשאול אותך, מה זה נקרא שאנחנו נותנים ומוסיפים כוח לאבינו שבשמים, איך זה יכול להיות?

אלא התשובה היא, שככל שאנחנו מאמינים בה' שהוא הוא הנותן לנו את השפע לחיות, אנו מתחברים למקור השפע.

וככל שהחיבור שלנו למקור השפע חזק יותר, אנחנו ממשיכים יותר שפע. ככה זה גלגל החוזר - הוא נותן לנו, אנחנו מודים לו והוא נותן לנו עוד יותר, ככה זה ממשיך וממשיך.


ממילא, כשאנחנו יושבים מול כוס קפה, ומכירים בכך שה' הוא זה שנתן לנו את זה, ומודים לו על כך. יוצא שבאוטומט, אנחנו מברכים העולם בעוד שפע.

מקווה שהובנתי.
 
בפשטות, אתה אכן צודק.

תן לי לשאול אותך, מה זה נקרא שאנחנו נותנים ומוסיפים כוח לאבינו שבשמים, איך זה יכול להיות?

נדמה לי, שהכוונה הוא יותר פנימי. שאנחנו מוסיפים כח לצד הקדושה וכד'. אכן זה ענין עמוק, ולדאבונינו לא זכיתי עדיין לעמוד על עומקו.
והשי"ת יאיר עיני.
 
נדמה לי, שהכוונה הוא יותר פנימי. שאנחנו מוסיפים כח לצד הקדושה וכד'. אכן זה ענין עמוק, ולדאבונינו לא זכיתי עדיין לעמוד על עומקו.
והשי"ת יאיר עיני.
ברור.

ומה זה 'צד הקדושה' - אור ה' בעולם.

וכשיש אור ה', יש הכל. "בכל מקום אשר אזכיר את שמי, אבוא אליך וברכתיך"
 
אכן לא ראיתי בעיון הראוי את דבריך בהמשך:
וככל שהחיבור שלנו למקור השפע חזק יותר, אנחנו ממשיכים יותר שפע. ככה זה גלגל החוזר - הוא נותן לנו, אנחנו מודים לו והוא נותן לנו עוד יותר, ככה זה ממשיך וממשיך.
 
איזה שבח זה "געבענטשט?".

יש שבח של "חכם" יש שבח של "טוב לב", יש שבח של "מתינות" יש שבח של "צדקות" יש שבח של "קדושה".
מהו השבח של "להיות מבורך?"
 
איזה שבח זה "געבענטשט?".

יש שבח של "חכם" יש שבח של "טוב לב", יש שבח של "מתינות" יש שבח של "צדקות" יש שבח של "קדושה".
מהו השבח של "להיות מבורך?"
אתה מתכוון שהמילים הן שבח לקב"ה?
 
לא. אני נוקט דודמאות של שבחים לאדם. ואחר שנדע מה זה, נוכל לדון האם זה מתאים על הרבוש"ע.
היינו שאנו לא 'מברכים' את השי"ת כביכול, אלא משבחים אותו?
(כעת אני רואה שאת זה בעצם אמרת בהודעתך הראשונה, עכשיו השכלתי להבין זאת).

אחד המנהלים הפנה אותי למח' ראשונים, אשמח לכיוון מדויק יותר.
 
כבר האריך בזה הנפש החיים ורבו הראיות לדבריו
שברוך הוא כמו תהא מבורך
ואכתוב ראיה אחת מהגמ' ברכות ז'.
תניא א"ר ישמעאל בן אלישע פעם אחת נכנסתי וכו'
ואמר לי ישמעאל בני ברכני. אמרתי לו יה"ר מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך ותתנהג עם בניך במדת הרחמים ותכנס להם לפנים משורת הדין ונענע לי בראשו וקמ"ל שלא תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך:
הרי שלברך את הקב''ה אינו לשבח שהוא מקור הברכה אלא לברכו שיהא לו טוב כביכול.
וכן דעת רוב הפוסקים

יש על כל עניין זה מאמר נפלא ומאיר מהרב אורי היין נדפס בקובץ צפונות ומופיע בתוכנת בר אילן.
אשמח אם יעלוהו לכאן לתועלת הקהל הקדוש
 
חזור
חלק עליון